Annons:
Etikettkost
Läst 6554 ggr
Kalendula
2010-08-08 01:00

Grönsaker med insulin!

Hej!

Jag fick reda på idag att lök,svartrot o jordärtskocka innehåller insulin. Nu håller jag på att ta reda på hur mycket insulin dessa grönsaker innehåller. För jag tänkte att det kan ju kanske vara bra att veta. Har letat en del på nätet med hittar inget. Själv tycker jag att det är intressant att veta att det faktiskt finns grönsaker att äta om man tex har fått för högt blodsocker. Jag har väldigt lite diabetes och behöver ingen medicinering ännu, men känner att jag måste passa mig för socker i största allmänhet, och tänker då på allt dolt socker som finns i stort sett allt. Vad har du för kommentar till grönsakerna med insulin?

Vänliga hälsningar

Kalendula

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
Bookia
2010-08-08 13:06
#1

De grönsakerna innehåller INULIN, vilket är en typ av kostfiber som tarmbakterier älskar att mumsa på. Äter man för mycket av tex jordärtskocka blir man väldigt gasig. Fördelen är ju att det inte påverkar blodsockret i lika stor omfattning som tex potatis gör men det är att rekommendera endast små mängder till konsumption, om man nu inte vill gå runt med koliksymptom.

ErikEdlund
2010-08-08 16:22
#2

"Jag har väldigt lite diabetes och behöver ingen medicinering ännu…"

Sannolikt är det diabetes typ 2 det är frågan om. Där är reell insulinbrist inget problem, snarare tvärtom, den blir vanligen för hög vilket bäddar för fettsyntes i levern. Detta exporteras via blodomloppet (Via VLDL som mäts som TG, triglycerider) och när de når fettceller i fettväven så bearbetas de först av enzymet LPL, lipoproteinlipas, som delar upp fettet i sina beståndsdelar, en glycerol och tre fettsyror. I denna mindre form kan fettsyrorna passera in genom cellmembranet medan glycerolen återvänder till levern för återvinning.

Om du nu har ett "högt insulin" så står fler "glukosinkast" (insulinstimulerade GLUT4) öppna än vanligt (insulinoberoende GLUT2 är alltid tillgängliga) och glukos kan därför lätt slinka in. Genom en räcka händelser nyproduceras glycerolmolekyler av detta glukos. Tillgängliga fettsyror tillfogas occh det uppstår en "ny" fettmolekyl som läggs till den lipiddroppe som redan finns i cellen. Effekten av detta är den typiska viktökningen som i 80% av fallen föregår en diabetes typ 2-diagnos.

Av lätt förstådda skäl ökar kroppens produktion av enzymet LPL med stigande fettförråd, deras tjänster behövs ju! Lagringsprocessen blir därför effektivare allt eftersom och förstärks när insulin lotsar in glokos i större mängd.

Minska istället på sådan kost som kräver förhöjd insulinkoncentration så minskar eller försvinner din "lilla diabetes". Men, du blir aldrig "frisk" i den bokstavliga betydelsen. Din ämnesomsättning har en svaghet som du får leva med i fortsättningen.

Lycka till / Erik Edlund

Kalendula
2010-08-08 17:06
#3

Ursäkta Erik, men jag tror inte att det var det min tråd handlade om faktiskt. Det där kunde du skickat privat till mig istället och därmed fått ett annat svar av av mig Flört

Lycka till/ Kalendula

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

ErikEdlund
2010-08-08 20:33
#4

Ber ödmjukast om ursäkt, svaret på den konkreta frågan hade du ju redan fått av Bookia.

Jag bara plockade upp ett tema där jag tror att få diabetiker, om ens hälsoproffs, har så mycket funderingar. Med lite extra kunskap i bagaget så blir diabetesen så mycket lättare att både förstå och därmed åtgärda.

Jag tar gärna emot din förklaring, även så här i efterskott.

mvh / Erik

Upp till toppen
Annons: