Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 4341 ggr
IdaBabe
12/23/11, 1:00 AM

Vill hjälpa henne, utan att såra..

Hej!
De är så här att min mamma har diabetes o har haft de länge, hon har även muskelsjukdom och pga den muskelsjukdomen är hon sjukpensionär och får inte jobba osv.. Men något som oroar mig är att hon sköter sin diabetes något så OTROLIGT dåligt.. Hon äter väldigt ofta och mycket och det är näst intill alltid onyttigt. När folk hör att min mamma har diabetes säger dom ofta "då äter ni på en jättre bra och nogran kost", men det är något jag absolut inte kan hålla med om för det är allt utom nyttigt.. Hon är överviktig och klagar ofta på sin vikt, klagar på att hon aldrig gör något och att hon inte träffar folk eftersom hon inte jobbar. Hon är ofta på dålig humör och de gör att det tyvärr blir mycket familjekonflikter.. Jag vet inte vad jag ska göra för jag gillar inte att se henne såhär, och speciellt att hon inte sköter sin diabetes och inte har en kost som är bra för diabetiker.. Jag har gett förslaget på att hon kan anmäla sig till någon slags grupp eller något annat som gör att hon träffar folk, men då säger hon att hon inte har tid för sånt.. Men hon är alltid hemma så hon har gott om tid, de är bara en dålig ursäkt enligt mig.. :( Hon frågade mig om vi skulle ha julgodis till julen iår, o även om jag tycker det hör till så sa jag att jag inte ville det för då blir det att man springer och tar då och då och det är inte bra för din diabetes, sa jag, och det höll hon med om. Idag ringde hennes diabetesdoktor och prata med henne och sa att hon måste sköta sin diabetes bättre, köpa bröd med lite socker i och inte småäta hela tiden. De tyckte jag var bra att dom sa det till henne för det kanske gör att hon tar tag i det hon äter o tar de på allvar. Men senare på kvällen gjorde min syster och hennes pojkvän ändån julgodis till julafton, trotts vi inte skulle ha men jag kan själv hålla med om att det är mysigt, men sen på kvällen  ser jag henne o sitta o käka massa julgodis o springa o ta hela tiden.. De gör mig ledsen att hon inte tar de på lite allvar.. När hon tar sitt blodsocker o så visade den för högt o då säger hon alltid typ " ååååååh…. Jag förstår inte varför det är så högt!!!!", o så blir hon sur o irriterad.. "/  Vill bara hennes bästa o att hon ska må bra..

Jaa, såklart vet jag ju inte om hur diabetiker har det så jag kan ju inte sätta mig in i hennes situation, men jag vet att man måste tänka mer på sin kost, vad man äter osv.. 
Ville bara skriva av mig lite..

Tänkte nu höra med er som har mer erfarenhet än mig om detta och som kanske kan hjälpa mig på något sätt att hon tar tag bättre i sin diabetes, eller kanske hjälpa mig mer på traven hur jag ska prata med hene, för jag vill hjälpa henne.. Vill så klart inte hon ska bli sur o irriterad, men tyvärr blir hon sur snabbt o lätt.. Obestämd

Blir jätte tacksam för lite stöd o tips på hur jag kan göra för att hälpa henne. (förlåt för de blev ett så långt inlägg.)

Annons:
htt
12/23/11, 2:30 PM
#1

Det där lät riktigt svårt! 
Tyvär verkar det ju som att det är hon som verkligen måste ta tag i det där, ta tag i sina kostvanor och framförallt sin sjukdom. 
Kan vara svårt att påverka då hon ändå inte verkar lyssna på varken dig eller läkaren.

Har en pojkvän med diabetes och han blir alltid sur och irriterad när han har högt blodsocker, bara ett tillägg.

sussie
12/28/11, 12:24 PM
#2

Jättetråkigt med din mor, du vill ju ha henne kvar länge och det går ju jättebra OM hon sköter sig. Jag är typ 2 diabetiker behöver lite medicin nu men kosten är det viktigaste för mig, hade flera olika mediciner innan jag började äta LCHF. Man måste komma till insikt själv och göra ett val, bli sjukare och sjukare eller hålla sig så frisk man kan och kanske till och med bli friskare.

Man kan leda hästen till vattnet men man kan inte tvinga den att dricka.

Hoppas du kan hjälpa din mor på bättre tankar!

Zepp
1/10/12, 8:18 PM
#3

Diabetes – ät dig till normalt blodsocker

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: