Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 9504 ggr
Sheena
2010-01-23 19:33

Ögonlaseroperation

Har blitt lite nyfiken på det här med att laseroperera ögonen. Är både närsynt och astigmatiker och detta skall tydligen vara enkelt att åtgärda. Har nu kollat runt lite på olka klinikers hemsidor och upptäckt att de vägrar/ej rekommenderar diabetiker att göra denna operation. :(

Varför detta? Någon diabetiker här som ändå opererat sig? Erfarenheter av detta?

Annons:
Karin20
2010-01-24 16:22
#1

Jag tror att det har något med blödningar att göra. I något annat sammanhang har jag hört att det är svårare att stoppa våra blödningar. På något så OT-ställe som att vaxa benen, där man inte rekommenderar detta för diabetiker. Man ska raka istället!

Hade jag varit yngre, skulle jag gärna ha fixat min dåliga syn också, men nu känns det lite onödigt.

har du frågat någon klinik?

//Karin

RuiXue
2010-01-24 17:00
#2

Laseroperation av ögonen kan tyckas att det inte bör vara nåt problem eftersom det är något många diabetiker måste göra ändå pga ögonförändringar. Bästa är kanske att höra med respektive klinik?

Jennie


Sheena
2010-01-24 17:36
#3

Jo men visst måste jag höra med klinikerna själva, har inte gjort detta än. Det här med operation är inte på mer än önske/tänk om-stadiet ännu.. Glad Var mest nyfiken på erfarenheter så jag vet om det är nått att fortsätta drömma om..

RuiXue
2010-01-24 19:50
#4

Om sanningen ska fram så är det nog inte sån jätteskillnad mellan synkorrigerande ögonlaser operation och diabetesrelaterad ögonlaser operation. Båda utförs med laser, i ögonen!

Tror kanske klinikerna har att de ej rekommenderar diabetiker att göra operationen helt enkelt pga. att de inte har någon erfarenhet av diabetes om det skulle hända något med blodsockret under själva ingreppetObestämd Men jag anar det inte så det är bäst att höra efter.

Förhoppningsvis vet någon merGlad

Jennie


miniimee
2010-03-22 13:59
#5

Vet en typ 1 diabetiker som opererat ena ögat pga kärlförändringar, och hon har ständigt ont i det ögat samt har bara haft problem med det, trots att det var en åtgärd för kärlförändringar.

Diabetiker avråds ju ofta från det mesta gällande operationer, och det beror nog mkt på sämre läkeförmåga, samt blodsocker.

Hör med diabetesläkaren, och klinikerna, ju mer information och från olika håll desto bättre.

Sheena
2010-03-22 14:49
#6

oops..

Annons:
Sheena
2010-03-22 14:54
#7

oops igen, värst vad många inlägg det blev Tungan ute

Sheena
2010-03-22 14:59
#8

Hade nästan glömt bort att jag skrivit om detta här, men jag ska ge er en uppdatering.

Förundersökning är gjord och datum för operation är bokad. Skrattande

Vad gäller diabetesen var den i sig inget hinder alls för operation om man "är stabil" och har varit det de senaste åren (pga att diabetesen kan påverka synen om den är okontrollerad). För "friska"så vill de ha resultat av syntest som är ca 2år gammalt, för diabetiker vill de ha lite längre historia (har ju självklart inga papper men tog med mina 5år gamla glasögon som de testade styrkan på och det dög bra).

Är såå nöjd att detta ska bli av nu!! Can't wait!!

Är inte alls särskilt nervös (än) då de både i kundtjänsten och personalen på kliniken varit väldigt trevliga och mycket tillmötesgående med svar på frågor om allt och inget. De gjorde en noggrann undersökning och förklarade väldigt precist vad som kommer att hända.

Karin20
2010-03-24 00:07
#9

Oh vad roligt, hoppas det blir bra!

Hur dålig syn har du?

//Karin

Sheena
2010-03-24 07:37
#10

Tack!  Skrattande

Är långtifrån blind, närsynt -3.5 och brytningsfel -1.5, samma på båda ögonen. Men det är ju fullt tillräckligt för att jag ska villa bort mig i min egen handväska. Har alltid haft glösögon sen jag var liten och de senaste tio åren även linser som jag trivs bättre med även om det ju är ett jäkla krångel.

[peter54]
2010-03-29 00:05
#11

#4 Men visst skiljer det sig ganska mycket, laseroperation av synfel och  laserbehandling av ögonbottnarna.

Den senare är en åtgärd för att stoppa nybildade kapillärer att läcka blod in i ögats glaskropp.

Diabetes orsakar ofta kapillärskador, framförallt om man har svajiga blodsockervärden ofta, eller om man konstant ligger för högt i bs.

Då "stelnar" kapillärerna så att de så småningom brister. Kroppen svarar med att låta nya kapillärer växa ut, men i ögonen växer de så att säga utan karta eller plan.

Därför kan de växa rakt ut i glaskroppen eller in i näthinnan och eftersom ändarna på nybildade kärl ofta läcker, måste man få stopp på blodläckaget innan det kommer ut så mycket blod i glaskroppen att lymfsystemet inte hinner skölja ut det.

Om blod blir kvar i glaskroppen omvandlas det till bindväv som simmar omkring som små moln inne i glaskroppen. Bindvävsstråkn rör sig med ögonrörelserna och kan fastna i näthinnan och i värsta fall slita loss den.

Det enda organ i kroppen där kapillärerna inte nybildas om de går sönder är njurarna. Detta är också orsaken till att diabetiker är överrepresenterade bland dialyspatienterna.

Jag vet inte mycket om synkorrigerande laseroperationer, men jag skulle gissa att det handlar om diabetikers sämre läkningsförmåga när man avråder från det.

Sheena
2010-04-19 13:44
#12

Now it's done.. and I CAN SEE!!  Skrattande

Var inte alls besvärligt, kan verkligen rekommenderas om det är nån mer som funderat på det. Superhärligt nu, inte nått ont, bara lite ögondroppar att hålla reda på ett tag nu.

RuiXue
2010-04-19 22:28
#13

#12 HärligtSkrattande

Jennie


Annons:
Karin20
2010-04-19 23:45
#14

Wow vad kul. Ser du helt bra?

//Karin

Sheena
2010-04-20 00:42
#15

#14 Ja, enligt första kontrollen nu iaf. Å det borde ju inte ändra sig. Nu är det bara att vänta ut läkningen så att skärpa o kontraster förbättras lite till. Känns helt otroligt!! Skrattande

sussie
2010-04-24 23:02
#16

Kul att det gick så bra!

Men för att gå tillbaka lite, är man diabetiker ska man ju tala om det "över allt" typ hos massören, hudterapeuten osv. Det är ju helt onödigt att skriva upp det som något stort om man har bra behandling och sin diabetes  under god kontroll. Har man däremot haft svårinställd diabetes eller haft den väldigt länge så är det ju så att man faktiskt kan missa komplikationer. Dålig känsel i kombination med dålig syn kan skapa enorma problem med ben- och fotsår tex. det är en säkerhetsaspekt som gör att diabetiker ska "bikta sig". Vet man med sig att allt är OK så kan man hoppa den infon om man tycker det känns bäst. Det finns flera osynliga sjukdomar man bör informera om.

[Caroline92]
2010-05-26 13:56
#17

#12 åå va härligt! Grattis! Skönt att allt gick bra också :D jag skulle också vilja göra ögonlaseroperation. Dock så måste man ju vara minst 18 (har ett halvår kvar ;P) och stabil syn i ett antal år och min syn försämras hela tiden :/ Fick precis nya glas, de ligger på -8,75 och -7,5. Astigmatisk är jag också.. finns det någon gräns på hur dålig syn man får ha för att opereras?
Mvh Caroline

Sheena
2010-05-26 20:24
#18

#17 Tror inte det finns någon "dålighetsgräns" men som de förklarade det för mig så kan det hända att det krävs två operationer om man ser väldigt dåligt, att man lixom tar det stegvis. vet inte vad de räknar sm vädigt dåligt dock..  Kolla med dom, Memira hette de jag var hos. Jättetrevlig kundtjänst har de..

Sheena
2010-05-26 20:26
#19

Attans får ite länken att unka, men www.memira.se är det iaf.. Skrattande

[Caroline92]
2010-05-26 20:36
#20

#18, Ok, hoppas det! Lär ju bli dyyrt, men men, får se hur det blir ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: