Annons:
Etikettmedicinering
Läst 6392 ggr
Suhair
6/15/10, 8:52 PM

Insulinrädsla

Imorgon ska jag sättas in på insulin. Hjälp, jag är jätterädd, rädd för att få för hög dos och hamna i koma.

Jag har en nyupptäckt LADA (typ 1), och tål inte Metformin, så nu har läkaren bestämt att jag ska ha insulin. Men mina värden är inte så dåliga. Sedan jag fick besked om att jag har diabetes äter jag strikt LCHF, och går en halvtimmes promenad före frukost. Detta har fått ner mina värden, från B-HbA1c 7,6%, P-Glukos 13,1 mmol (vilket är långtidssockret?). Före jag började med Metformin hade jag ett värde på 10-11 när jag testade min arbetskompis stickor två timmar efter mat. Metformin använde jag i två veckor innan jag var tvungen att sluta. Egentligen har jag ätit LCHF i 1½ år, men i vintras började jag äta en hel del godis och även bröd.

Nu har jag varit utan medicin i 1½ vecka. Mina värden är nu:

Mitt morgonvärde ligger på cirka 7.5 och efter morgonpromenaden ca 6. Jag har endast ett fåtal värden tagna under dagen och då har jag legat på cirka 4.8, 5.7, 6.6 och 6.8. Ett kvällsvärde har jag på 7.5.

Är det verkligen rimligt att jag ska ta insulin, och kan det vara farligt för mig, med tanke på att jag äter LCHF? Jag har fortfarande en egen insulinproduktion.

Annons:
kitabu
6/15/10, 11:57 PM
#1

Vilket är ditt C-peptid?

Vet läkaren om att du äter LCHF?

Du vet att du själv bestämmer om du skall börja med insulin.

Det står i Hälso o sjukvårdslagen att läkaren skall samråda med patienten.

Har du visat din läkare de värden som står ovan?

Om jag räknar på antal veckor som du anger ovan är det 3,5 vecka sedan diagnos. Kanske felräkning? Gör detsamma.

Har du inte egen blodsockermätare?

Om duäter strikt LCHF behöver du oavsett mycket mindre insulin än din doktor förmodligen tror.

När jag gick över till LCHF slutade jag med 70 enheter insulin på 2-3 dagar.

min historia (jag var diabetiker typ 2, förloppet är liknande gällande insulindos när mangår över till LCHF)

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu

Du måste informera din läkare om att du inte äter så mycket kolhydrater som "andra" och tala om för honom attdet är kolhydraterna som höjer blodsockret. Om han nu inte vet det.

maila mig om du vill på

hesselmark@gmail.com

Skicka ett mail med ditt tel.nr så ringer jag gärna upp dig. Eller ring mig. Jag finns på Eniro

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

ErikEdlund
6/16/10, 12:31 AM
#2

#1: HbA1c kallas slarvigt för "långtidssocker", men mäter egentligen andelen av ett särskilt glykerat ("försockrat") blodprotein, därav att mätenheten är procent.

Glykeringen sker genom att glukos från blodet slumpmässigt kletar fast där det inte hör hemma. Tänk på vad som händer om du spiller saft på golvet och kliver i det när det börjar torka upp. Ungefär så kletigt beter sig ett sådant protein. Nu mäter man "kleteffekten" i blodet, men den gör sig gällande överallt där blodsocker förekommer.

Indirekt kan man göra en grov uppskattning av genomsnittsblodsockret över de senaste 6 veckorna baserat på HbA1c. De röda blodkropparna har en livslängd på cirka 120 dagar innan de går till återvinning och ersätts av nya.

mvh / Erik Edlund, ytterligare en "nolla"

Suhair
6/16/10, 10:34 PM
#3

Hej kitabu
Det var en härlig berättelse du delgett på kostdoktorn. Om mitt C-peptid vet jag inte mer än att jag ska ha rejält med antikroppar mot de insulinproducerande cellerna (var det så det hette?)
Jag verkar ha fått en riktigt bra diabetessköterska. Hon accepterar helt min LCHF-kost och rekommenderar att jag ska fortsätta så. Jag ringde i dag för att ändra tiden och då pratade vi också om mitt blodsocker. Hon tyckte inte jag skulle börja med insulin ännu med de värden jag har och skulle prata med läkaren om min motion och kost och nuvarande blodsocker. Får besked imorgon på vad doktorn anser med den nya informationen. Och ja, jag har en egen blodsockermätare. Från början sas det att jag bara skulle kolla morgonvärdet. Det är därför jag inte har så många värden från dagtid. Och det är bara 3½ vecka som jag vetat om att jag har diabetes, och misstanke om det i ytterligare 1½ vecka. Så jag är verkligen en nybörjare med all den osäkerhet som det innebär.

Hej ErikEdlund
Vad menas med att man räknar HbA1c i procent, för det är väl inget procentvärde man får fram när man själv använder blodsockermätare?

Jag gratulerar både dig och Helena till att numera vara nollor. Tyvärr kommer jag nog inte att kunna räkna mig dit. Efter vad jag förstår kommer mina insulinproducerande celler att undan för undan förstöras hur jag än gör.
Tilläggas kan också att jag lider av autoimmun hypotyreus också, diagnostiserad 2008. Så de senaste åren har varit/är väldigt tuffa.

Varma hälsningar och tack för att ni svarade på mitt nödrop.

kitabu
6/17/10, 12:14 AM
#4

http://diabetes.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=5753a90b-f535-414b-a193-14990a66cb8a

Här kan du läsa om HbA1c och varför det mäts i %. I Sverige används Mono-S

1 september ändras mätsättet för att bli lika i hela världen

http://dagensdiabetes.se/artiklar/artikelPost.cfm?show=3243&sammaKategori=5

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Suhair
6/23/10, 12:03 AM
#5

Jag har tagit ett nytt långtidssocker och det var på 7,2 %, så på måndag ska jag börja med insulin. Det känns konstigt nog bra, för jag vill rädda de insulinproducerande cellerna jag har kvar. Hoppas mycket på att de inom en mycket snar framtid ska kunna bota diabetes. Till att börja med ska jag ta 6 enheter Insulatard på morgonen vid frukost. Hur låter det ni som har erfarenhet?

Karin20
6/23/10, 1:49 AM
#6

En nolla till här!

Jag fick börja med medicin, dock aldrig insulin, men efter att ha ätit LCHF slipper jag även den medicin jag fick.

Äter inte godis och bröd heller som du säger att du gör.

Det finns flera sorter av Metformin, om du är rädd för insulinen, kanske du kan få pröva en annan sort först.

Dock har jag inte erfarenhet om hur LADA fungerar, men att undvika kolhydrater är alltid rätt när man har någon form av diabetes.

//Karin

Annons:
Cowboy
6/25/10, 6:04 PM
#7

Om du inte tål metformin borde det kanske gå med någon annan medicin. Jag har fått gå över till Mindiab som inte ger mig samma magproblem.

Insulin ger en större risk att få lågt blodsocker och kan ge problem med körkortet om du har det och är beroende av det.

RuiXue
6/26/10, 3:09 PM
#8

Det jag hört om Insulatard är att man ska se upp med det. Det har en kraftig topp efter några timmar som KAN ge lågt socker. Ofattbart att läkare fortfarande skriver ut detFoten i munnen Lantus och Levemir är moderna insuliner med mindre topp så de ger mer frihet.

Jennie


Suhair
6/27/10, 8:53 AM
#9

RuiXue, det du skriver om Insulatard låter inte kul. Jag hoppas verkligen att min läkare vet vad han gör.

Hela midsommarhelgen har jag varit förkyld. Började i förra veckan. Detta har fått mitt blodsocker att öka. Okar inte röra på mig, och har ingen medicin för att få ner blodsockret. Vidare äter jag redan LCHF, så nu har jag bara att hoppas på att insulinet ska vara bra för mig.

