Etiketterdiabetestyp-1
Läst 3586 ggr
Diabulimia
2010-07-27, 13:22

LCHF räddar liv! Det funkar suveränt!

Mail till Anníka Dahlqvist:

"Hej Annika!
 Vill bara ge dig en återmatning på LCHF kosten som du förespråkar. Helt suverän!!!! Jag har både diabetes typ1 samt hypotyreos och har testat alla metoder du kan tänka dig för att gå ner eller hålla min vikt. Ätstörning sedan 16 års ålder och debuterade med diabetes samt hypotyreos för 6 år sedan. Började då med insulinbantning och höll på att gå i graven. HbA1c på 16. Hela tiden har sjukvården förespråkat att äta kolhydrater vilket jag har ifrågasatt men de har envisats. Uppblåst mage samt vätskesamlingar har varit ett stort problem bland många, jag har helt enkelt mått skit av kolhydrater. 
MEN….
nu har jag tagit tag i min diabetes och följer LCHF sedan 2 v och jag har fått mitt liv tillbaka. Från dag 2 så släppte vätskan så jag kunde sluta med furosemid och har inte haft ett enda sockersug fast jag misskött min diabetes så länge. Har börjat träna igen och lagar enkel god mat. För en diabulimiker är detta SÅ positivt för ekonomin då man hetsäter stora mängder då kroppen skriker efter energi, mitt matkonto låg på 6000 i månaden ENSAM och jag tillgodogjorde mig inget av det jag åt. Insulindoserna har jag halverat och behöver inte alls mycket. Min läkare ville dock höja innan jag började med LCHF men jag sa att jag skall ta tag i maten istället. Nytt besök i september, skall bli spännande. Mitt HbA1c kommer vara helt perfekt.
Det som frustrerar mig mest är att hade denna hjälp och kunskap funnits på endokrin från början hade det varit så mycket lättare och man hade sparat 6 år av blod, svett, tårar och ångest. Hoppas bara att mina organ inte har tagit allt för stor skada. Hade jag inte gjort denna förändring hade jag inte blivit 40!!!. Jag är 36 idag.
All hjälp för att komma tillrätta med detta har jag läst på nätet och i böcker. Ingen konsultation av läkare eller diabetessköterska vilket det står överallt att man skall ha, men det har aldrig gått så bra som nu när jag varit min egen läkare. Bara man är försiktig och har sunt bondförnuft och mäter blodsocker ofta i början så går det alldeles utmärkt. FASS finns ju som guide när det gäller att börja med inställnigar av doser och man börjar ju med låga doser så slipper man hypoglykemier. Alfa liponsyra har också hjälpt mig mycket att få en bättre blodsockerbalans.
Tack för all info på nätet som gjort detta möjligt!
Otroligt starkt av dig att ha kämpat för denna kosthållning, och du… som du redan vet så har du RÄTT och den funkar!!!!
Nu skall jag hjälpa andra diabulimiker att få sitt liv tillbaka för mörkertalet är stort för denna sjukdom, många skippar sitt insulin för att bli smala - med kostnaden LIVET."

rajraj
2010-08-12, 04:11

Hej!

Och grattis till att du hittat din egen väg som fungerar så bra!

Tror man måste vara sin egen läkare, och sköterska. Många gör nog det misstaget att de litar blint på läkare och sköterska. Men man ska komma ihåg att läkare och sköterskor inte är något annat än människor. Detta i kombination med att det finns jättemånga olika teorier om hur man bör äta och leva samt att vi alla fungerar olika gör att ingen läkare eller sköterska i världen kan tala om för dig hur just du ska leva för att må så bra som möjligt. Personligen tycker jag att jag hade störst nytta av läkare och sköterska under de första åren när jag fått diabetes. Men ju mer man lär sig om allt (sig själv, kost, träning etc) desto mindre beroende blir man av läkare och sköterskor. Nu för tiden är mina besök på sjukan inte så givande längre, i princip får jag reda på senaste HbA1c-värdet, de frågar om allt är bra annars, jag svarar ja, och sedan är det slut…typ. Det är jag själv som sköter resten. Däremot är det skönt att kunna falla tillbaka på läkare och sköterskor om man tycker att allt skiter sig…

Kul att det fungerar så bra med LCHF. Kör inte enligt den "metoden" själv men den har inspirerat mig så jag har lagt till mer fett i kosten, vilket jag tycker blir både godare och ger mig ofta lite långsammare blocksockerstegringar. Men jag äter fortfarande kolhydrater, strävar efter en lagom balans mellan alla näringsämnena, funkar bra för mig.

Läste att danskarna skulle beskatta mättade fetter extra mycket. Tråkigt för alla som insett att man inte får hjärtinfarkt av att äta animaliska fetter, och tråkigt att en myndighet ska bestämma vilken av alla teorier folk ska följa. Men men…

Mvh Erik

Upp till toppen