Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 5711 ggr
runner
8/3/11, 5:05 PM

ironwoman- triathlon 12-14 timmar

Hej1 jag fick diabetes typ 1 i maj i fjol och ska på lördag gör en sk ironwoman. Det innebär att jag ska simma 3,9 km, sedan cykla 18 mil och därefter springa 42 ( mara9 km. mitt prolbem är att jag inte vet hur jag ska äta under loppet. Kroppen behöver ju kolhydrater, men inte för mycket. min läkare säger att jag kan drabbas av insulinpris om jag inte tar insulin och har därför rekommenderat mig att ta några enheter insulin när jag har simmat och cyklat, då har jag hållt igång i minst 7 timmar. Jag tykcer det känns läskligt att ta inslun när jag sedan ska springa 42 km. finns det någon här som har erfarenhet och råd att ge mig? Jag har kört Vasaloppet, det tog 10 timmar och cyklat vättern 12h 15 min men nu ska jag byta sporter och vet inte hur kroppen reagerar. Jag är tacksam för alla tips!  mvh J

ps jag är kvinna 37 år

Annons:
ErikEdlund
8/3/11, 8:38 PM
#1

Hej!

Du har säkert hört talas om diabetisk ketoacidos som kan drabba diabetiker typ 1 som tar inget eller för lite insulin. Det leder till att kroppen börjar metabolisera fett till energi i form av ketoner och glukos i en fullständigt ostyrd omfattning. Detta leder till att man får långt mer energi i blodomloppet än man normalt kan förbruka.

Det är levern som sköter detta arbete och du kan nå till 70-80% av din maxprestation den vägen och dessutom under mycket lång tid, i princip så länge ditt fettlager räcker.

Din läkare föreslår antagligen att du skall ta långtidsinsulin i en mängd som förhindrar att denna fettmetabolism går överstyr, men inte mer.

Hur h*n tänker i detalj får du fråga läkaren om.

mvh / Erik Edlund.

runner
8/4/11, 8:18 AM
#2

Hej!  Tack, ja det har jag, tyvärr kan jag inte så någon hjälp av läkaren, de är inte vana vid patienter som mig. ….jag har bilivit rekommenderad att ta korttidsinsulin8 inte långtid för det föreslog jag) . Har du någon aning om hur långt fettlagret kan räcka? Jag kommer förburka typ 600-800 kalorier i timmen, skulle den energin i blodomloppet vara större än så ?  mvh josefin

ErikEdlund
8/4/11, 9:20 AM
#3

Hej Josefin

Varje kilo fettväv härbärgerar cirka 7500 kcal och räcker isåfall ett tiotal timmar. Bara en mindre del finns samtidigt i blodomloppet på väg till förbrukarna.

För en normalviktig 70 kg person är mängden glukos i blodet ungefär lika många gram som blodsockermätaren anger i mmol/L. Det blir då 5-10 gram, vilket motsvarar 20 - 40 kcal och räcker för 300 - 600 meters löpning. Det är alltså en fortlöpande energitransport och i varje stund finns energi för bara någon eller ett par kilometer i blodet. (Inberäknat fria fettsyror och ketoner)

Jag förstår inte hur läkaren tänker med korttidsinsulin.

Problemet skulle sannolikt vara mycket enklare om du var LCHF-anpassad sedan lång tid, då är kroppen van vid att använda fett som energiråvara. Att inför en sådan häftig prestation ändra sina vanor låter chansartat.

Mvh / Erik Edlund

runner
8/4/11, 9:27 AM
#4

Hej, tack. Jag äter hyfsat LCHfanpassad kost, tjockyoggi  (10-15 %) med nötter, kokokaka eller ägg och bacon till frukost och kött med grönskaer och tex creme fraishe sås till middag. När jag körde vasaloppet åt jag 4 ägg, Extend(diabetes typ 1 bars) , bjunong och i slutet av loppet även blåbärssoppa. Loppet tog knappt 10 h och jag pendlade mellan 15 och 4 i bs, låg på 8 när jag började.

GAKA
8/6/11, 1:44 PM
#5

Hej!

jag har typ 1 sen 1999 och tränar relativt hårt och regelbundet (dock inte kört det du gör. är impad Glad). Jag kan förstå det din läkare säger om att du bör ta lite insulin under loppet och jag kan också förstå din oro….Mín erfarenhet (äter kolhydratreducerat men ej LCHF) är att jag kan träna ner mitt bs om jag ligger på max 9 mmol när jag  börjar (då är ett pass 1 timme) men att jag måste komplettera med lite snabbinsulin om jag ligger över. Jag tror att jag helt inte klarar av att hantera den energi som frigörs vid intensiv träning om jag inte har en viss insulinnivå i blodet. Jag har också varit med om att bs har stigit "oförklarligt" vid riktigt intensiv träning (gamnmal hederlig cirkelträning men med PT som står o gormar). Samma orsak där skulle jag tro (dvs för lite insulin).

Just löpning äter mitt bs i rasande takt, så just där är det svårt att rekommendera dig, Ett sätt skulle ju kunna vara att ta 1-2 enheter tillsammans med en bar som innehåller "rejält" med carbs och sen testa bs regelbundet. Vid dipp får du kanske ta till dextrosol? Trista att behöva stanna o kolla bs, det sabbar ju tiden, men jag tror att du får lov att betala det priset. Du är ju väldigt "färsk" som typ1, så du får nog räkna med att det tar ett tag innan du har kommit på hur just din diabetes funkar.

Lycka till iaf!

GAKA
8/6/11, 1:47 PM
#6

Hej!
ser nu att jag är för sen med mitt svar, sorry! Hoppas det gick bra iaf, är spänd på att få höra resultatet!!

Annons:
Karin20
8/7/11, 5:38 PM
#7

Hej

Hur gick det!?

Jag är jätteimponerad av att du kan göra detta,

//Karin

runner
8/24/11, 2:42 PM
#8

Hej, tack för era tips, här är hur det gick för mig!

Karin20
8/25/11, 10:24 PM
#9

Wow igen, vad du är duktig och klok, kroppsklok!

//Karin

Upp till toppen
Annons: