Hur går man upp i vikt ?
Hej
som rubriken lyder…Hur går man upp i vikt ? har hela mitt liv varit undernärd och när jag sedan fick diabetes för 8 år sedan (typ 1) så gick jag ner ytterliggare några kilon. Jag har ett HBA1C på 6,6 % (tror jag) har hagt HBA1C på 11 innan, Men trots sänkning så går jag inte upp i vikt. Sockret ligger överlag oftast över 12. Och jag har kommit in i en ond cirkel.. oftast står det överallt om hur man går ner i vikt !! men hur går man upp i vikt med diabetes ? alla tipps mottages med glädje. Jag kan väl inte vara den enda som kämpar med vikten för att gå upp och inte ner ???!!!
Ju mer fett jag äter..desstu högre socker (kissar ut alla fetter) =går ej upp i vikt.
Äter jag sallad tex så ligger sockret bra. (mycket lägre) MEN ja får jue endå inte i mig något fett och går då inte upp i vikt..
Vad gör man ???!!!
Jag har fått ta emot enormt med kretik och anklagelser från läkare just p.g.a min undervikt. Läkarna tror att jag håller mitt socker högt för att gå ner i vikt (medvetet) de tror att ja har någon ätstörning… vad jag än säger eller gör så tror de att jag bara nekar för de gör alla med ätstörningar… självklart nekar jag.. för jag vill gå upp i vikt ! men vem bryr sig om vad jag säger eller gör… ja är i vilket fall smal och de får tala för sig själv..enligt dom.
finns det något sätt att gå upp i vikt …alltså äta något som inte gör sockret högt men som endå innehåller fett?

Bygg muskler. Sök upp ett gym och be att få lägga upp träningsprogram med en tränare där som kan hjälpa dig utifrån din diabetes, din kondition och andra förutsättningar som spelar roll. Lycka till!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

#1 Så man kan alltså bygga muskler om man inte har något fett att ta av, Trodde fett omvandlades till muskler :) men ja kanske är hel snurrig just nu !
Tack*

Muskler och fett är två olika saker. Fett omvandlas till muskler om man är överviktig och gör kost-och motionsändringar men muskler haran ju ändå och de kan byggas utan att man har övervikt. Lycka till!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Har du rätt inställning på ditt insulin?
//Karin
Jag känner med dig, hadde samma exakt samma, problem. Jag var visade det sig, gluten intolerant- och när jag slutade med det gick jag direkt upp en kilo på en vecka.Många diabetiker är kännsliga mot gluten, och intoleransen min har nu läkt (tog bort det i ett år) och jag har gått upp 5 kilo (från 49 på minsta och nu till 54.) Muskler är svårt att bygge när man är underviktig så jag vet inte om du presis ska prioritera att träna. Jag åt mycket fett, och gör det i dag också.Men också en del kolhydrater och proteiner -så rent som möjligt. (inte halvfabrikat.)

Att äta LCHF (se kolhydrater i fokus för tips) anses ju vara viktnormaliserande.

Jag har problem åt andra hållet, vore bra om jag gick ner i vikt. Då får man ju alltid höra att insulin är ett tillväxthormon och att det är svårt att gå ner pga det.
Men en vän till mig (som inte hade diabetes) gick till vårdcentral för att få hjälp att gå upp i vikt. ett av tipsen var att dricka mjölk till maten. Dricker man mjölk får man ju i sig mer kalorier och borde gå upp i vikt och till en måltid borde man kunna parerar med insulinet.
Har du prövat att äta lite större portioner mat? det ger ju också extra kalorier.
Jag tror inte träning är bra nu men om du lyckas gå upp nåt kilo så är det nog bra att träna sen. Det ger ju även ett bättre bs och man kan ofta sänka insulindoserna om man håller igång.
De som håller ett högt bs för att gå ner i vikt tar ofta inget insulin eller väldigt lite. Jag tor att de har högre hba1c än du. Det bygger ju på att man har ketoner.
Tror det är viktigt att äta kolhydrater i kombination med fett, eftersom det signaliserar till kroppen att fett ska lagras )(insulinet och kolhydraterna gör det). Dem som vill ner i vikt måste jp pgav det vara forsiktig med kolhydrater, men om du vill up i vikt, ha också kolhydrater i kosten så kroppen lagrar fettet.och ta mer insulin om det går utan att få känningar. Det är bra att känna till lchf prinspiperna, men utan att starta en diskution här, passar det inte alla. När du har gått upp, kan du sänka kolhydraterna om det känns lättare att ha bs under kontroll med det. Har du testat en mer GI orienterad kost?