De första proverna som signalerade att något var fel togs redan den 12 maj. Det är 1½ månad sedan, och sedan dess har det inte hänt mycket. Är det en normal tid att få vänta på behandling? (Metformin sattes dock in, men var tvungen att sluta efter 2 veckor då jag inte tålde det, Blev bl.a extremt trött och yr.)

RuiXue
6/27/10, 3:34 PM
#10

Tycker nog det gått lite långsamt kanske. Men som sagt, Insulatard har en himla topp efter några timmar så blir du låg så vet du varför. Ett mellanmål eller måltid runt tiden för toppen är enligt vad jag hört bra.

Jennie


Suhair
6/30/10, 7:59 PM
#11

Började med att ta insulin i måndagsmorse. Tar endast 6 enheter. Glad att jag får börja lungt så jag ser vad som händer i koppen. Hittills har det fungerat bra. Om jag märker att jag får problem efter någon timma efter Insulardinjektionen ska jag minnas ditt råd RuiXue

kitabu
6/30/10, 11:07 PM
#12

Det finns andra nyare långtidsverkande insulin som mig veterligt inte ger ngn topp, Lantus t ex.

Sägs fungera i 24 tim men många som snvänder det tar i stället halva dosen var 6:e timme

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

RuiXue
7/1/10, 5:12 AM
#13

#11 Ha bara något sött i närheten ifall du blir lågGlad Märker du ett mönster att du blir låg vid samma tid varje dag- om du blir låg, så kan du försöka lägga lunchen vid den tiden.

#12 De som splittar Lantus eller Levemir dosen brukar ta det ungefär vart 12e timma, och det behöver inte alltid vara halva dosen som ges åt gången. Vissa tar mer på morgonen, andra på kvällen och några tar halva morgon, halva kväll. Finns nog lika många varianter som diabetiker som tar insulinFlört

Jennie


Annons:
kitabu
7/1/10, 1:49 PM
#14

#12

Ojsan, det skall vara "tar halva dosen var 12:e timme , så klart.

Förlåt

Helena

RuiXue
7/1/10, 2:37 PM
#15

#14 lätt hänt att man slinter på tangenternaGlad

Jennie


kitabu
7/1/10, 5:32 PM
#16

#15

Jag hoppas bara att det inte är matematikcentrum i hjärnan som lägger av.

Mitt tangentbord verkar väldigt ofta ha egen vilja, men mina duktiga barnbarn säger att inte är fel på tangentbordet, utan att min skrivförmåga på maskin är "outvecklad". De däremot verkar födda med fingrarna inställda för rätt bokstäver.

Jag började skolan på den tiden då man hade lösa stift till en bläckpenna. Kulspetspennan kom långt senare.

Helena

Suhair
7/1/10, 8:11 PM
#17

Helena, när började kulspetspennan användas i Sverige? Blev väldigt nyfiken. Jag tror dock inte du kan vara så gammal, eller? I småskolan fick vi skriva med bläck när vi skulle öva välskrivning, men annars var det blyerts. Trots detta har jag en förfärlig handstil, som jag har svårt att läsa själv. Så tacka vet jag tangentbord!

Berit

kitabu
7/1/10, 8:39 PM
#18

Jag vet att den fanns 1953 när jag började realskolan (jag var 13 år) men bläcket var inte beständigt mot ljus så därför fick inte kulspetspennan användas alls i officiella sammanhang, inte ens i realskoleuppsatser.

En kulspetspenna kostade hundratals kronor till en början.

När jag skall skriva något riktigt personligt använder jag alltid en reservoirpenna med bläck, fast sant nog, det blir inte särskilt ofta.

Helena

Inkanyezi
9/24/10, 10:32 AM
#19

Också jag är gammal nog att ha använt lösa stift i pennskaft. Och på posten fanns skrivpulpeter med bläckhorn och pennskaft med stift. Jag började i realskola 1955, och jag fick min första reservoarpenna några år senare. Omkring 1960 fanns billiga kulspetspennor, och då fanns de också på postkontoren. Nu finns inte längre några postkontor.

Upp till toppen
Annons: