Etiketterdiabetestyp-1
Läst 7198 ggr
2barnsMamman
2009-10-01, 13:35

Mobilapplikation för att logga blodsocker?

Jag är en teknikintresserad diabetiker som har hittat en applikation till mobiltelefonen där jag snabbt kan notera mitt blodsocker, för att summera senare. Är dock inte helt nöjd med denna, och undrar om ni känner till någon annan?

Jag har inget emot att mäta blodsocker, men är hopplöst dålig på att anteckna dem! Visst, det funkar att ta med sig mätaren och låta sköterskan bläddra i den, men själv gillar jag att kunna knappa in blodsockret SNABBT mha min alltid närvarande mobiltelefon!

Någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand!

Sheena
2009-10-01, 15:33

Finns väl program till datorn där du bara pluggar i bs-mätaren i datorn o får listor o kurvor o allt vad det kan vara..  Skrattande Antar att det är olika prog. till olika mätare. Har aldrig provat själv men det borde ju bara bra om man gillar statistik..

2barnsMamman
2009-10-01, 15:38

Tack för svar Sheena!

Jo, jag vet att "såna program" finns. Har även testat blodsocker.se, som också kan vara tilltalande för en "tekniknörd" - haha!

Men nu är jag på jakt efter en mobilapplikation, helt enkelt! Skrattande

Nån annan som vet?

RuiXue
2009-10-01, 20:32

Har du iPhone så finns en hel uppsjö av olika applikationer i butiken. Många är gratis dessutom. Sök bara på "Diabetes" i sökfunktionen så kommer allt upp på nolltid.

Jennie

[Borttaget]
[Borttaget] 

Inlägget är borttaget

RuiXue

Äsch, iFokus fick nåt problem. Sorry för trippelpostSkäms

Jennie

Karin20
2009-10-02, 00:17

Vad spännande att det finns en sådan applikation. Ska också kolla.

Är det nåt som du har RuiXue?

//Karin

RuiXue
2009-10-02, 00:57

#6 Jag har tittat lite på dom mest för skojs skull då jag har en iPhone. Men jag har inte diabetes, inte enligt vårdcentralen i alla fall. Dock skulle nog många speciellt i utlandet säga att jag har pre-diabetes, så jag håller ögonen på det. Krävs nästan inget för att jag ska hamna på 10, och senast nu i morse när jag hade kommit fram till jobbet så fick jag en hemsk huvudvärk bara sådär, ojdå, 3.6!

Använder inte mobilapplikationerna för sockervärden för det skulle vara rätt så intetsägande för mig då jag bara testar någon gång ibland eller när jag känner att något är på tok, men jag tror nog att det är toppen för personer som testar ofta och har nytta av att se grafer och trender.

Jennie

2barnsMamman
2009-10-02, 09:39

Tack för svar RuiXue!

Tyvärr har jag inte en iPhone, än. Kanske fick jag nu ännu en anledning att byta upp mig? Flört

Letar vidare. Tack igen! Cool

RuiXue
2009-10-02, 12:12

iPhone är toppen. Har haft min sen i februariSkrattande Det som inte redan finns, det går att ladda ner från applikations butiken som man kan nå direkt ifrån telefonenSkrattande Men såvitt jag vet är det bara iPhone och Blackberry som har speciella program för att logga blodsockerObestämd Dock är inte Blackberry så vanlig här.

Jennie

kitabu
2009-10-02, 17:27

http://news.cnet.com/8301-10784_3-9971871-7.html

Tillräckligt "nördigt"?

Helena Hesselmark

mattiazz
2009-10-04, 02:10

Glucose Buddy till iphone tycker jag funkar bra, förtillfället använder jag inga app till min iphone.

Det jag vill ha är bluetooth i blodsockermätaren som kan skicka till iphonen.

Tror med den nya 3,1 mjukvaran i iphonen har stöd för bluetooth för blodsockermätare.

En sån här vore ju optimalt.

http://www.calistomedical.com/

2barnsMamman
2009-10-04, 15:09

Tack för svar!

Har hittat SugarStats.com, och gillar det. Det funkar för mig, just nu.

Har som sagt inte iPhone.. Obestämd

Karin20
2009-10-04, 19:11

Vilka grejer det finns.

Kitabu, använder du något av de du skickade länkar om?

//Karin

chilisalsa
2009-10-05, 19:48

En nyare Ipod borde funka lika bra som en iPhone… kör samma programvara. Lär väl finnas till andra mobiler också bara man vet vad man har för mobil !

Här är ett exempel på en applikation från t+ medical (t+ Diabetes) med manuell inmatning eller som i filmen via Bluetooth med speciell blåtandsadapter för nåt märke på bs-mätaren. Värdena skickas även till den egna hemsidan.

http://www.tplusmedical.co.uk/products/

http://www.oxfordradcliffe.nhs.uk/ORHMedia/media-pages/mobile-diabetes.aspx

http://www.tplusmedical.co.uk/information/00Patients--tplus_diabetes-flash.html

Medarbeterare på Kost

Nickegbg
2009-10-16, 00:23

diasend kör vi just nu fungerar bra. kan smsa in värden synka över värden samt mata in på en hemsida.

iof är vi med i en test grupp. men gillar att kunna kolla trender osv.

kitabu
2009-10-16, 14:17

Nej, jag använder en vanlig hederlig USB-transfer för att skicka mina blodsockervärden till datorn.

LifeScan har ett mycket bra dataprogram.

Helena

Free2Change
2010-04-21, 12:59

Hej!

Hittade den här sidan och tråden idag…

Min dotter Linn fick diabetes typ 1 i januari 2009. Vi insåg ganska snart att det råder ett komplext samband mellan blodsockervärden, mängden insulin, antal kolhydrater i maten och aktivitetsnivån. En pappersdagbok var inte lösningen för oss och vi hittade inte heller en befintlig applikation på marknaden som kunde erbjuda det vi önskade. Därför bestämde vi oss för att skapa DiaLog. Kolla gärna in vår hemsida för mer information: http://www.suchomel.se/hem/DiaLog.html

Ha en fin dag!

Anna

rajraj
2010-08-12, 03:49

Hej!

Det är inte bara iPhone och Blackberry det finns applikationer för, även för androidtelefoner finns det några stycken. Har provat ett par och den jag fastnat för nu heter OnTrack Diabetes och finns att installera via Android Market, gratis.

Har aldrig varit särskilt förtjust i att föra logg i de "diabetesdagböcker" man fått från diabetessjuksköterskan, mina dagar ser sällan ut som de "mallar" som är förtryckta i dessa böcker. Men en applikation i mobilen blir det betydligt smidigare både för er som är teknikintresserade (som jag), men också för alla er andra. Har aldrig ägt en iPhone och därför inte heller testat några iPhone-appar för detta ändamål. Men de jag provat för Android har det gemensamt att de är väldigt smidiga att använda och det går på ett par sekunder att slänga in ett värde, en måltid eller vad det nu är man vill mata in. Detta gäller säkert samtliga appar oavsett plattform.

I OnTrack kan man plocka fram lite olika grafer och rapporter, även exportera till olika format och exempelvis maila om man vill sända en rapport till diabetessköterskan. För den som vill plocka ut mer avancerad statistik kan man även exportera alla data till filer (csv-filer) som kan läsas in i kalkylark, exempelvis Excel eller Open Office.

Anna: Ang DiaLog du skriver om ovan som ni skapat själva…
Fick för mig att appen i telefonen synkar med en webapplikation, vilket jag tycker verkar väldigt intressant. Inga planer på att porta till andoridplattformen? :)

Mvh Erik

Upp till toppen