Etiketterdiabetestyp-1
Läst 6682 ggr
Mala09
2011-07-13, 09:51

(4) Bota typ 1 diabetes

Denna tråden är en dialog imellan huvudsaklig personer med typ 1, om vad som fungerar och inte med olika kost-teorier, träning, psykologiska aspekter, hormonella och diverse andra relaterade tanker och frågor/erfaringar. Den har varit pågåene på kolhydrater i fokus under en längre tid men flyttar nu hit.

Jag har varit typ 1a i 20 år och testat GI,Stenålderkost, LCHF, gluten och mjölkfri kost, me olika resultat.

Just nu kommer jag ta bort mjölkprodukter ko och svin kjött efter teorier att vissa typ 1 or har problem med ett protein i dessa. Har kvar gluten och höjer mängden fisk och grönsaker ris etc (kolhyrater.)

Vi har diskuterat basallergi teorien  -vegan och råw food kost- ny diabetes forskning, glukosutsöndring från lever som ett problem, fruktosmalabsorbasjon..mycket.

Hoppas alla som var på kif blir med vidare och möjligens andra.

LenaKa
2011-07-13, 20:05

Kommer du att äta lamm och viltkött?

linneaennil
2011-07-14, 13:24

Jag hänger på!

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Anterrabae
2011-07-14, 15:54

Jag är på! Skrattande

Har ju kommit på det här med diabetes och vegankost, rå helst… hur coolt som helst.

När det lugnar sig i sommar ska jag gå över till helt rå en period för att kolla…

här är en länk till jättespännande filmer om detta:

http://anterrabae.wordpress.com/2011/07/01/diabetes-och-raw-food/

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mala09
2011-07-15, 23:05

Hej!

Ja, jag kommer att äta lamm och viltkött. Har lite dilemma kring mjölk, eftersom jag mår bra av smör och andra produkter. Känns svårt att få varierade fett källor utan, och jag vet en del näringsämnen finns i mjölk som jag behöver. Har lite lågt järn värde, konstig eftersom jag äter mycket (i flera år) kött- men om jag har problem att smälta vissa typor kött inte?

Så roligt att ha alla med!

GAKA
2011-07-16, 11:44

Hej hej!

Är också här! Allt som vanligt, mer eller mindre. Längtar efter semester, men snart så….

trevlig helg!

Anterrabae
2011-07-16, 18:29

Detsamma!

Kan ju meddela att jag bytt ut allt smör i matlagningen mot det proteinfria ghee samt kokosfett, det har lett till att jag fått sänka måltidsinsulinet ytterligare lite till Glad

//Ida

Anterrabae
2011-07-16, 18:33

Sen kan man väl fundera på ordvalet att bota, vi kan väl som bäst hoppas på att bli besvärs- och symptomfria.. hittar man något som funkar kan man ju aldrig gå till baka till det som gjorde en sjuk.. då kommer ju problemen tillbaka. Oavsätt modell..

Men intressant är det hur som helst, tänk att kunna bli insulinfri, eller iaf stort sätt… *drömmer*

//Ida

Mala09
2011-07-17, 16:12

Hej GAKAGlad

# 7

Ja, jag funderade på en annan titel, men vi har startat "prata" under denna och jag tycker fortfarandes det känns som ett slags fokus. Har funderat en del på vad jag tänker om barn och kolhydrater, om någon frågade mig för 2 år sedan skulle jag ha varit skeptisk till fex appelsin juice (jos?) men nu tror jag inte det behöver vara "farligt"altså leda till typ 1 diabetes. Tror intoleranser och brist på fett är sämre.Och kombinationen virus, eller något som är en belastning på immunförsvaret- eller och psykisk stress (som mobbning, skillsmässa etc.)

Hur tänker du som har barn kring detta,A, eller andra här? Om vi inte botar oss själva från typ 1, skulle det vara bra att kunna stoppa nesta generation från samma diagnos.Jag tror det kan vara svårt att ha barn me typ 1, jag skulle oroa mig konstant.

Anterrabae
2011-07-17, 17:47

Ja jag är glad att det är jag som har diabetesen och inte min dotter, det hade varit jättestressande att sticka henne hela tiden och hålla koll så hon inte får känningar och sånt…

Jag tror inte att kolhydrater i sig är farligt, ens när man har diabetes. Men man ska nog se upp och begränsa de raffinerade. Sikta in sig på kolhydrater som är "äkta" så att säga. Jag är övertygad om att jos och bra kolhydratkällor är bra till växande barn, eftersom kolhydraterna gör att insulin frisätts och insulin behövs för att växa. Inom rimliga gränser såklart, godis, kakor, raffinerade mjöler och även sönderslagen (homogeniserad) mjölk tror jag inte är nyttig för någon.

Att identifiera intoleranser tidigt tror jag är av största vikt, för att stärka immunförsvaret och rätta till det som ev blivit fel, ev via arv. Barns immunförsvar läker jättebra själv. Det verkar som dottern har läkt ut sin spannmålsintolerans Glad

Jag är inte alls övertygad längre om att lågkolhydratkost är "botemedlet" mot diabetes, iaf inte för alla. För vissa är det säkert jättebra, men jag har ju upptäckt att jag inte tillhör det gänget.

Har läst en del om det här med våran blodgrupp, immunförsvaret och hur det reagerar på olika födoämnen. Att vi beroende på vår blodgrupp reagerar olkia på maten vi äter. Vissa mår jättebra på mjölk- och köttprodukter och det är hälsobringande met, medans för andra fungerar just dessa livsmedel som gift. Helt beroende på hur vårat immunsystem ser ut, efter blodgrupp.

Den kunskapen ihop med utbildingen inom leaky-gut och matintoleranser öppnade en ny värld för mg. På immunologisk nivå Flört

//Ida

Mala09
2011-07-17, 18:56

Det låter presis som jag tänker, har inte barn eller utbilningen- glad du med den erfarenheten kan stöda dessa funderingar. Jag har faktisk byrjat dricka jos blandat med vatten till frukust. Att undvika allt sött och nu också kaffe, har orsakat en ganska hög te konsupsjon.Men jag vill ha kvar mineraler och inte ha mer vätskedrivande grejer, så nu denna veckan blir det fokus på 1) melkprodukter men inte smör bort. 2) Mindre koffein och te´. 3) Inget svin eller ko kött.

Funderar på leaky gut och alkohol. Undrar om det är mycket problematisk, vad vill du A råda en person till om dom vill läka en tarm som läcker, men utan en massa tilskott?

4) Ingen alkohol denna veckan.

Måste ärkänna att det är svårtare att ha koll på mängder, äter mer när jag äter bröd etc. Men det är ok. Vill inte fokusera på att sluta med insulin nu, känns bra att äta mycket.Som om jag behöver det.

Anterrabae
2011-07-17, 19:43

Leaky Gut eller LGS som förkortningen är och alkohol är eg inte någon bra kombo. Alkoholen ökar genomsläppligheten i tarmväggen, så om man redan har en LGS så blir den tillfälligt förvärrad vid alkoholkonsumtion, ska man dricka alkphol med en läckande tarmvägg så är det bäst att dricka den helt ensamt utan något till, då kommer alkoholen inte släppa ut mer osmält mat i blodet.. Men det är å andra sidan inte så kul.

Är man inne på att läka sin lgs så krävs det massor med enzymer, organiska syror, pre- och probiotika samt lite olika tillskott som främjar detta. Tid och tålamod, man får räkna med 6-12 månaders behandling. Samt att man slutar med vissa mediciner som förstör… kan man inte sluta med medicinerna kan jag bara råda till att hålla lekaget i schack, så man inte öker inflammationerna och problemen i kroppen…  Så är fallet för mig.

//Ida

Mala09
2011-07-18, 10:43

Pre och pro biotika, jag trodde det var samma sak? Har jo uteslutit båda mjölk, gluten, ägg, och det som min intolerans test visade innan och då var jag värkligen inte bra-och mådde direkt tusen x bättre efter uteslutningen. Låter rimligt att LGS var/är problemet.Jag hadde stora problem med röda kidneybönor, och utesluter det nu också. På mitt jobb användte vi det mycket, och blandade ibland med mixer-vilket jag gissar bara hjälper proteinet att gå igenom när dem är så små. Senast när jag åt det (och drack rödvin)ca 4 veckor sedan, blev jag så dårlig jag fick gå hem. Då var det flera år sedan senast.

Har iallafall säkert läkt en del eftersom jag inte reagerer på gluten eller ägg längre, men får det tillfälligt med alkohol och vissa födoämnen.Tror jag.Som kiney bönor. Pgav detta - följer jag lite paleo tanker kring lektiner i bönor generellt, och undviker dem. Har jo tagit pre biotika flera år innan, känner inte jag vill ta för många produkter. Men tar c vitamin folsyra järn och magnesium och zink.

Anterrabae
2011-07-18, 10:51

Probiotika är bakterierna och prebiotika är maten till dem.

Röda Kidneybönor innehåller jättemycket lektiner så har man känslig mage så bör de undvikas. Alla baljväxter är ganska rika på dito.

Skönt att du läkt ihop såpass bra. Ett par saker att tänka på att lägga till i kosten kan vara msm, a-vitamin och mjölksyrade grönsaker. Då påskyndar läkningen ;)

//Ida

Mala09
2011-07-19, 15:53

Tack! Apoteket eller hälsokostaffären säljer inte A vitamin separat.Men jag har köpt en multi och fiskolja tilskott nu, tar bara en (kan ta 2) så doser inte blir för stora av magnesium och zink. Men, det som jag kan läsa om vitamin a är mycket intressant. Som fettlöslig vitamin, kan risken vara stor att jag i uppväxten med lite fett i kosten också har lite av det. Mitt syn blir sämre nu på kvällen, jag har trott det bara var pgav högt blodsocker till tider, men vitamin a brist låter mer troligt.Just om det blir på kvällen. Kommer att äta mer surkål då, mjölkosan produktet var gjord på ost, så det är inget alternativ.Men jag har hittat et ört kost tilskott som balanserar magen.Men det måste tas med ett annat detox preparat eller psyllifumfröskal tabletter, antar det är så gifterna får hjälp ut av kroppen.Men man kan vel bara ha frön i sin frukost (musli med havregurt, yoghurt på havremjölk.)

Vi har pratat mycket om sojaprodukter. Effekter på hormoner, fytoöstrogener och jag blev skeptisk.Men nu när mjölk är ute av min kost, har jag anskaffat sojamjölk som jag har i te. Om vi följer basallergi prinsiper om att intoleranserna skaffar man som barn, är risken mycket liten att jag inte tåler det. Min mamma har garanterat inte användt sojaprodukter.Men sojasås möjligens, som jag får kanon högt blodsocker av och mår dårligt av. Gödar svamp.Men det kan jo handla om något annat i den.

Du kör jo mjölkfritt A, va tycker du om soja? Linnea, du använder inte soja eller? Jag är säker på att mina hormoner blir påvärkad av det.Frågan är om det är bra äller dårligt.

Anterrabae
2011-07-19, 21:33

Jag är förtillfället väldigt kluven. Först skydde jag soyan som pesten pga all antipropaganda osv som man läst. Sen när vi gick över och blev helt mjölkfria hela familjen började vi använda det Dottern tycker soyaprodukterna är mycket godare än havre, men de går ner de med.

Sen läste jag lite till igen, och kände att pga östrogeninnehållet så vill jag begränsa det hels iaf för dotterns räkning. Jag tror själv inte att jag tar så stor skada av det.

Nu dricker hon havremjölken, gärna med Imat-havregrädde i, och äter havreghurt. Men de gånger jag köper hem soyghurt så blir hon överlycklig. Jag unnar henne det.

Nu sen ett tag tillbaka har jag införskaffat mig en soyamjölksmaskin, att göra flera olika mjölker i. Och den jag gillar bäst är soya blandat med havre. Håller nere soya till dottern som sagt. men sen det här med animalieintoleransen slagit till så blir det ju mer tofu och såtn för mig. Jag bakar med okaran, dvs det som blir kvar när man gjort soyamjölk, och gör färs till mig osv.'

Maken blir dålig i magen av soya, så någon storkonsumerande familj lär vi inte bli Flört

Gällande a-vitamin, Hälsokosten där jag hoppar in och jobbar ibland skickar via post och faktura. Troofa är ett märke med förstklassig a-vitamin (de har även d, c och en massa annat. http://www.naturmedicinteamet.com där finns telefonnummer om man skulle vilja beställa. De kan fixa det mesta, och har de det inte hemma så tar de hem..

Risken att du får för mycket zink och magnesium är extremt liten, även om du skulle ta två multi-tabs och äta det extra på sidan om. Dessutom är det itne farligt på något sätt, det enda som händer är att du blir lös i magen.. Händer det så dra ner, men annars skulle jag rekommendera dig att äta de två tabletterna. (tror personligen att du skulle kunna äta fyra oxå)

Slänger in en länk på min mjölkfria blogg: http://anterrabae.wordpress.com Nu harjag inte varit så duktig att uppdatera där på siståne, men jag ska bättra mig! Jag lovar.. Har fått en ny dator så det ska bli lättare Skrattande

//Ida

Mala09
2011-07-20, 22:10

Hej hej!

Tack så mycket! Jag har beslutat att ta multi och omega tabletter x 2, och inte ta alla dem andra några veckor.Det blir intressant att se om det känns bra. Tack för länk och tips!Har kollat din blogg innan.

Läste om msm, men vill inta ha något som forsurar kroppen mer då jag redan är bra sur.(mår bättre med mer basisk mat, känner du också skillnad där?)

Jag kom på, soja är jo en böna, och eftersom jag är så lectin sensitiv, kommer jag vara mycket forsiktig med det.Men litt blir det, havre och svart te är ingen super kombination.Men jag har som mål att ha mindre koffeinrika teér och mer andra. Läser man om nypon och olika bär, rooibush, så värkar det jo bara dumt att inte välja mer av det. Så mycket vitaminer och andra positiva saker.Men det har jo inte den stimulans-effekten som svart te har, och man ibland vill och måste ha tycker jag.Viktigt att saker inte blir helt strikt, att jag kan leva med det.Men jag är riktig imponerad av att jag har slutad med kaffe helt.

Glad

Mala09
2011-07-26, 11:32

Hej !

Har varit en konstig vecka efter tregedien i Norge, att prata om blodsocker blir mindre viktig i konteksen av detta, men det känns möjlig och nödvändigt att gå tillbaka til det normala vardagsliga och jag är tacksam att ingen jag känner dog i attaken.

Så, blosocker: Det känns som när jag äter middag med räkor eller vegetarisk, eller tar mindre portioner av proteinrik mat- så vaknar jag med bra siffror. Och jag har beslutat att äta ost smör - mjölkprodukter jag undviker är ren mjölk och yoghurt.

Hur mår alla?

M

Anterrabae
2011-07-26, 22:15

Jag testade en halv räka igår när vi åt thaimat, resultatet blev ett blodsocker över 33,3! Förvånad Trots vegetarisk kost och 15E insulin till maten. Fick ta 20 till för att komma i fas.. Det enda som jag kan tänka mig stört systemet var den där räkan.. Har kännt av gårdagen idag oxå, men jag tror att jag nu fram på kvällskvisten börjar återfå lite känslighet igen…

Försöker fortfarande lura ut vad som gör vad, nu när jag äter vegetabiliskt så är jag i stort sätt fri från isulin till maten,  har kvar min basaldos och den behöver jag nog sänka nattetid i alla fall.. I alla fall de dagar då jag inte provar en halv räka eller så.. Tungan ute

Nu ska vi åka iväg ett par dagar och på resa så blir det lite tjorvigare.. men det får gå.

Har även upptäckt att jag visst har b-vitaminbrist. Har fått börja ta det som tillskott, både b-komplex och extra b12.

//Ida

ErikEdlund
2011-07-27, 22:54

Den här Thai-maten, vad bestod den av utöver den halva räkan? Och vad slags räka var det, de vanliga lvi känner, Tiger- eller någon annan slags räka? För att höja BS med mer än 25 enheter över det normala krävs att mängden glukos i blodet akut ökar med över 25 gram. Känns inte rimligt att någon räka mindre än en hummer skulle klara av det, knappast den heller. Om det inte är en allergisk reaktion som drar igång adrenalin eller så. Men det är inget annat än en ren gissning Mvh / Erik Edlund

Mala09
2011-07-28, 14:39

Välkommen Erik!

Som du gissar, har vi (jag, andra typ 1 or som har "pratat" tilsammans på kif) iallafall erfaring med att vårt blodsocker har samband med en form av allergi, så det gör det kompliserat att prata generellt om blodsocker och bilden mycket individuell. Det viktiga blir då att identifisera dessa men samtidigt hitta brister på viteminer och mineraler, eller andra diagnoser som konstant stör immunforsvaret och behöver i vissa fall medisin.

Mala09
2011-07-31, 18:28

Uppdatering;

Jag tar tillbaks alla feta mjölkprodukter.(grädde också altså.) Mår mycket bättre med högre fett, och kan inte få det tycker jag, utan mjölk i varierad utbud.Och jag känner mig forsurad utan. Svårt att forklara men så är det. Och jag tror smöret är också viktig källa till vitamin A och D, och trots att det känns bra med vitamin tillskott i en viss grad, vill jag att min mat skal ha mycket av det också. God söndag!

Anterrabae
2011-08-01, 23:12

#19 Givetvis var det kolhydraterna i thai-maten som höjde blodsockret på mig. Det är väl självklart att räkor i sig inte gör detta. MEN det jag farsineras över är hur en halv räka så fullständigt kan slå ut min förmåga att hantera kolhydrater!

Detta händer inte om jag håller mig borta från animalierna. Det verkar som att jag då kan producera en del av insulinet själv alternativt får en betydligt högre insulinkänslighet. Jag är inte insulinfri på veganmat, men jag har kommit ner till normala dygnsdoser. Håller mig runt 45-60 E insulin per dygn nu, kolhydraterna till trots, mot ca 85-120 E per dygn på en sk blandkost utan överdriven konsumtion av kolhydrater. (På Superstrikt LCHF under 5g kh om dagen, krävde jag liksom nu ca 40E per dygn)

//Ida

ErikEdlund
2011-08-02, 12:17

#22 Kolla upp detta, testa samma maträtt, i samma situation och stämning men denna gång utan räkhalvan. Hur blir det då?

Mvh / Erik Edlund

Mala09
2011-08-02, 15:37

Intressant tycker jag, är om vi slår ut som i möjligens detta fallet, med räkan,vår egen prouktion när vi äter vissa saker eller har problem med leaky gut syndrome pgav fex intoleranser eller alkohol. Då kan du jo äta räkor, men det måste bli utan kombinationen kolhydrater.

Och, om vi tar upp maten eller ej är också en intressant fråga. Om vi inte smälter maten, får vi jo inte höjning av blodsockret som studier av fex gluten intolerans viser, leder till unervikt och dårlig upptag.(jag har erfart det själv.) Och tror jag, ätstörningar spm häts ätande. Om kroppen inte får näring pgav en tarm ur funktion, vill den jo koppla på svält signaler som kan hindra en att klara äta normalt (stoppa i tid fex.)Uteslutar man då gluten och får upp vitamin status går signalerna bort.

Jag funderar på mina doser i relation till dagens rytm. Tror jag underdoserar och har hög insulin-resistens på morgonen. Har också kännslan av att syra bas teoriene spelar en roll for mig. Soja är basisk, och nu har jag beslutat det är bra för mig. I dag 5.7 på lunch, super glad. Utesluter definitivt svin och ko kött. (eller heter det något annat, allt som är relaterat. Biff etc.) Mer fett -litt mer aktsam med kolhydrater, men massor av grönt.

Anterrabae
2011-08-02, 16:45

#23 Jo det ska jag, jag har själv tänkt tanken.

Erfarenheten säger dock hittills att jag behöver ca 1/3 - 1/2 av insulinet när jag äter helt vegetabiliskt, kräver genast mer insulin totalt över dygnet och till maten i synnerhet om jag "smakat" en liiiten liiiten tugga av något animaliskt. De gånger jag testat att äta ordentligt så går sockret i tacket och de nya doterna insulin som jag vant mig vid räcker inte någon stans..

Spännande med ditt syra-bas tänk Mala09, jag har också tänkt i de banorna och nu med vegankost så får jag en mestadels basisk föda. Ska bli spännande om jag känner den skillnaden i kroppen.

//Ida

Karin20
2011-08-02, 22:14

Tack för att den här tråden kommit hit. Jag har följt den på Kif, men tror att det finns fler som kan lära sig mycket här. Jätteintressant diskussion!

//Karin

Mala09
2011-08-03, 20:40

Hej Karin. bra du tycker så! ! Ja, vi hör hemma här tror jag.

I dag har mitt bs varit lågt och utan rekyler efter hunung etc - och lågt igen när jag har tagit vanliga reparera rekyl doser av novo. Senn bra till slut (nu i kväll) så jag är mycket positiv.Har såklart behövd att ta insulin men märker att jag möjligens behöver mindre.Rekyler är vanligtvis ett stort problem för mig.

#25 A;  ja jag ställer mig positiv till fex det raw food "folk" skriver om basisk föda och märker en effekt som är bra med basisk mat, på blodsocker och allment välmående. Då i kombination med hög fett % .

Anterrabae
2011-08-04, 11:37

Så, Erik Edlund och alla andra nyfikna Flört

Nu har jag testat, jag har ätit samma thaimat som jag åt när jag smakade den halva räkan, under likartade premisser.

Resultatet: Bs steg inte över 16,5 och jag klarade mig med 20E (mot närmare 40 förra gången) Kommer inte äta den maten mer än undantagsvis igen eftersom det blir mycket socker oavsett. Skillnaden är dock uppenbar.

Jag åt lika mycket, kanske tom mer igår. Behövde halva dosen insulin och idag är jag tillbaka i utgångsläget. Vaknade på 5,6 i bs idag, förra gången (med räkan) så tog det närmare 1,5 dygn innan sockret betedde sig normalt igen.

//Ida

Mala09
2011-08-04, 20:42

Du har tydligen en intolerans mot något i räkan då, bra du vet vad som trigger. Men jag undrar vad spesifikt det är. Litt mycket att begära tills det kommer analys metoder. Har du tagit en test -heter det Eeg, Elisa test mot intoleranser?

Anterrabae
2011-08-04, 23:29

Jag är födoämnesterapeut, och har tillgång till massiva tester på den fronten (de kan testa igg iga och ige på minst 96 livsmedel, sen kan man lägga till flera grejer om man vill, bla kryddor. Finns även tester för histaminöverkänslighet och hormonobalanser mm mm).. men nej, eftersom jag äter kortison och andra cellgifter pga reumatiska inflammationer i ögonen så får jag inte några svar på sådana tester.

Det luriga med det här i räkan som jag inte tål är att den verkar finnas i alla animalier. Jag får samma reaktion om jag äter smör under dagen.. Eller ägg eller ost eller vad som helst från djurriket.

Jag undrar verkligen vad det är som spökar i animalierna. Hur som helst är jag för tillfället en glad vegan Flört och mår bra på det. Jag känner att kroppen och jag är ganska överens.

Gällande immunreaktionerna, antikropparna så är IgE den faktiska allergin, inte intoleransen. det är den som är farlig, den som får det att svullna igen i halsen tex. IgA och IgG är intoleranser och kan läkas ut.

//Ida

Mala09
2011-08-07, 12:44

Synd du inte kan ta tester, IgG har jag tagit innan som sagt och det skulle vara intressant att ta igen men samtidigt mår jag bra och har antagligen läkt det mesta. (men inte kidneybönor kanske).

Blodsocker är lägre, men inte stabilt. Funderar om jag behöver vara mer konsekvent med klockan, se till att det är ny insulin i kroppen (novo') efter 5 timmar. Undrar - när den snabba insulinen är utan värkning längre, tror kroppen då den behöver energi och sätter glukogen produktionen upp möjligens, då den registrerar mindre energi inn till cellerna.Mistänker det. Eftersom jag inte kör strikt lchf, men har en del kolhydrater, tror jag det kan vara bra att se till ny -men inte stor- novo varje 5te timme (baserar detta lite på vad jag har läst i Bernsteins bok The diabetes solution) kan hämma min levers glokogen produktion.Och då få mer stabilt bs och få bort enstaka höga värden.

Det är möjligens det som en pump hjälper till med, men det vill jag inte ha. Eller högre lantus dos.Men risken är större då för svåra känningar som inte gär snabbt över och jag har känningar netan varje dag nu och vill hällre ha en mindre långtids men hyppiga (ja, 5te timme) snabb doser.

Anterrabae
2011-08-07, 22:33

Direktverkande insulin har effekt i 3-4 timmar som vanligast, kanske upp till fem.

Nyfiken: Varför vill du inte ha pump? Jag upplever en stor befrielse med pumpen, jag kan häva känningar utan att behöva äta så mycket osv.

//Ida

Mala09
2011-08-08, 10:45

Ja, presis.Jag vet det. (effekten 3-4 men efter 5 är den ute av kroppen) I teorien är kombinationen Lantus och novo (eller annan snabb) ganska lik pump eftersom lantus fungerar nestan hela dygnet.Om jag fattar korrekt har en pump en låg kontinuerlig dos hela dygnet och annars kan man ställa inn vid högt bs eller måltid ekstra doser eller?

Mest vill jag inte ha en grej på kroppen, jag har en kompis som tycker hon blir mindre fokuserad på diabetesen med pump,hon blir fri- så jag vet att möjligheten finns att det känns så, men det tror jag inte för mig. Men den största orsaken är, jag behöver veldig lite insulin och ochså min läkare och skötarske tycker det inte är nödvändigt med pump på så liten mäng insulin som jag behöver på ett dygn.

(ca 10 enheter lantus och 12-15 enheter novo.) Jag är också rädd för stora doser -det kan bli farligt när man behöver så lite, kan få känning om jag bara tar 2 enheter novo och av okänd orsak är hög receptibel för insulin (det är det tydliga-som du-märker jag at min respons på insulin varierar och det kompliserar) och tanken på att en maskin och inte jag kontrollerar mina doser och kan göra fel, skrämmer mig. (lite irrationellt ja, men stresset me frykten skulle inte vara bra för mitt bs heller.) Jag måste bara finjustera tidspunkt va gäller lantus och novo tror jag.

Anterrabae
2011-08-08, 13:44

men det är just när man är så  känslig som pumpen är bäst. DU kan ställa in så du inte får mer än 0,025E per timma. Det är LITE.

Dessutom om man känner att sockret är på väg så stänger man pumpen och får inget insulin alla på en stund 8så länge som man själv bestämmer. Det betyder att om man tar känningen på nerväg så behöver man inte äta alls eller bara ytterst lite. En tagen lantusdos ligger kvar och sänker oavsätt känning eller inte.

Sen är det klart att man ska ha det man känner sig mest bekväm med.

Pumpen har en kontinuelig dos över dygnet. man kan ställa in den olika över dygnet för att anpassa till kroppens egna variationer. (tex ställa in något mer på efternatten/tidiga morgonen för att parera gryningseffekten lite grand. Och ställa in mindre om man behöver det. tex alltid känningar  på samma tid.) sen ger man extra doser vid mat i stället för direktverkande.

//Ida

Mala09
2011-08-16, 10:33

Det är jo veldigt bra, tycker jag. Var det märkbar skillnad för ditt bs efter du fick pump? Jag kommer inte att få det men som sagt, säkert mycket bra.

Jag har beslutat gå tillbaka till två lantus doser per dag, det har bättre effekt /stabilitet då.(tar én nu på kvällen) Och det blir så mycket små doser med mer fokus på novo. Jag höjer altså lite lantus (var jo rädd jag skulle få problem med känningar som inte gick över men det problemet har jag inte fått mycket senaste veckan) och hoppas inte behöva ta så många små novo. Det har varit bra att vara fokuserad på att jag måste kolla varje 5 te timme, ca, och att fysisk aktivitet höjer. Vilken missuppfattning vi levde med när jag var yngre, att v. högt bs ska man springa i trappor. Utan nog insulin i kroppen blir man jo jättehög i bs av det rådet. Iallafall nu efter 20 år. Var säkert inte samma det året man diagnoserast. och hadde antagligen kvar insulinproduktion. inte konstig det blev en stor utmaning efter ett tag.

Jag är glad om andra änn jag skriver också, alla teman och berettelser frågor relaterat till liv med typ 1 är välkommen. Denna tråden vill jag inte ska bara handla om mig.

[peter54]
2011-08-22, 22:51

Detta var en intressant tråd att läsa, även om jag själv inte omfattas av allt som skrivits, trots att jag är diabetiker typ 1 och har varit det i 43 år.

Jag fick kronisk njursvikt 1990 och har gått i dialys sedan dess med ett 18 månader långt avbrott under tiden jag hade ett fungerande njurtransplantat.

Hur som helst så går det inte att kombinera någon speciell kost av de slag som nämns här, med kronisk njursvikt och dialysbehandling. Av samma grundorsak kan jag inte använda pump. Det innebär för stora infektionsrisker.

Jag har aldrig upplevt att något specifikt i födoväg skulle boosta mitt blodsocker så extremt som det Anterrabae beskriver i #18. Det enda som kommer i närheten för mig är kokta morötter. Å andra sidan har råa morötter rakt motsatt effekt (förstås) och även jättemängder äpplen, typ om jag äter 20 äpplen, så får jag dramatiskt fallande blodsocker.

Anterrabae
2011-08-22, 23:15

Oj, fallande socker på äpple och morötter!? Intressant, det har jag inte upplevt. men så kan jag inte stoppa i mig stora mängder äpplen eftersom jag får ont i magen då.. Men kanske ska testa med morötter Flört

Skönt att höra att transplantationen fungerar. Njursvikt är ju något som man oroar sig för… som etta är man ju högrisk, särksillt med högt blodtryck också.

Tack för att du berättar Peter54!

//Ida

[peter54]
2011-08-22, 23:49

#37 Tack. Jag vet inte om du missförstod det där med njurtransplantationen. Jag fick njuren på midsommarafton 1991 och den togs ut igen efter att ha drabbats av kronisk avstötning (bindvävsinväxning) i början av december 1992. Sedan dess har jag gått i bloddialys 3 dagar per vecka.

Totalt har jag alltså gått i dialys i 20 år och haft njurtransplantat i 1,5 år utöver de åren.

Jag önskar att jag sluppit få diabetes såpass tidigt att man ännu inte hade tagit fram humaninsulin. Jag fick insulin som togs från grisar och kor. I början av 80-talet fick jag humaninsulin.

Det insulin man bröt från andra djur var ju inte alls anpassat till människor, så det gav skador framför allt på kapillärsystemet och därmed drabbades ögon och njurar hårt. Njurarna är de enda av kroppens organ där skadade kapillärer inte ersätts av nya.

Jag blev blind 1985, men de lyckades rädda höger öga som nu fungerar bra, så jag var bara blind under ungefär ett halvår. Vänster öga miste jag. Jag har också förlorat båda underbenen och går sedan 1998 på 30 mm titanrör och kevlarfötter.

Jag har även skador på nervsystemet, hjärta-kärl, leder och mag/tarmkanalen i mycket högre utsträckning än de som debuterade i diabetes typ 1 1978 eller senare.

Min lilebror fick diabetes 1978 och han hade inga tendenser till skador alls av sin diabetes, säkert mycket på grund av att han fick humaninsulin från dag 1.

Mala09
2011-08-24, 20:38

Hej Peter! Tack för din berettelse. Jag har också fått den gamla insulinen under mina första år som diabetiker, blev diagnosera 1990.Jag vägrade byta eftersom jag var så nöjd, flera år.(som barn ville jag ogärna ändra rutiner jag var van vid.) Jag har inte läst att den gamla "gris"insulinen kunde leda till dessa komplikationer, men fick också mer problem efter att jag bytade till den humana.Och jag vet svåra känningar är mer vanlig med moderna insulin.

Så jag vet inte om jag är helt överygad om att bara det orsakar problemer generellt. Men jag vet alla komplikationer som du beskriver var mer vanliga, jag har vel tenkt att det kan vara mycket pgav bra blodsockar mätar system vi har nu, lättare och mer korrekta. Det dårliga tycker jag, är mat råden. Men det har så många diskuterat innan att jag inte kommer att skriva mer om det.

Ja, intressant med morötter och äpplen, konstig. Det viser jo också igen hur kompliserat och inividuellt det kan vara.

GAKA
2011-08-24, 20:54

hej!
Hoppas alla haft en bra sommar! Jag har nyligen skaffat mig en 4-bent liten vän (valp) så sommaren har ägnats åt nattliga små promenader och tidiga morgnar Skrattande.

För ca 2 veckor sedan delade jag min Lantus och effekten är so far mycket bra, jag sklipper känningar frampå småtimmarna och har , peppar peppar, börjat vakna  med bra värden!

Hoppas ni får en bra höst!

Mvh GAKA

Anterrabae
2011-08-24, 22:01

Så skönt att slippa nattliga känningar GAKA, kanske ska göra så jag med då jag sjunker ganska mycket på natten. Tål att funderas på.

Peter, jo jag missförstod ditt inlägg helt.. Skäms Förlåt.. Låter helt förfärligt, men jag är tacksam att du berättar.

//Ida

[peter54]
2011-08-24, 22:56

#41 Nejdå, inte alls förfärligt, eller jo, jag kan förstå att någon som inte känner mig och aldrig har träffat mig uppfattar det så, men jag lever ett bra liv med familj och barn, 9 och 11 år gamla.

Läser man bara min sjukdomshistoria kan man ju få uppfattningen att jag är en "grönsak" inkapabel till i stort sett allt, men så är det inte. Jag brukar säga att jag klarar precis vad som helst så länge jag själv får bestämma hur lång tid det får ta.

Jag berättar inte för att skrämmas eller så, utan mer för att beskriva hur olika det kan vara att ha diabetes och hur en dålig start med sjukdomen kan skada en människa. Mina föräldrar var inget stöd och jag fick ingen hjälp från dem annat än kanske under den första månaden.

När jag var 13 överhörde jag ett samtal mellan mina föräldrar och jag hörde att min pappa sa att jag inte skulle leva till jag blev 25. Då tänkte jag att vad är det då för mening att kämpa varenda dag.

Jag brydde mig inte om min sjukdom under flera år och det var först när jag fått en bra läkarkontakt i 17-årsåldern som jag förstod att mina föräldrar snackat goja. Då började jag styra upp tillvaron, men skador hade redan börjat visa sig i prover och tester.

Man måste ha ett rejält "jävlaranamma" för att stå pall för allt som kan drabba en när man som jag fått en sån dålig start. Under 1989 började jag få kraftbortfall i fingrarna och fram till våren 1990 accellererade det tills jag till slut var totalförlamad i armar och ben.

Läkarna har sagt efteråt att ingen hade satt 5 öre på att jag skulle resa mig igen eller ens överleva, men i början av hösten, när jag fått bloddialys sedan i juni och jag kände att raset började stanna upp, kontaktade jag en sjukgymnast och en arbetsterapeut på Huddinge sjukhus där jag var inlagd och bad att få börja träna med dem.

Jag kunde inte göra någonting alls i början, inte ens klia mig på näsan i liggande. Jag blev duschad, klädd, matat och flyttad till rullstolen varje morgon av personalen.

När jag började hos arbetsterapeuten placerades jag i en karmstol med underarmarna vilande på karmarna. Uppgiften var att försöka lyfta ett finger. Det tog en timme om dagen i tre månader innan det ryckte i pekfingret första gången.

Hos sjukgymnasten fick jag ligga på sida på en madrass med benen böjda. Uppgiften bestod i att försöka räta ut det översta benet, men det tog lång tid innan det lyckades. På midsommaraftonen 1991, när jag varit totalförlamad i drygt ett år, blev jag njurtransplanterad och då höjdes min förmåga 25 % direkt.

Jag kunde börja rulla rullstolen själv och snart kunde jag stå, så länge benen var raka. Om knäna böjde till bara lite, fanns inget att hålla emot med och jag föll ihop som ett korthus. Personalen fick fånga upp mig vid flera såna tillfällen.

Det gick bättre efterhand tiden gick och i mitten av augusti hade jag lärt mig gå och fick åka hem, men med en personlig assistent. Hon var kvar i två månader, sedan klarade jag mig själv.

Idag lever jag ett nästan vanligt liv. Vi bor ju på landet, så jag jagar och går i skogen med familjen och plockar svamp. Jag skjuter pilbåge och deltar på jaktstigar i skogen. Jag slöjdar och snickrar och fixar med hus och hem, sågar och hugger ved.

Så nejdå Anterrabae, här är bara bra och ingenting är förfärligt Glad

Anterrabae
2011-08-24, 23:17

Nä nu blev det miss igen… jag menar inte att du har det förfärligt.. Jag menade att det är förfärigt att du behövt gå igenom så mycket. Vissa drabbas av allt verkar det som..

Jag tillhör också de drabbades skara. men inte av diabeteskomplikationer utan av autoimmunitet. Det började med diffus värk och svullnad, kraftiga huvudvärksattacker och massa sånt. 1999 fick jag min reumatiska "diagnos" man konstaterade att jag är inflammationsbenägen.

Under de kommande åren spred sig inflammtionerna till hjärta, lungor, leder, muskler, ögon samt att njurar och lever började fungera sämnre. Sen kom diabetesen som ett brev på posten efter massiva kortisonbehandlingar. har ifrån flera håll fått höra att jag borde dött eftersom organen höll på att stänga ner, ett i sänder.

Idag är jag synskadad, men inte blind. Har en skenande diabetes (som blivit bättre efter kostomläggning) Kortisonbiverkningar över lag med sköra kärl, blödningar och alla sorterst starr mm Pensionerad och har ganska mycket värk. Misstänker benskörhet.

MEN lever ett underbart och rikt liv jag med. Med make, barn, styvdotter och hus på landet. Kan också göra det mesta jag känner för att ta mig till. (vill dock ha körkort, men det går inte Tungan ute)

Även om jag förstår att du är en positiv livsnjutare så kan jag fortfarande tycka att det är förfärligt orättvist att vissa drabbas så illa, och av så mycket.

//Ida

[peter54]
2011-08-24, 23:33

#43 Jag tror jag förstod hur du menade, men det var något att spinna på Flört

Jag har myyycket mer av samma kaliber, jag lovar Flört

Ja du har ju så det räcker du med, synd att du inte kan köra bil, för mig är min bil en enorm lättnad, framförallt med tanke på att jag inte så lätt kan nyttja allmänna kommunikationer.

Anterrabae
2011-08-24, 23:38

Nä de allmänna kommunikationerna är inte alltid så lätta, antingen att ta sig till eller komma med. jag förlitar mig på färdtjänst och en skjutsande make..Oskyldig

//Ida

Mala09
2011-08-25, 12:04

Hej GAKA ! så bra du får bättre bs me att dela upp lantus, jag upplevar samma sak. I början fick jag känningar på eftermiddagen men nu har jag hittat en ganska bra balans.

Peter, jag har så mycket respekt och all beundran för vad du har levd med och kämpar med. När jag var på mitt första diabetes träff på min då norska hemplats med mina föreldrar som 9 årig tjej (sjuklig underviktig efter att min läkare missdiagnoseade mig (han sa det var influensa) og jag hadde gått med 30 -40 i bs ca vem vet hur länge,(ärfor underviktig) var utan rätt diagnos minst 6 mnd, Tillräcklig till att alla organ var infekterad och jag var nära att dö)…såg jag en mann utan ben i rullstol- och det skrämde mig så mycket.Spesiellt eftersom man pratade om detta som något man kunne nestan förvänta. Ok, man visste det inte var så stor risk 1990 som 1970 men det var inte något man tyckte var en ovanlig komplikation efter många år. Men jag har varit litt gla i eftertid att jag såg det, möjligens blev jag skrämd till att ta det alvarligt. Undrar i bland om dem som diagnoseras i dag gör samma sak, i media är diabetes komplikationer involverat som skämt hela tiden. Jag tycker det viser 1) många fler har diabetes nu. 2) Kommer inte på vad mer. Exempel på tv progr, Scrubs, 30 Rock. Och så finns det dem som tar det på alvar, panic room med jodie Foster. Jag blir stort sett irriterad på alla eftersom det alltid är fel i framstillingar.

En sak jag funderar på, jag äter inte svin eller ko kött nu. Kan insulinet jag använte från gris ha orsakat en form av intolerans eller reaktion mot detta proteinet, mår bra av att inte ha det i min kost fortfarandes. Provade salami och fich migrén denna veckan. Slup, eller inte.Men intressant.

Mala09
2011-08-25, 12:11

slump inte slup…mitt tastatur har lite problem med vissa bokstaver som har blivit mindre kännsliga. Och Anterrabae, du har också all min stöd och respekt, och jag har lärd så mycket från dig. Hoppas du hittar even mer information som kan hjälpa. Jag läste att mjölk höjer inflammastioner, och du märker detta eller? Tror det är vissa inflammationer i min kropp som blir mindre när jag tar bort mjölk i ren form men jag måste ha feta mjölkprodukter som du vet. Minns jag blev sämre på ungdomskolen -vi fick mjölk varje dag på skolan då.Annars brukade jag inte ha det.Fick sluta med en sport pgav inflamation i benen.

Anterrabae
2011-08-25, 13:57

Det här med griskött.. Det är lurigt. Visst skulle det rent teoretiskt kunna vara så att grisinsulinet har bidragit till en intolerans.. Men jag tycker att det grisinsulinet visar på en anna intressant tanke. Gris är så likt oss vävnadsmässigt så att vi till och med kan använda grisens insulin! Jag har träffat många människor som pysslar med immunologi och blodet och liknande som säger att vi är så lika grisarna att våra kroppar kan uppfatta det som kanibalism att äta griskött. Det är det som gör det så inflammationsbenäget för oss. Lite som att kor som fick äta anda kor (i fodret) fick galnakosjukan, blev mao jättesjuka) har för mig att man gjort liknande makabra tester med samma resultat på höns. (hönor som äter höns och/ eller ägg)

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta, men jag har talat med många som upplever att de mår bättre sen de tar bort gris. Är man frisk kanske det inte är så känsligt, men hos sjuka gör det stor skillnad.

Jag mår i alla fall mycket bättre utan. Men jag har ju å andra sidan tagit bort allt animaliskt. Men även tidigare, så har jag haft perioder då jag helst undvikit gris för att det är för syrabildande för att jag ska må bra,

//Ida

Mala09
2011-08-28, 22:09

Mycket intressant. Möjligens är folk med hög fisk konsumption i sin evolutionära familjhistoria är mer kännslig, jag vet inte om det går att minska kännsligheten eller om vissa " folkgrupper" aldrig vänjer sig. Jag har hört en annan person beretta han har hittat en koppling mellan svin och jag vet inte om det var magont eller inflamation eftersom jag tyckte just då det var osannolikt och löjligt och frågade inte så mycket om det. Men antagligen var det faktisk så.

Han hadde inte testat men bara uteslutit det och blivit bra. Jag fortsetter iallafall.Undrar hur länge det tar att bli av med proteinet i kroppens vävnad.

Mala09
2011-09-10, 15:35

På kif finns en tråd om en ny bok, "the perfect health diet." Eftersom jag har testat lchf och paleo, med goda men olika resultat och också vissa negativa effekter från båda- tyckte jag det låt intressant med en kost som fokuserar på toxiner i fex bönor (som jag tycker stämmer bra, jag mår betyligt bättre utan) spannmål och annat, inte utesluter mjölkprodukter helt men begrensar det, är hög fett, men samtigt kritisk till noll kolhydrat kost. Ris och potatis är ok, men fruktos förbjudet. Protein i begrensat mängd, också bra att dem pratar om det. Protein blir jo till glukos också, omm lite senare änn kolhyrater gör. Och så finns jo problemet med att man kan få underärnering om man har bara svår smält mat (kanin hunger var ett ord Linnea användte tror jag på sin blogg.)

Det jag inte är glad för är att soja inte är ok alls, ej heller omega tre i tilskott. Kan det vara pgav risken för toxiner möjligens? Tror det. Men jag fortsätter nog med soja i begrensad mängd och omega tre i en period.

Intressant är det iallafall tycker jag.

Mala09
2011-09-18, 14:46

Nu är soja historie, och det fungerar bra med en form av phd. Det finns mycket intressant på hemsian om fex risk kring för mycket protein, och det står om man har kronisk svampinfektion (många diabetiker har det) måste man ha lite mer stärkelse. Det här fungerar otroligt bra för min hy, som jag har haft problem med i tre år. Altså mer stärkelse i form av fex potatis, och mindre protein.MEN-nu är biff etc tilbaka, och jag tycker det dem skriver om omega 6, som finns i olika mängder (lite i biff och lam fex) är mycket intressant.

Mitt bs har blivit bättre, och jag kommer fortsätta med det här. reduserar på gluten igen. Men, ölskar toast med tomat majo och salt peppar, så kommer ha lite bröd kvar. Min intolerans tror jag har läkt.På hemsian skriver dem om leaky gut synrome fex, jag har mycket förtroende för det här. Men jag har inte tagit bort havre, pgav zink, och det goda kolestrolet och en goda tarm renande effekten.

Efter att jag tog bort kaffe, är jag så glad det finns nu en sorts dricka med vitaminer och grön te extrakt från vitam. well. Jag vill inte göra reklam, men jag behöver koffein och det här är så bra. Inte alltid man vill ha te.

Mala09
2011-09-18, 14:47

Anterrabae, hur går det med vegankosten?

Anterrabae
2011-09-18, 15:11

Det går bra, stabilt.

Tänkte just att jag skulle ta och skriva lite här och uppdatera, så kom frågan sådär lägligt. Flört

Jag fortsätter att läsa på om blodgruppsrelaterat ätande, och märker att jag mår fantastiskt bra på att hålla mig till mat lämpad för min blodgrupp. Jag har inte tagit bort allt på undvik-listan än, men jag jobbar sakta ditåt.

Nu, efter tre månader på vegankost med blodgruppshänsyn har jag dessutom börjat gå ner i vikt. Stadigt och ganska snabbt. Det är skönt. Dessutom har jag kunnat sänka kortisonet en nivå till, och även blivit av med mina andra cellgifter. har även sänkt levaxinet lite till och stabilt halverat mitt insulinbehov.

Det känns att kroppen läker, och det är skönt. Dessutom bröt jag benet för en dryg månad sen. Skulle gå med gips i sex veckor, men fick ta bort det efter fyra för jag läkt så bra. Skrattande

Brottas med visst illamående, och här därför lite svårt med att få i mig alla vitaminer och mineraler som jag skulle behöva äta. Tur att jag får i mig kyäni i alla fall. får köra dubbelt en liten stund.

Ja det var ltie om läget just nu.

//Ida

Mala09
2011-09-18, 21:17

Det låter positivt med snabb läkning och mindre medisiner och viktiminskning! Grattis!! Har brutit ben själv, jobbigt!

En sak som jag inte gillar och kan göra att jag "måste" dricka kaffe igen, lågt blodtryck. Jag märker en skillnad och det är spesiellt jobbigt på platser med dårlig syre eller oxygen eller vad det nu är.(som i kö inn på flygplan i den "tunnel" från gate till flyg)

Kaffe höjer, antagligens pgav arenalinet. Men om det hjälper att äta mer stärkelse mot svamp, kan möjligens det balasera upp effekten av kaffet.(jag slutade pgav en hy som alrig blev frisk från virus och svamp infektion och tydligen blev årlig v.kaffe) Synd det stjäler zink.Men det är faktisk lite jobbigt. Som om jag ibland inte andast ordentligt.Och känner lågt blodsocker när det är normalt.

Anterrabae
2011-09-18, 21:20

Jobbigt det där med lågt blodtryck.. Det är svårt att komma till rätta med. Hoppas du kommer på något som funkar!

//Ida

Mala09
2011-09-19, 20:55

Ja, mera vatten, mindre alkohol, rörelse..salt, koffein..nu begriper jag också vad som gör att efter en känning tar det tid innan jag känner mig normal. Min mätare visar 7,0 och jag känner mig låg fortfarandes.Mitt blod har bara ett lågt tempo..Och, iblan förväxlar jag känning me det här.Bra att veta tallafall. et blev sämre efter jag slutade med kaffe.

Anterrabae
2011-09-19, 22:24

Jag får kännigar av blodtrycket ibland, äter blodtrycksmedicin, så lågt tryck är ytterst ovanligt för mig. har flera gånger trott att jag har känning på g när trycket sjunkit. Men bs har legat bra eller till och med lite högt.

har däremot kommit på att känning alltid medför blodtrycksfall för mig. Så jag har kommit på att när jag får oförklarliga blodtrycksfall kan det vara sviter efter omedveten känning. (men ibland svajar blodtrycket ändå)

Jag har dock inte kopplat något ihop med kaffe.

//Ida

Mala09
2011-09-20, 19:33

Kaffe höjer adrenalinet och medlertidig också blodtrycket. Men - vätskebrist i kroppen är också en orsak/gör det inte bättre.Så om jag dricker kaffe, är det vattendrivande, något jag inte behöver. Så jag har beslutat att få adrenalin och koffein utan kaffe.(te och annan dryck)

Om man har genetisk (i min familj har vi en del jag vet om med lågt blodtryck) har detta och som jag iabetes och känningar i bland, och blodtrycket faller mer med känning, inte konstig jag får det svårt ibland. Har sett till att få mer vatten och jämn koffein senaste dagerna, och salt, känns mycket bättre.

Mala09
2011-09-22, 18:38

På tråden om phd fick jag en förklaring av linken mellan hormonet leptin och fett. Det är svårt att begripa allt som står om hormoner på sidan. Men en sak det gör, är att signalera att kroppen har näring, och leptin hänger i hop med fett i kroppen. Utan fett om jag forstår, produserar vi inte leptin- som jo  behövs om kroppen inte ska signalera att den är underernärad. Om man är sensitiv mot gluten och inte har ett bra upptag av näring pgav det, och inte får fett pgav råd mot fett (såklart är det mina erfarenheter jag nu använder, jag vet andra har andra utlösande faktorer) (80 talet var vi mycket fettskrämda ) så får man en störd leptin produktion, och det kan i sin tur leda till insulinresistens. (det sista skriver dem, det med gluten tenker jag, elller så står det också men jag har inte hittat det ennu.mycket info där.)

Så-fetter i kosten korrigerar kan man tro, leptinet och i sin tur insulinresistensen. Problemet jag har är att mitt bs har varit högt i flera år, och då toxisk för insulinproduserande celler.Inte superhögt, men över det normala. Men om man har lågt blodtryck, kan kroppen ,möjligens prova hjälpa till med att få näringen upp via insulinresistens, om man har lågt kan det bli svårt har jag lest, att få näring i hela kroppen.Bara en tanke. Intressant också:

We can imagine two kinds of diabetes:

• If the insulin resistance developed as a consequence of leptin resistance, then we’d have an obese diabetic.
  • If the insulin resistance developed without leptin resistance, then we’d have a skinny diabetic.

Och det som stod om protein:

Protein restriction helps protect against viral and bacterial infections by promoting autophagy, the process of intracellular protein scavenging, digestion, and recycling.  During autophagy, bacteria and viruses, as well as junk human proteins and damaged organelles, are digested.  Autophagy has been strongly linked to longevity [1] and is protective against many diseases.

En sak som jag tycker är ALLT som diabetiker, är att ta små infektioner på allvar, virus som konstant lurar stör blodsockret och det blir en svår ond circel. På lchf har jag inte blivit av me sår som jag tror har bakteriell och svamp i sig, trots antibiotika och anti svamp kurer.Det kommer alltid tillbaka, men nu, efter att jag har tagit mindre protein i kosten och mer stärkelse (om man har svampinfektioner hjälper det visst står det på hemsidan) och jag läkar som aldrig förr.

:) Dem varnar mot protein i mängder under graviditet också, och spesiellt från planter. Din vegan kost Ida, möjligens också hjälper pgav mindre protein tror jag.?

Mala09
2011-09-22, 18:41

PS det om att lågt blodtryck kan orska insulinresistens som ett skyd var bara min personliga fantasi tanka.Helt hypotetisk.

Mala09
2011-12-09, 10:43

Hej igen !

Hoppas alla mår bra, Anterrabae jag har läst din blogg, så positiva resultat du har ! grattis!

Jag läser boken om the perfect health diet nu, och är inne på ett kapitell om faror vid brist på glocos.(dietter med inga kolhydrater). Och jag tror mitt kaffe beroende kom av att det var enda sättet jag fick glocos när jag uteslot kh.läser på en annan internett sida:

…Caffeine, on the other hand, forces the liver to release glucose into the blood stream.

Nu tänker jag inte starta igen med det, då allt surt är problematisk för mitt hudproblem, men viktigare, är att min långtidsinsulin också gör att detta inte forsvinner ser det ut som, trots medisiner. Har bytt insulin nu, och det blir bättre.Tror det handlar om vad insulinet gör med ph värdet i blodet, och undrar om en 24 timmars har mer effekt på det enn en medellångttidsinsulin.Vi får se.

Om någon vet mer om detta skriv gärna!

Anterrabae
2011-12-09, 17:12

tack!

Jag harskrivit en artikel om min kostresa hittills också.. Den finns att läsa inne på Vegan bla. Här är en länk för den som är intresserad.

Spännande det du berättar om koffein. Det tål att tänkas på.

Jag har just påbörjat en diet, av det extrema slaget för att se om den funkar. Den påstår att om man maxinerar näringen och optimerar detox och avgiftning enligt ett vsst mönster så kommer det starta kropens egen läkning. Detta oavsätt vilken sjukdom man har. Den har med framgång kommit tillrätta med massa grejer, däribland diabetes.

Eftersom jag nu sitter i siitsen att jag blir blind om inget görs åt mina auoimmuna reaktioner och läkarna kommer ingen stans. Det finns inget kvar att testa, så måste jag försöka. Tillslut hamnar man i sitsen att man teatar allt. jag vägrar att må dåligt längre.

Det fina med denna diet är att man kan inte välja vad som ska läka. När kroppen får signalen så läker man ALLT! Även diabetes. De som kört och coachat i denna diet säger att diabetes är bland det första man kommer till rätta med. Så, nyfiken som jag är så kan jag inte annat än testa. Cool

För den som vill veta mer, googla på "Max Gerson" och "The gerson miracle", "Dying to have known" Gerson Institute" och "Charlotte Gerson"

//Ida

Mala09
2011-12-14, 20:25

Hej Ida!

Det låter så jobbigt med ögonproblem och potensialet att  bli blind, mildt sagt. Jag googlade hans namn och läste på wikipedia. Svårt att veta om det fungerar eller ej. Det med toxiner handlar jo tphd om mycket också, men med et annat fokus, där är glukos blant annat, och spannmål, vegetabiliska oljor,  i fokus.och bönor. Jag återvender till en vete fri kost- peppad av informationen från boken. Intressant vad som stod om kidneybönor där - det kan leda till mycket läck tarm och överväxt av bakkterier snabbt. Har kraftig reaktion på dessa, och inget annat.

Ellers har visst diabetiker som inte produserar insulin ej förmågan att "resirkulera" vitamin c, intressant att veta (i boken the perfect health diet) då det kan skapa onödiga brister. Jag dricker nyponpulver i smoothie.

Har inget mer att skriva nu. God jul snart !

Anterrabae
2011-12-14, 23:06

Visst är det spännande.

jag var hos min dietist och berättade vad som händer med min insulinresistens när jag äter animalier. hon hade aldrig hört om det, men reflekterade samtidigt över att när man har ett överaktivt immunförsvar så kan man bli insulinresistent. Drog en parallell till patieneter på IVA som varit utsatta för trauma. Dessa är ofta så insulinresistenta att de behöver insulindropp, trots att de ej har diabetes.

Vi spånade vidare på om det kan vara det som händer när jag får i mig animailer, eftersom skillnaden i blodsocker och mängd insulin är så stor. måste ta två till tre gånger mer insulin, blir svårstyrd och trög i sockret i flera dagar. Av så lite som kryddor med animalier .

jag gick hem och funderade, och så gjorde min man en reflektion. Jag var de första dagarna ruskigt resistent på denna diet jag nu äter. Utan synbar anledning. Jag behövde nästan 10 enheter till ett glas juice!

Med Gersondiet startar man dagen på färskpressad apelsinjuice. I boken om Gersonterapi står det att man inte får pressa skal eller hinnor i citrus, eftersom det frisätter aromatiska oljor som kan reta immunförsvaret. Vi har en juicer som maler och pressar allt man stoppar i, även hinnorna i klyftorna. jag tänkte att det nog inte gör så stor skillnad. Efter dietisten berättat om immunaktivering och resistens så testade vi att skippa den juicen tills en vettig press införskffats.

Nu oavsätt vilken juice jag startar på har annan press nu, en sån klassisk citruspress där inget kläms åt. utan en sån man snurrar på. Nu behöver jag INTE NÅGOT insulin till första juicen före frukost, trots morgon, kortison och allt.

Så på mig stämmer det mycket väl det Gerson sagt hittills, och det jag provat.Tänk vad lite för hög immunaktivitet kan ställa till.

har sänkt från runt 100 E om dagen, till ca 35-45.. Vissa dagar är jag nere på så lite som en total dygnsdos på 25! Då är 15 lantus. Detta trots dagilig medicinering med kortison, som binds med laktos. har även två andra mediciner med laktos. jag tål inte mjölk, inte alls. Så där har vi en immunaktivering som jag vill ha bort.

om jag någon gång glömt mina laktos-mediciner så är jag insulinfri den dagen.. undantaget Lantus, som jag får känningar av. Märker även skillnad på en halv tablett, för varje halv tablett som jag kan minska så är skillnaden i insulinkrav märkbar. Ja, när jag började märka detta började exprementera om vilka som höjde sockret mest. OCh det är ingen större skillnad på de låga kortisondoserna och levaxin… Alltså tror jag inte att just kortisonet är enda boven, även om det är en del.

Det var lite uppdatering.

//Ida

Mala09
2011-12-15, 14:50

Mycket intressant det du skriver om ett immunforsvar som överarbetar, jag har på konstig vis fått reaktion på en grön te med appelsin essens. Det borde inte leda till någon reaktion, men två dagar  fick jag extremt högt värde (19) och den enda nya grejen var detta teét. Det med josen stämmer på samma vis, att vissa ämnen i frukten kan trigga, eller som kanske liknar. Det var inte tror jag, naturlig essens. Men jag tog bort den téen iallafall.

Jag har också funderingar kring olika typer medisiner.Men det är såklart en farlig väg psykologisk att gå inn på, man måste jo ha det. Men jag har iallafall bytt från lantus till min gamla insulatard. På en google search när jag provade hitta info om insulin och hud problem, kom lite fram. Men vissa diskutioner var intressant att läsa.En person tyckte bättre om en kortare insulin änn lantus, då man kan ha mer olika dagar. (justera nattinsulinen om det behövs direkt.) Jag gillar det resomentet. Svårt att regulera dygn till dygn en som stannar så länge i kroppen. Men jag vet många tycker om den. det gjorde jag också i 10 år men nu får vi se om denna fungerar bättre. Det tar jo lite tid. Kollar bs mycket mer nu, och det känns inte så frustrerande som jag hadde trott. Men jag blir aldrig en som mäter 15 x per dag, och med tiden behövs det mindre hoppas jag.

Anterrabae
2011-12-17, 18:23

Jag funderar på ett kortare insulin jag med, då jag är ruskigt hög eftermiddagar och kvällar och lantusen inte räcker. men på natten får jag känningar för det är för mycket i alla fall.

Vi får se.. Intressant med teet.. det låter ju misstänkt.

//Ida

Upp till toppen