Skäll av läkare
Jag är 46 år och typ 2 diabetiker sedan lite mer än 3 år. Hade dragits med svamp i underlivet under ca 2 år och behandlats ett antal gånger utan att någon inom sjukvården kom på att ta ett blodsocker. Drack hur mycket som helst och kissade på nätterna. När det upptäcktes så låg jag på 26 i bs. Jag fick insulin Novomix. Har sedan inte klarat av att sköta min diabetes utan slarvat. Fick för någon vecka sedan ont i hjärtat och det blev droppen för mig. Nu eller aldrig….
Jag har nu ätit LCHF i 16 dagar. Jag tog 55 enheter Novomix morgon och kväll. Mitt Hba1c (visst heter det så?) ligger på 8,8. Metformin kan jag inte äta då jag blir så dålig i magen. Jag har sedan jag började med LCHF sänkt mitt insulin till 10 enheter morgon och kväll för att inte ligga för lågt i bs. Jag ligger nu på mellan 5 och 9 om jag inte äter något med kolhydrater.
Idag fick jag skäll av min läkare att jag inte på eget bevåg skulle sänka insulinet på det viset. Hur ska man veta hur man ska göra? Innan jag började med LCHF så kunde jag ligga på 14 i bs på morgonen. Nu ligger jag runt 6-7. Själv tycker jag ju att det är bra att kosten fungerar men tydligen inte min läkare.
Skulle jag ha fortsatt ta samma mängd insulin fast blodsockret så snabbt gick ned och blev jämnare?
Ska man äta statiner eller inte som typ 2 diabetiker?
Jag behöver råd och tips!

Hej! Jag tog i agusti 2009 76 enheter novomix + 3x850 metformin + statiner + omeoprazol, vägde 114kg till mina 180 cm.
Jag minskade insulinet på eget bevåg, men mitt långtids-socker hamnade på 4,6 så min diabetes sköterska sa att jag skulle sluta helt med insulin.
för en månad sedan minskade jag på metforminet och tog bort statinerna + omeoprazol. sista veckan tog jag ingen metformin, jag skulle till läkaren. Ligger nu på 90kg i vikt.
Han hade inget mot att jag tagit bort en massa medesin och sa att jag skulle prova ta bort metforminet helt åxå.
Han sa inte det var bra att jag åt LCHF men mellan meningarna hörde jag att han var nöjd. Mitt BS ligger på mellan 6-7 stadigt utan toppar eller dalar.
Kolestrolet ligger på toppen-resultat även apoprovet.
Så om inte din läkare ser resultatet och begriper att om du äter LCHF och måste minska på insulinet för att inte hamna i läge med för lågt blodsocker. BYT LÄKARE.
Statiner är ett skit å ta, om du äter LCHF så tror jag att du inte behöver dom. Men låt inte läkaren bara kolla totala kolestrolet utan fråga hur det står till med HDL / LDL, tror det ligger bra med LCHF.
MVH Ballo
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
Du MÅSTE ju sänka insulindoserna om du bara äter sådan kost som inte kräver nått insulin. Annars kan väl läkaren räkna ut själv vad som kommer att hända, du kommer få kraftiga insulinkänningar varenda dag o kosta både tid o pengar i sjukhusvård, ambulanstransporter osv.. Starkt jobbat!!
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu
Läs min historia om du inte redan gjort det.
Naturligvis måste du sänka insulindosen om du inte äter samma mängd blodsockerhöjande kolhydrater.
Har du frågor kan du maila mig på
om du vill
Viktigast är att du vet att du gör rätt. Mät blodsockret ofta, ofa, så ser du hur vad du äter påverkar blodsockret.
Välkommen på vägen mot att bli diabetiker typ 0.
Helena Hesselmark
printa ut Socialstyrelsens utlåtande enligt länk ovan och ta med till din läkare.
Om det finns alternativa behandlingsmetoder, vilket det alltså finns, är läkare skyldig att ge dig möjlighet att välja enligt Hälso - och Sjukvårdslagen.
"Lag (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område"
2:a § När det finns flera behandlingsalternativ som står i
överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall
den som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patient
medverka till att patienten ges möjlighet att välja det
alternativ som han eller hon föredrar.
Den som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patient
skall medverka till att en patient med livshotande eller
särskilt allvarlig sjukdom eller skada får en förnyad medicinsk
bedömning i det fall vetenskap och beprövad erfarenhet inte ger
entydig vägledning och det medicinska ställningstagandet kan
innebära särskilda risker för patienten eller har stor
betydelse för dennes framtida livskvalitet."
Du har rätt att välja behandlingsmetod och du har rätt att få hjälp om du vill ha det.
Om läkaren inte vet hur det skall gå till bör ju han/hon vidareutbilda sig.
Annars kan du anmäla läkaren till Socialstyrelsen.
Helena Hesselmark
#5 var dubbelpostat så jag tog bort det
Helena
hej..det är lite så att vårdcentralerna är lite emot LCHF för att det är nytt o inget de har lärt sig att det skall hjälpa och äta fett..
jag har haft typ-2 under 8 år utan mediciner eller insulin, testa mig för skoj skull hos svärmor o upptäckte då att jag hade högt..har svår inställd sådan o gick upp i vikt av insulinet..
har testat lchf för några månader sen o fick en jätte dipp o blev dålig, men har nu kört en vecka po mår jätte bra.
läkarna säger att man ska sakta sänka insulinet och blodsockret..jag tycker du skall vara glad att du har sänkt dig så bra, snart slipper du sprutorna för gott..
ha det bra!!

Hur får man diabets? Av socker? väger för mycket?ålder? asså vad?

Det finns alltid flera komponenter för att utveckla en sjukdom som regel och diabetes är inget undantag.
Det finns en stark ärftlig komponent till typ 2 diabetes och även stark inflamatorisk komponent, man kan spekulera i om den beror på hög glykemisk belastning och en hög belastning av inflamatonsdrivande Omega-6 som vi får i oss allt för mycket utav i moderna livsmedel.
Livstil och skörlevnad, inaktivt liv, och en del andra livsstilsfaktorer kan säkert få bägaren att rinna över när man väl är predisponerad för diabetes.
Typ1 är en autoimun sjukdom som slår ut insulinproduktionen, ofta i samband med någon inflamation eller andra händelser.. kanske bara är det som utlöser det hela för de som är predisponerade för detta.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vet du egentligen vad skörlevnad betyder?
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0

Eh.. kanske var lite förhastat?
Skörlevnad kanske inte är rätt ord i samanhanget. betyder mer otuktigt leverne, vad jag kan se.
Ja, vad menade du egentligen?
Kanske skall vi inte heller bry oss särskilt mycket om resten du skriver?
För det mesta lönar det sig tänka efter - före.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0

Har alltid trott att skörlevnad är motsatsen till renlevnad.
Vad heter motsatsen till renlevnad?
Renlevnad torde vara ett moraliskt uttryck som inte har det ringaste med LCHF/lågkolhydratkost att göra.
Jag tycker en oförbehållsam ursäkt är på sin plats.
Om inte för annat, så för att du använder detta forum till att visa din djupa språkliga okunskap.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Instämmer med föregående talare #14.
För mig som fått diagnosen diabetes så är det svårt nog ändå och jag vill helst inte belastas med någon slags skuld.

Ok.. ber så mycket om ursäkt.

Och därmed är ordvalet och ursäkten klar och jag hoppas att alla förstår att ingen rår för att man får/har fått diabetes och definitivt inte är en sämre människa på något sätt.
//Karin