Annons:
Etikettövrigt
Läst 4977 ggr
RuiXue
11/22/10, 10:15 PM

Tror jag blir galen!

Den senaste tiden verkar mina värden gå uppåt, de gånger jag testar. Testar jag direkt när jag vaknar på morgonen ligger jag inte sällan runt 5 och det har hänt att jag legat på 5.6. Två timmar efter måltider ligger jag nästan alltid över 7, inte sällan över 8 och senast igår på 9.4. Min mätare säger att mitt medelvärde för den senaste veckan är 6.8 och det är baserat på test tagna under olika tider på dagen.

Mår helt kasst när värdena går i taket sådär, och det ska inte mycket till för att hamna där. En kopp thé utan något tillsatt kan få mig att gå från 5.8 till 7.2!

Alltså, när borde jag gå till min läkare och slå näven i bordet?

Vet att mina värden är förhöjda. Men hur illa är det egentligen?

Jennie


Annons:
MiroSputnik
11/23/10, 10:50 AM
#1

Vilken typ av diabetes har du?

Jag har fått veta att om fastevärdena ligger under 6, så har man inte diabets…

Det är ju inte bra att ligga FÖR lågt heller…

I min värld är dina värden utmärkta, faktiskt så att jag blir lite avundsjukFlört

Jag ligger sällan under 10, och då har jag höga doser insulin för att hålla värdena nere värdena.

Om du är orolig kan du ju ringa o höra med din läkare…

RuiXue
11/23/10, 8:49 PM
#2

Har inte diagnostiserad diabetes, men då mina värden i praktiken svänger mellan 3.3 och 12.4 så håller jag ett öga på det på egen bekostnad.

Jennie


MickeB
11/24/10, 9:33 PM
#3

Förstår jag dig rätt så har du ett fastevärde som är bra ca 5-6, men blodsockret stiger efter måltider. Det är väl fullt normalt om du äter vanlig kost som innehåller ganska mycket kolhydrater.

Är du orolig över blodsockernivåerna så försök undvika den maten som höjer blodsockret för mycket, dvs socker, vitt mjöl, bröd, pasta etc. Ersätt energin med mera fett istället så ska du se att blodsockert blir mycket jämnare.

Se Kolhydrater i Fokus för mera information

RuiXue
11/24/10, 10:53 PM
#4

Även med mycket mindre kolhydrater så kan jag ha runt 8 efter två timmar.

Jennie


MiroSputnik
11/25/10, 11:13 AM
#5

Du säger att du inte mår bra heller när värdena stiger… Kan det vara så att värdena stiger för att du inte mår bra?

Jag kan bara referera till mig själv, men när jag har nån liten infektion i kroppen eller känner mig ledsen och nere av nån orsak, eller har ont i huvudet eller nåt, så stiger mina värden markant…

Vet inte hur länge du har kollat dina BS-värden regelbundet, men som jag nämt tidigare, spelar även årstiden roll för mina värden. Vintertid ligger jag i regel 2-3 mmol/l högre än sommartid…

3,3 tycker jag låter i lägsta laget för att kroppen ska fungera optimalt, men du känner ju din kropp bäst själv…

RuiXue
11/25/10, 9:38 PM
#6

Jo, när jag låg på 3.3 var jag inte mycket människa. Höll på att somna utan att veta varför jag var så trött helt plötsligt.

Nja, för mig så är det mer att jag mår på topp ena studen, för att sen börja känna mig dåsig, få huvudvärk, domningskänsla i armarna och bli varm i ansiktet, testar jag då ligger jag ofta på 8-10.

Jennie


Annons:
[Jeremina]
12/2/10, 1:28 AM
#7

Det du beskriver är ingen diabetes alls utan alldeles normala värden.

LenaKa
12/3/10, 11:18 PM
#8

Med tanke på dessa värden som du inte tycker är bra så är jag döende.

Jag tycker dina värden låter jättebra… vad har du för krav på dig själv att ha koll på hormoner och allt vad som styr oss diabetiker…

Slappna av! I alla fall med 6,8 som medelvärde… kanske kan din stress trigga upp det ngt, om det nu ät för högt för,dig.

Lycka till! :)

[Jeremina]
12/6/10, 8:41 PM
#9

#6 Min känsla är att det beror på andra saker än ditt blodsocker vännen!

MiroSputnik
12/9/10, 10:37 AM
#10

Håller med. Du kanske ska kolla upp symptomen istället för att stirra dig blind på BS-värden.

Kan ju va nåt annat som spökar, och kanske t.o.m. orsakar de lite förhöjda värdena.

Stress och inre oro är ju kända faktorer som höjer värdena. dessutom kan stress och oro strula till hormonbalansen i kroppen, vilket i sin tur höjer värdena…

Men det allra bästa om du är orolig är ju att boka en tid med din läkare och prata igenom läget. Kom ihåg att berätta om varenda symptom, oavsett hur litet… 

Men som sagt, du behöver inte vara orolig för att du har diabetes i alla fall.

Lycka till !!!

Mala09
12/12/10, 2:51 PM
#11

Testa om du har en intolerans mot fex ägg, spannmål (gluten) eller mjölk, eller har et virus.Om intolerant, måste du då utesluta en period det som du inte tåler (kolla fex eu biotek tester) - virus kan kopplas med aminosyror i mat, själv har jag reduserat på spannmål, nötter choclad etc (hög ariginin halt ) och ökat inntag av L-arigining mat ost, yoghurt kött fisk, och mår bra. Dina värden kan reflektera en slags infektion eller intolerans, men som alla skriver, dem är inte dårliga alls. M:) typ 1 diabetiker (som trodde jag var glutenintolerant med nu har kopplat "problemet" med virus /spannmål istället)

Upp till toppen
Annons: