Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 3955 ggr
frusvensson
2011-05-10 13:38

LCHF - Diabetes typ 1

Jag har haft typ 1 diabetes i över 20 år. Har börjat äta LCHF och gjort det i ca 10 dagar nu. Har minskat insulin dosen jättemycket. Har pump och har bara basaldosen, tar inget måltidsinsulin. Mår fantastiskt bra. Jag skulle gärna vilja ha lite tips, menyförslag och råd från erfarna. En viktig fråga som jag också har är, Finns det fara för typ syra, ketoner för att man tar för lite insulin? Mitt blodsocker ligger jättebra nu.

Annons:
LenaKa
2011-05-11 14:01
#1

Hejsan och grattis till ett bra val.

Själv har jag ätit LCHF i drygt två år, jag har varit typ1 diabetiker i snart 44 år och är sedan 8-10 år pumpbehandlad.

Aldrig någonsin har jag haft så bra värden som nu, och det fick jag direkt jag började med kosten. Ändå är jag inte superstrikt utan har hittat en balans som funkar.

Ketoner i urin är inte farligt med lågt/normalt blodsocker utan det är om du har högt blodsocker som det är farligt.

Tips på mat.. jag äter typ vanlig mat men tar bort pasta och ris och potatis. Är inte längre rädd för smör och grädde, äter mycket ägg. Blir jag bjuden på middag fuskar jag lite, men det visar sig direkt i att det blir ett halvt dygn av svängningar i blodsockret.

Viktigt för mig är att äta ren mat, men det var det redan innan jag la om kosten. Mest ekologiskt och mat med så lite tillsatser som möjligt.

Lycka till! Glad

ErikEdlund
2011-05-12 11:45
#2

frusvensson: I de Langerhanska öarna i bukspottkörteln finns bland annat två celltyper, alfa- och betaceller. De senare utgör ungefär 3/4 av öcellerna och mäter blodsocker, producerar, lagrar och frisätter insulin.

Betacellerna finns i huvudsak i centrum av cellön och omges av ett lager alfaceller som producerar glukagon som i sin tur stimulerar fettmetabolismen. Alfacellerna har ingen egen förmåga att mäta blodsocker och är beroende av signaler från passerande insulin.

Om betacellerna mäter ett förhöjt blodsocker frisätts insulin och på vägen ut kommer en del att "läcka in" i alfacellerna som då sänker produktionen temporärt, det finns ju inte behov av mer energi i blodet när blodsockret är högt. (Detta gäller "friska"!)

När blodsockret och insulinet sjunker igen startar alfacellerna upp igen och drar igång fettomsättningen, insulin anses blockera fettmetabolismen, detta är en mekanism där bakom.

En "etta" har få eller inga fungerande betaceller och därmed ingen egen mekanism som styr alfacellerna. De är därför beroende av utifrån tillfört insulin och IMHO bör det vara bekvämast med långtidsinsulin då det har längre verkanstid, det ska ju hinna in från injektionsstället, via blodbanan och till bukspottkörteln innan det kan göra sitt styrjobb.

Helt utan insulin blir alfacellerna "överaktiva" och producerar fett-metaboliter samt glukos i obegränsade mängder, vilket kallas diabetisk ketoacidos. Detta är ett livshotande tillstånd och måste undvikas vilket sker genom tillförsel av en basmängd insulin avpassad för just detta styrbehov.

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Mala09
2011-05-12 21:07
#3

Hej ! Jag tycker det var en bra text Erik, och kan bara rekomandera att basera sig på att använda långtidsinsulin i kombination med lchf.Akta så du inta har någon eller får, ägg intolerans bara .(det fick jag efter en period med massa ägg) ..och inkluder gröna saker som spenat, persilja, ha koll på mineraler och vitaminer och som Lena skriver,, ren mat.Glad M. också typ 1a sedan 1990

Upp till toppen
Annons: