Kolesterol - diabetes typ 1
Hej!
Är det någon som vet om man kan lägga av med statinerna vid typ 1 diabetes och om det kan vara farligt att göra det? Äter lchf kost och har ett hba1c på 4,8. Är det sant att diabetiker lättare råkar ut för hjärt och kärlsjukdomar än friska. Vet inte vad man ska tro när det är så mycket prat om statiner och kolesterol. Vissa säger att högt kolesterol är inte bra och vissa säger tvärtemot. Känner mig splittrad. Vill inte äta en massa mediciner i onödan. Har hört att statiner skriver läkarna ut på löpande band även till friska.
Ha en bra dag!
Kolesterol är ett komplicerat ämne. Så därom tvista det lärde.
Enligt senare rön så är det främst små LDL-partiklar som är skadliga. Dessa uppkommer främst vid högt blodsocker. Därför är diabetes en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. Se Snabbkurs i kolesterol, Your Unstoppable Heart, eller The Heart Scan Blog. Tyvärr mäter inte sjukvården i Sverige ännu inte på detta (utan tittar bara på totalt LDL).
Om du äter minimalt med kolhydrater tycker jag du inte behöver vara så orolig.
Dessutom kan statiner ge otrevliga biverkningar, eftersom de kan åstadkomma permanent skada på mitokondrierna (cellernas energiverk). Se tex här och här.
Det finns alternativ till statiner, när det gäller att förbättra sina kolesterolvärden. Tex:
- minska kolhydratsintaget
- fiskolja (omega-3)
- vitamin B3 (nikotinsyra/niacin)
- periodisk fasta
- alkohol

Uffe Ravnskov har skrivit en bok om kolesterolmyten som innehåller massor av intressanta fakta.
Som jag förstått det har ens kropp den kolesterolhalt som behövs, dvs varje människas eget värde mer eller mindre. Kolesterolet är nödvändigt för kroppen, hjärnan består till stor del av kolesterol, liksom cellmembranen.
Och om man inte tillför kolesterol utifrån, tillverkar kroppen den halt/nivå man behöver i alla fall.
Kolesterolet är också till för att hjälpa till vid inflammationer i kroppen.
Man behöver inte statiner. Kvinnor som uppnår hög ålder har ofta en högre kolesterolhalt än kvinnor som avlider tidigare.
Jag äter inte kolhydrater, hade ett totalkolesterol på 4 vid senaste mätningen, utan statiner.
//Karin

Samt ja, det är korrekt att en följdsjukdom till diabetes är hjärt- och kärlsjukdomar beroende på högt blodsocker.
//Karin
Hej!
Tack för era svar. Nu har jag lite mer kött på bena så att jag kan diskutera detta med min läkare. Ska dit nästa vecka och förväntar mig att jag får skäll för vad man än gör så är inget bra. Ligger man högt i hba1c så får man skäll för det och de undrar om man småäter mellan måltiderna och när jag var hos sköterskan och jag hade 4,6 i hba1c så var inte det heller bra för det var för lågt. Skulle vara skönt om man kunde få någon positiv feedback någon gång. Önskar att det fanns någon coach inom diabetesvården som kunde peppa en när man har det jobbigt.
Jag önskar er en bra dag i det soliga vädret ( i Eskilstuna)
Vänliga hälsningar janeth
Hej Janeth
Jag bor också i Eskilstuna och är diabetiker, går på medecin Mälarsjukhuset har samma uppfattning som Du gällande både min läkare och diabetssköterska. Kan vi höras direkt för att utbyta lite erfarenheter ?
"Tindla"
Hej Tindla!
Ja det skulle vara jättekul att prata med dig och utbyta erfarenheter. Du kan meila mig på janethwohlden@hotmail.com för vidare kontakt.
Vänliga hälsningar Janeth

Jag ska till min läkare 31/5 och vet precis vad allt handlar om då…. blodfetterna. Jag slutade med mina statiner för några månader sedan och antar att värdena stigit rejält nu. Men jag mådde inte bra av statinerna, minnet blev uruselt som att jag var dement och smärtor i vaderna och oro och ångest titt som tätt. Kommer inte att börja annat än om vetenskapen kan bevisa något vettigt.
Men de senaste åren har det fokuserats på blodfetter mer än blodsocker.
Jag går i Sandviken.
Hej LenaKa!
Jag håller med dig fullt ut. Det fokuseras betydligt mera på blodfetter än blodsocker. Det känns som om vi som äter lchfkost är flera mil före än läkarna. Fick de nationella riktlinjerna mailade till mig från min sköterska som sa att de måste följa dessa samt riktlnjerna för kosten och där var den senaste forskningen på statiner ifrån feb-08. Eftersom fler diabetiker verkar leva efter lågkolhydratkost. Det är dags att ändra riktlinjerna för kosthållning. Det är ju inte klokt att vi diabetiker ska stoppa i oss kolhydrater=socker. Förut förstod jag inte varför mitt blodsocker hoppade upp och ner och jag låg mest mellan 15-HI i blodsocker och läkarna gjorde allt för att få blodsockret jämnare men inget hjälpte. Svaret var alla kolhydrater jag stoppade i mig i form av bröd past ris etc. och alla ligt produkter Det är helt sjukt egentligen.
Jag önskar dig lycka till hos din läkare vid ditt besök.
Kram Janeth

Tack Janeth.
Precis som för dig har mitt bls hoppat mellan 2-18. Har aldrig någonsin fått andra kostråd än att undvika fett förutom lite olja att steka i. Bytt insulin, olika sorter, olika doser… men inget råd om att dra ner på pasta och ris.
Jag har också en massa bekanta som är typ 2:or. De fattar ingenting när jag pratar om min kost men kanske att de borde prova, men så faller de tillbaka till pasta och kakor efter halvdana försök… för fett får de inte äta.
Jag blir frustrerad… när jag ser på mina egna värden hur felbehandlade vi diabetiker blivit av vården. Jag vill inte lägga skuld på de sköterskor och läkare jag träffar personligen. De gör sitt jobb efter vad de lärt sig …. det är som A.D. säger det stora etablissemanget som ligger bakom.
Efter ett år med LCHF ligger mitt HbA1c inte lika bra som ditt men för mig som aldrig någonsin varit under 7 så ligger jag numera mellan 5-6…

Anledningen till att man vill att diabetiker skall ha lågt kolesterol är på grund av att diabetiker har högt blodsocker helt enkelt.. vilket i sin tur leder till glykoliserat lipoprotein.. ja mer glykoliserat what ever det e ju det ni mäter när ni mäter ert långtidssocker!
Glykoliserde proteiner i blodet inlagras i kärlväggen där de bildar plack.. vilket i sin tur är föregångaren till arteroskleros som i förlängningen kan leda till hjärkärlsjukdomar!
Man kan ju fundera på varför man inte focuserar på att hålla ner blodsockret.. men det verkar som om man utgår från att blodsockret skall vara högt!
"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."
http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
Man kan fundera på hur i hel*te det kunde gå så snett??
"Insulin sänker uppenbarligen blodsockret och visst hjälper det de sockersjuka, även om dubbelblindtest saknas. Nyttoproblemet kan emellertid betraktas ur en helt annan synvinkel. Förr dog alla diabetiker, även om det kunde ta många år om de höll sträng diet. Givetvis dör även nu alla diabetiker, men det förefaller att gå betydligt långsammare med insulin. Huruvida livslängden ökar är dock en statistisk fråga som egentligen behöver belysas med siffror och jämförelser. Vi accepterar dock den mycket troliga hypotesen att en person som sjuknar i sockersjuka med insulinet kommer att leva längre än med tidigare eller nuvarande konventionella dietbehandling.
Sedan insulinbehandlingen infördes har emellertid mycket annat skett. Antalet sockersjuka har ökat enormt och de sjuka får ofta en rad komplikationer i form av t.ex. kallbrand i benen med amputationer, åderförkalkningssjukdomar med hjärtinfarkt och njurskador samt ögonsjukdom med blindhet.
På befolkningen som helhet har, om man använder bevismetoden "historisk kontroll", insulinbehandlingen medfört att numera mångdubbelt fler dör i diabetes och att antalet svåra komplikationer ökat. Bland det nu stora antalet sockersjuka finns troligen en sämre ställd del som dör lika "snabbt" och i samma antal som före upptäckten av insulinet. Det gamla problemet kvarstår i så fall och dessutom har alla nya diabetesfall tillkommit som lever längre och får en rad komplikationer.
Vinsten är dubiös ur denna synvinkel. Många menar - givetvis med rätta - att detta är ett cyniskt resonemang. Man kan inte låta diabetiker dö tidigt utan insulin, bara för att de senare skall slippa andra komplikationer. Man kan inte heller begära att de skall sluta sätta barn till världen, vilket med insulin numera går i praktiskt taget normal omfattning medan det tidigare var rätt ovanligt. Nej, det menar vi inte heller!
Det kan emellertid finnas en annan förklaring till att diabetesproblemet blivit så stort och att det fortsätter att växa. Insulin tillåter fri diet - man kan stoppa i sig i stort sett vad man vill, dvs vad resten av befolkningen gör, inklusive stora mängder socker och annan skadlig mat. Om insulinet inte fanns, skulle den allmänna uppfattningen om en lämplig diet troligen ha sett annorlunda ut och vi skulle kanske ha kunnat undvika den stora ökningen av diabetes. Behandlingen av diabetiker med hälsokost medför att många blir insulinfria. Om kosten användes i förebyggande syfte skulle frekvensen måhända starkt kunna reduceras. Forskningen på området skulle då ha fått en annan inriktning.
Vi är givetvis medvetna om att dessa hypoteser inte är vetenskapligt dokumenterade i dubbelblindtest och att de bestrids av, eller är okända för diabetesexperterna.
Vi vill bara framföra denna möjlighet som, om den vore riktig, kunde medföra en omvärdering av insulinets värde. En "bra" medicin kan alltså uppmuntra till och framkalla "misskötsamhet" och inte minst länka in forskningen på helt andra områden än om medicinen ej funnits."
http://www.2000taletsvetenskap.nu/uppladdning/vetbepr/vetbepk9.htm
http://www.2000taletsvetenskap.nu/uppladdning/vetbepr/vetbih.htm
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.