Etiketterdiabetestyp-1
Läst 4683 ggr
GAKA
2011-09-03, 16:19

Jag har delat Lantus-dosen...

Sedan 3 veckor (tror jag) har jag delat Lantus i 2 och tar nu en dos på morgonen och en dos på kvällen. Borta är mina nattliga svettningar och behovet av att trycka i rejält med insulatard på kvällen för att inte vakna på tok för högt. Insulinbehovet verkar också överlag ha gått ner lite och jag funderar på att sänka kvällsdosen lite…Hoppas verkligen att det håller i sig!

Trevlig lördag!

papa-bear
2011-09-03, 18:49

dr bernstein säger att man skall dela upp långtidsinsulinet på tre punkter när man tar det, tar du t ex 30 kan du ta 3*10, alltså 10 på 3 ställen under huden, sedan om du trivs med hur du gör, delar på 2 gånger om dagen, är ju helt upp till dig, för hur mycket än sjukvården försöker stöpa oss i samma form, är vi ju självständiga individer som kan och bör prova sig fram vad som passar oss bäst, med doser och antal gånger om dagen.

GAKA
2011-09-04, 13:44

Tack för tipset papa-bear, men detta fungerar alldeles utmärkt för mig (än så länge) så jag känner inget behov av att göra ytterligare ändringar så snart inpå den senste förändringen (för mycket hattande hit och dit fungerar dåligt på mig. Dessutom blir det svårare att avgöra vad som beror på vad…)

Mvh GAKA

Mala09
2011-09-07, 12:29

Så bra!!! I bland tror jag bara små justeringar kan ge stora resultat. Jag tycker det var intressant när Bernstein skrev att stora doser inte är effektiva då immunforsvaret forstör då delar av den (på spesiellt insuliner som lantus). Så man kan jo då om man delar upp den och får bättre respons på doser faktisk totalt sett som du, behöva ta mindre mängder i summan.

Jag tycker också det blir jobbigt med för många injeseringar per dag, men två lantus fungerar jo. Blir en liknande rutin som att börsta tänderna :)

GAKA
2011-09-09, 09:03

Tack Mala09,

Det är faktiskt helt fantastiskt! Ångrar bara att jag inte gjort denna ändring tidigare!

Trevlig helg!

JereMina
2011-09-20, 23:42

Intressant, min man tar nu Lantus på morgonen istället för på kvällen och då är värdena bra hela dygnet. Då han tog på kvällen var det nästan för lågt på morgonen och förhögt på kvällen.

Detta visar att alla är olika!

GAKA
2011-09-21, 07:48

Jag har sänkt kvällsdosen med 2 enheter men vaknar mest för lågt iaf, så jag måste nog sänka lite till. I morse vaknade jag på 2.9 tex, men nästan helt utan att känna av det, och det är inte första gången jag är under 3 utan att det känns nämnvärt. Funderar på om det är bra eller dåligt?

GAKA
2011-09-21, 07:48

Jag har sänkt kvällsdosen med 2 enheter men vaknar mest för lågt iaf, så jag måste nog sänka lite till. I morse vaknade jag på 2.9 tex, men nästan helt utan att känna av det, och det är inte första gången jag är under 3 utan att det känns nämnvärt. Funderar på om det är bra eller dåligt?

Mala09
2011-09-21, 21:26

Jag tycker jo alltid det är bra att behöva mindre, så länge man har näring och hittar en balans och inte går upp igen i bs.

JereMina
2011-09-21, 23:15

GAKA…under 3 är nog lite för lågt det

GAKA
2011-09-22, 07:50

Jo det är klart att under tre är för lågt. Jag funderade mer över om det är bra eller dåligt att jag inte känner av det så mycket?

Mala09
2011-09-22, 10:39

Praktisk är det jo inte, men om din kropp har et lägre värde nu i snitt möjligens den inte reagerer så mycket då det inte är så långt i från normalen-med lågt. Jag känner nu av högre bs mera vilket jag tycker är bra, men i vissa perioder gjorde jag inte det eftersom det var "normalt" -om du forstår. Och v. 5,6 i blant har jag kännslan av känning- inte praktisk. Men, har du normalt blodtryck? Jag har fått presis se att jag har lågt, och det gör att jag v lågt bs också känner av lågt btryck. Om jag normaliserar detta, tror jag jag också kommer känna av lågt bs mindre.Bara ett tips, om du har liknande erfarenhet me lågt blodtryck som har blivit bättre. Annars vet jag ej vad som gör att du inte känner av det.

Upp till toppen