Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 5701 ggr
Karin20
8/30/09, 6:33 PM

Vete ger typ 1!?!

Här finns en artikel som handlar om att vete kan trigga igång typ 1 diabetes

Immunsystemet hos nästan hälften av alla typ 1 diabetiker reagerar onormalt på proteiner från vete. Reaktionen har också samband med kända genetiska riskvarianter för sjukdomen.Vid autoimmuna sjukdomar rubbas balansen och immunförsvaret angriper kroppsegna vävnader. Vid typ 1 diabetes riktar sig attacken mot de insulinproducerande betacellerna.

Glutenintolerans är det mest kända exemplet på en autoimmun sjukdom där immunsystemets missriktade angrepp beror på en överreaktion mot proteiner i maten, i detta fall gluten. Slutar patienten äta mat som innehåller gluten försvinner symtomen.
Kombinationen glutenintolerans och typ 1 diabetes hos en och samma patient är inte ovanlig och de båda sjukdomarna delar också riskgener med varandra.

Kan det vara sant?

//Karin

Annons:
AnneN
8/31/09, 2:14 PM
#1

Är inte typ 1 medfödd diabetes? Obestämd *förvirrad*

Eller menas det att vete ger en reaktion för de som har typ 1?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[ngupa]
9/2/09, 8:27 AM
#2

är nog inte konstigt om mamman ätit vete går väl allt igenom via moderkakan och sedan via bröstmjölk.

Sedan föds man nog med vissa svagheter och tål då "inget", dvs minsta "droppe" kan vara avgörande…

tänker jag

och om det triggar typ 1 vad gör det då inte med typ 2?

Karin20
9/2/09, 11:39 PM
#3

Nej, typ 1 är inte medfödd diabetes. Däremot en sjukdom som vem som helst kan få. En autoimmun sjukdom som man egentligen inte vet orsaken till. Oftast debuterar den tidigt, dvs som barn eller tonåring, men även en vuxen kan få diabetes.

Och visste man varför skulle man få nobelpriset många gånger om.

//Karin

Maja
9/20/09, 12:53 AM
#4

När jag hamnade på sjukhus och fick diagnosen testade de genast om jag var glutenintolerant, vilket jag tack och lov inte är. En elev i min grundskola fick diagnosen i sjätte klass. Han testades också och han var glutenintolerant..

Det är faktiskt lite intressant tycker jag..

Mala09
9/25/09, 4:00 PM
#5

Jag har typ 1 sedan 1990 (9 år då) och har slutat med gluten nu efter typiska symptom (kronisk hudsjukdom och tap av vikt spesiellt ved høgt inntag av vete).Nu er jag 100%seker på jag har alltid varit kannslig mot gluten och det har på et vis bidragit till att jag fick typ 1.Min blodprov testade inte positivt på antistoffer på gluten, det enda som fungerar er att utesluta det och se om man har en skillnad i hur man mår-eller en biopsi.Jag rekomanderar alla diabetiker at utesluta gluten.Konsekvent.Marianne

linneaennil
9/25/09, 7:38 PM
#6

Jag är har typ 1 och är glutenintolerant. Jag hade inga uppenbara symptom, utan bara väldigt höga antikropp-värden mot gluten och allmän trötthet/nedstämdhet. Biopsin visade ingen stor skada, bara svag inflammation.

Detta gjorde att jag inte riktigt trodde på min diagnos (som jag fick för ungefär ett år sedan), då jag hört om glutenintoleranta som både fått anemi och spytt när de ätit gluten.

MEN så en dag, efter att ha uteslutit gluten i ungefär ett halvår trots mina tvivel, råkade jag av misstag äta biffar med ströbröd i. Jag hade extrema smärtor i magen i en vecka efteråt, och kände mig helt förstörd och kraftlös.

För vissa kan alltså symptomen utebli om man "vänjer" kroppen vid det den inte tål… Nu är jag helt övertygad om att gluten är något jag måste ta i med tång.

--------

För övrigt tror jag säkert att gluten kan bidra till typ 1. Det är säkerligen kostrelaterat i alla fall. En kombination av D-vitaminbrist och många födoämnen som kroppen inte är ämnad för sätter nog igång en autoimmun reaktion. (Min teori)

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Annons:
eva52t
9/27/09, 12:48 PM
#7

KyssHej på er!

Jag har nu läst många av era bloggar samt svar och undrar om ni har provat LCHF?

Jag är typ 2 diabetiker sedan flera år och har nu ätit enligt LCHF. Mitt socker ligger perfekt och jag har gått ner 10 kilo, skall ner ytterligare 25 kilo. Mår som en prinsessa gör jag och tänker fortsätta med att göra det.

Det finns ju länkar att gå in och läsa om LCHF :

kostdoktorn.se

doktor annika dahlqvist blogg

airams matblogg.   en massa fina recept finn på hennes sida.

               KRAM eva-britt

Mala09
9/27/09, 2:03 PM
#8

Intressant Linnea! Har samma teori som du (brist på Dvitamin och annat)och orsaken till att det inte får mer effekt direkt på diabetiker och inte har blivit uppteckt av många kan vara det att man blir vana.Många små saker  (trötthet,svullen kropp, dårlig konsentrasjon)behövs inte direkt sees som et symptom-och man kopplar det till diabetesen.Fex min undervikt var inte kopplat till gluten-men alla trodde jag inte tog tilrecklig med insulin eller vägrade eta(jag åt för 3)Vården har inte forstått viktigheten av diabetes och glutenintolerans.

Annan sak er at glutenfri mat oftast inte er bra mat,man måste ha en lchf /paleo kost pgav blodsockret.(Eva Britt Tack,vi känner till lchf)

En annan orsak er at det tar en strikt period utan om man vill ha en riktig merkbar effekt.Herpetitis Dermaformatis (tror det skrivast så) er en kronisk hud sjukdom som går bort om man slutar med gluten-men det kan ta 1 til 4 år.Jag tycker det viser hur mycket der "sitter i" kroppen.Hadde en liknande upplevning som du i veckan L,jag åt på restaurant -måste ha varit vete i såsen,kom hem och var trött som i koma.Nu fattar jag varfor alla födelsesdagar konfirmasjoner och diverse events i livet har alltid varit en blandad upplevning och jag har blivit konstig och trött.

M

Karin20
9/27/09, 2:20 PM
#9

Vad är herpetitis dermaformatis? Är det någon form av eksem eller typ akne?

Jag tycker att det är synnerligen intressant så många saker som hänger ihop, att vår kropp är så fantastisk. Och att sjukvården verkar bara känna till en sak i taget, kanske har jag fel där.

EvaBritt och andra, gå in under länkar, så finns det länkar till de ställen du skriver om.

//Karin

Mala09
9/27/09, 2:27 PM
#10

Dermatitis Herpetiformis:en immunologisk sjukdom, och ungefär lika länge har man vetat, att det är glutenTidigare kallades sjukdomen dermatitis herpetiformis, men sedan början av  Detta gäller också för hudceliaki,

om man googlar på det namnet kommer mycket information om det.Jag har lest at det tar ca 10 år att utvekla och man får det typis i 30 års ålderen.

Ja Karin, det er så,vi har spesialiseter på alla felt som ser ut till att vara blinda for att en sak kan vara orsaken til olika symptom.

M

moa041
5/25/11, 8:18 PM
#11

om man har dermatitis herpetiformis(DH) eller hudcelaki kan man lättare få diabetes o typ 1 o en massa andra sjukdommar då?

Mala09
5/29/11, 12:03 PM
#12

Har du DH? Har du isåfall uteslutit gluten?

Isåfall har du jo inte någon stor risk, om immunforsvaret attakerar sina celler v.inntag av gluten. Då slutar jo den prosessen.(diabetes 1 är jo en autoimmunologisk diagnos, celler attakerar friska insulinproduserande celler.)

Problemet är jo att inte få en diagnos så man konstant har ett immunforsvar som inte fungerar. I många fall blir man jo också frisk från glutenintolerans, men det är skillnad på att ha celiaki och bara en intolerans.Det kan jo också ha med en dårlig tarmflora att göra -då måste man återställa den (med fex probiotika) eller vitamin och mineralbrist. (zink, magnesium vitamin D, vitamin C..).

Liva
7/6/11, 8:57 AM
#13

Karin20;

Svar ja. Jag är övertygad om att det i princip är samma sjukdom.

Jag har läst om en vetenskaplig undersökning (hittar den tyvärr inte nu men googla på nätet) där de kontrollerat antikroppar mot gluten på 100 barn med ny diabetes 1. Inom fem år hade alla utvecklat antikroppar.

Alla med diabetes borde automatiskt bli kollade för gluten.

För mig tog det trettio år av svår sjukdom innan jag fick diagnosen celiaki (diabetes konstaterades när jag var nio). Hur många år det blir för ett eventuellt tillfrisknande vet jag inte än.

Annons:
Anterrabae
7/6/11, 11:51 AM
#14

Diabetes triggas bla av att man med läckande tarmvägg släpper igenom osmält mat ut i blodet, dessa kallas polypeptider och lektiner. Det är sånt som i sin tur triggar immunförsvaret då dessa främmande ämnen inte ska finnas i blodet.

Lektiner från Vete tenderar att vilja sparas/lagras i bukspotttskörteln och orsaka autoimmuna immunreakioner i bukspottskörteln.

Sen fick jag just veta att det finns teorier om att intolerans mot något i animalier och att man genom att utesluta dessa skulle kunna få i gång en egen insulinproduktion igen. Jag har själv tagit prover på min insulinproduktion och den ska vara lika med noll. Men märker klart att när jag äter vegetabiliskt så krävs det mycket mindre insulin, trots ett högre intag av kolhydrater… Ska försöka hitta mer om detta…

tills vidare kan jag ju rekommendera dessa filmsnuttar på YouTube, jag länkar till ettan men det är sju stycken… Om ett antal personer som genom rå vegankost blivit av med sin diabetes, både ettor och tvåor!
http://www.youtube.com/watch?v=Ajix8bJf42E&feature=player_embedded

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: