LCHF - varför kan jag inte minska insulindoserna??
Hej!
JAg har dt1 och har testat LCHF i ca 2 år. JAg har pump och sänkte genast basdosen av insulin 20% och måltidsdoserna efter eget huvud och massa bstester. Det gick bra och jag gick ner ca 5 kg ganska snabbt. hbA1-c gick ner. Midjemåttet minskade. insulinkänningarna försvann.
Men sedan stannade viktminskningen och vad värre var jag märkte att jag måste öka måltidsdoserna igen så nu är jag uppe i stort sett samma doser som innan jag började med LCHF. Jag provade med kolhydraträkning och försökte dosera efter det men det stämmer ju inte med vad jag läst i diverse böcker o sajter.
Det verkar som om det går åt väl så mycket insulin om jag äter en måltid med aldrig så lite kolhydrater. Enda skillnaden är att jag ibland kan ta förlängd dos istället för allt på en gång. Det gäller dock inte på morgonen då jag måste ha en snabb och rejäl dos även om jag så bara äter lite äggröra. Annars sticker bs uppåt som ett spjut.
Vad är det som händer? JAg fattar inte? Någon som har samma erfarenhet? Vad kan det bero på och vad ska jag göra?
Det känns svårt att inte ha sin diabetesläkare och dietist bakom sig i det här. De är ju så misstänksamma mot LCHF att man inte vågar yppa problem eller frågor.
Nu har mitt kolesterolvärde ökat också så nu är min läkare ännu mer nervös.
skriv vad du äter under en dag så kan någon säkert tala om för dig vad som kan vara felet.

jag har också ätit LCHF i drygt två år. Har alltid haft svårinställt socker men det blev bättre med pump. Jag minskade min dygnsdos från ca35-45 IE till 22-30 IE/dag. Det verkar hålla sig där. Men jag ahr hört flera som får öka sitt insulin efter ett tag.
Har du tänkt på att protein också behöver lite insulin…inte som kolhydrater. Du kanske äter mycket ägg, kött och fisk. Då krävs ju en del insulin.
Min vikt har också stannat efter ca 5kg ner. Men det är inte det viktigaste för mig utan det är det stabila blodsockret som är vinsten.
Någon klok kanske ka ge svaret på varför du får öka ditt insulin.
/Lena