Etikettmedicinering
Läst 9932 ggr
hanna-jo85
2012-03-29, 21:09

slutade med insulin, fått lägre blodsocker!!

jag är lite förvirrad. har bara haft diabetes sedan i somras så kan inte allt än, så nu skulle jag vilja ha lite hjälp.. tar det kort från början. fick diabetes i somras, började med måtidsinsulin och långtidsinsulin, efter bara några dagar märkte vi att jag var väldigt känslig mot insulin så jag fick sluta med måltidsinsulinet och enbart ha 6 enheter levemir (låg på över 30 i blodsocker innan behandlingen började) detta klarade jag mig bra på tills jag efter några månader fick influensan och fick sätta in extra insulin. när jag sedan blev frisk igen gick jag på samma som innan + Victoza för den skulle även hjälpa mig lite med vikten.. nu har jag sedan jag fått reda på att jag fått diabetes gått ner 22 kilo och mina värden såg bra ut så läkaren tyckte jag skulle testa att sluta med insulinet, har gjort det sedan förra torsdagen nu och sockret är konstant nere på 3-4 och jag är lite darrig, jag tar lite druvsocker, men efter en stund är det där nere igen. jag går även ner ½ kg om dagen!!! nån som vet va detta kan vara??? (och jag äter enligt min dietist som jag gjort det senaste halvåret)

fenix92
2012-03-29, 22:54
#1

Hej, jag tycker att du ska kontakta läkaren igen, eller din diabetessköterska. Att gå ner 1/2 kg om dagen låter ganska mycket.

Sköt om dig!

hanna-jo85
2012-03-31, 11:05
#2

ringde min diebetesläkare igår, ska sänka min Victoza också. men vikten tyckte han bara att det va bra att jag gick ner, att det är ju enklare att gå ner i vikt utan insulin.. men sen är han ju ingen kostexpert heller, han tycker att om man vill gå ner i vikt ska man äta så lite som möjligt, även om man svälter sig..

har gått ner 4,5 kg på 9 dagar nu, åt lite mer mat än vad jag brukar göra igår, men hade fortfarande gått ner ½ kg idag.. ska ringa min vanliga läkare på mån.. visst är jag glad över att gå ner i vikt, men det går så fort så jag blir rädd att något är fel.

fenix92
2012-03-31, 18:02
#3

Bra att du tar tag i det! Är själv en 1a så vet inte mycket om typ2 medicinering och vad man kan förvänta sig. Hoppas att du slipper gå omkring på gränsen till hypo nu när du sänker dosen.

Kram

hanna-jo85
2012-04-01, 09:51
#4

är en blandning mellan 1:an och 2:an.

igår va en knepig dag för mitt blodsocker.. jag festade, drack ca 10 öl och full och dum som jag va så åt jag en bit kladdkaka.. tog mitt blodsocker ofta under kvällen, låg hela tiden mellan 4,5-5,5.. när jag vaknade i morse låg den på 4,7.. (obs jag festar nästan aldrig och äter aldrig socker annars).

så nu har jag haft funderingar om jag kan ha blivit "frisk".. läkaren har sagt att det finns en chans, men trodde aldrig det skulle kunna ske så här fort.

Mala09
2012-04-01, 12:43
#5

Fantastisk om du har blivit frisk! Man kan gå ner i vikt av svampinfektion i magen. Möjligens en ide´att kolla om du går ner i vikt mer när du äter saker som gödar svamp.(fex bröd med jäst.) Jag hadde problem med vikt som gick ner, tog bort allt med gluten (som också kan via inflamasjon i magen orsaka viktnerg. om intolerant som jag trodde jag var. Många med typ 1 diabetes är det.) Men i eftertid har jag hört det antagligen var svamp, inte gluten. Efter att brödet forsvann ut av min kost gick jag upp ett kilo i veckan, vilket var mycket nödvendigt då jag var farligt underviktig då.

Karin20
2012-04-01, 13:40
#6

Victoza kan tydligen hjälpa till att gå ned i vikt, men detta låter ju väldigt snabbt. Har man haft svårt med viktnedgång tidigare är det ju bra, men om du inte vill gå ned i vikt, måste du tala med läkaren igen.

//Karin

hanna-jo85
2012-04-01, 15:02
#7

äter inte bröd.. hoppas det inte är svamp. men jag ska iaf ringa läkaren.

jo jag vet att victozan kan hjälpta till att gå ner i vikt, men har ju gått på den nu ett tag.. och det är i början man går ner ca 5 kg av den..

jag vill gå ner i vikt, men blir lite orolig då det går så fort, dessutom har jag inte tränat på nästan 1½ vecka. undrar hur det kommer bli med vikten när jag kommer igång med träningen igen.

fenix92
2012-04-01, 16:28
#8

Angående dina 10 öl och kladdkakan, bra att du åt den! Kanske inte det bästa valet, något annat hade ju varit nyttigare…MEN  alkohol kan orsaka hypos och när levern förbränner alkohol har den inte förmågan att hjälpa dig bekämpa dem så att du åt något var faktiskt rätt. Man vill definitivt inte riskera en hypo under natten när man druckit!

Sköt om dig Hanna.

hanna-jo85
2012-04-01, 17:06
#9

tänkte jag inte ens på. men nästan gång kommer det absolut bli ett nyttigare alternativ :)

fridelfina
2012-04-01, 22:49
#10

Som typ 1 finns ju en smekmånadsfas, det vill säga att när man i början tar insulin så att bukspottskörteln får vila sig så kommer produktionen igång igen (smekmånad) efter ett tag och man inte behöver så mycket insulin i spruta/pump. Kanske det är det som hänt dig?

 
 

hanna-jo85
2012-04-03, 10:20
#11

det kan ju vara så, men jag hoppas hellre på att jag blivit frisk :) men oavsett kommer jag inte gå tillbaka till mina gamla matvanor.

Upp till toppen