Annons:
Etikettkost
Läst 9865 ggr
chilisalsa
1/9/11, 4:13 PM

MAX diabetesråd...

http://www.max.se/kampanjer.aspx?id=1105

"Visste du att en person med diabetes kan äta i princip likadan mat som en person som inte har diabetes"

jo jo…. hmmm….

Medarbeterare på Kost

Annons:
Karin20
1/9/11, 4:50 PM
#1

Egentligen finns det någon som inte har tänkt klart här!

MAX har ju dessutom en LowCarbburgare som jag brukar äta med extra bacon till när jag har bråttom

"Genomförda tester visade att personer med typ 1-diabetes kan äta bägge måltiderna utan att sockret stiger för högt såvida de tar tillräcklig med snabbinsulin." Ja, men vaddå… Vad visar då testet?

Och vi tvåor borde äta kycklingburgaren för att den innehåller färre kalorier???

//Karin

Maja
1/12/11, 11:53 PM
#2

Jo, men det ligger ju sanning i det där. Diabetiker kan äta allt. Som Typ 1:a äter jag precis som vem som helst, jag anpassar bara insulinet efter det… När jag äter på Max, McDonald's, BK eller någon annan stans tar jag sällan sådana mål som är "speciella" utan jag äter helst vanliga hamburgare. Varför? Jag tycker det smakar bättre och jag tar hellre lite extra insulin än att äta något som jag inte tycker om lika mycket.

Och ja, mina läkare tycker att jag ligger toppenbra i värdena.

Sedan huruvida det är bra att äta snabbmat är en annan fråga, men det gäller alla. Inte bara diabetiker.

B-b-b-bosse
1/14/11, 1:32 PM
#3

Jag instämmer till fullo med signaturen Maja.

Karin20
1/15/11, 12:05 PM
#4

Jo, håller också med, men det här med semantiken är lite konstig. Du kan ju äta vad som helst bara du anpassar insulinet efter det,

Vad visar då testet för er ettor? Jo att du kan äta vad som helst bara du anpassar insulinet. Var det något som ni inte visste?

//Karin

B-b-b-bosse
1/19/11, 10:05 AM
#5

#4

Du verkar bitter.

Zepp
1/28/11, 11:21 PM
#6

Är det inte bättre att äta mat som man slipper ta exra medecin mot??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Maja
1/29/11, 12:00 AM
#7

#6 - Jag måste ta insulin oavsett om jag bara äter ett salladsblad eller dricker en kopp te. Jag får till och med högt blodockervärde om jag är ute och springer. ;)

Zepp
1/29/11, 12:15 AM
#8

Fysisk aktivitet höjer alltid blodsockret, det är helt normalt, det är en anpassning till energibehovet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maja
1/29/11, 12:21 AM
#9

Men ett salladsblad bör man ju kunna äta. ;)

Zepp
1/29/11, 12:30 AM
#10

Jo och det är inte många gram av något, mest vatten.

Alla måste ha en viss mängd insulin i blodet, och det har många fuktioner.

Friska har en varierad insulinnivå som kroppen sköter själv, beroende på en hel del olika faktorer, typ 1 får mickla med det själv, det är betydligt svårare.

Dock går det lättare om man slipper att ständigt sänka höga blodsockernivåer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Karin20
1/29/11, 1:20 PM
#11

#5

Jag tycker att det är tråkigt att ett företag som Max använder en kroniskt tragiskt sjukdom för sin marknadsföring. Det finns bättre sätt för att marknadsföra sig på. Och Max brukar vara bättre på det.

//Karin

Cowboy
2/3/11, 10:45 PM
#12

Jag föredrar McDonald eller Burger King, deras hamburgare består av rent nötkött och det går bra att få hamburgare utan bröd. I stället för strips tar jag sallad till och de portionerna är större än den lilla man får på Max.

Jag tror Kostdoktorn också missade möjligheten att beställa hamburgare utan bröd i sin bok. Det kan inte vara så ovanligt för det finns med i kassasystemet.

Cowboy
2/15/11, 11:04 AM
#13

Diabetkere kan äta flugsvamp också, men bara en gång.

Annons:
LenaKa
2/19/11, 11:57 PM
#14

Jag är diabetiker typ1 och har varit det i 43 år!!

Om jag äter "all slags mat" och tar insulin därefter så funkar det inte för mig. Jag kanske ligger hyfsat bra efter måltid… men jag får också känningar.

Undviker jag det Max rekomendrera mår jag bra.

Jag har nu ätit enligt LCHF om än inte strikt, i två år. Dessa två år har jag behövt 30% mindre insulin. Mina blodsockervärden har legat (oftast) mellan 5-9 oavsett om jag motionerat eller inte.

Innan svängde det mellan 2-20.

Aldrig någonsin kommer jag att äta som "alla bör äta" igen. Samtidigt äter jag inte så mycket annolunda. Jag har plockat bort spannmål, ris och potatis… och naturligtvis rent socker.

Upp till toppen
Annons: