Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 4780 ggr
Yamuna
6/7/12, 8:46 PM

LCHF passar inte alla...

Jag fick diabetes typ2 konstaterad 2010 och gick direkt över till LCHF. Blodsockret blev genast mycket bättre. Det onda kolesterolet gick dock över gränsvärde och jag blev ordinerad Statiner. De kunde jag ej äta pga svår muskelvärk utan jag fortsatte med LCHF till 18 januari i år då min läkare ringde och meddelade att nu var det onda kolesterolet ännu högre och hon bad mig sluta och remitterade till en mycket bra dietist. Skall tillägga att min läkare har varit med mig både vad det gäller LCHF och NorDieten. Mycket hjälpsam och inte anti.

Där fick jag rådet att börja med NorDiet - som medelhavsdiet men att man byter ut couscous t ex mot mathavre. Rapsolja som fett. Mycket mer grönsaker och en och annan frukt.

Idag fick jag resultatet. Alla blodfetter inom normalvärden och långtidssockret ännu lägre än på LCHF-tiden - 45 mmol/mol. Dessutom gått ner 7 kg till i vikt och sammanlagt sen jag började sommaren 2010 har jag tappat 22 kg.

Inget ont om LCHF då jag har fler vänner som mår mycket bra av det. Jag är en av få som tyvärr inte fixade det.

Annons:
linneaennil
6/8/12, 8:03 AM
#1

Kan det inte vara så att du åt en typ av LCHF-kost som inte passade just dig?

Åt du till exempel mycket mejeriprodukter som yoghurt, grädde och ost på din LCHF-diet men inte på din NorDiet så kan det ha påverkat ditt resultat. Bland annat krävs det mer insulin till en diet med mejeriprodukter än en utan, och möjligen kan det ha påverkat blodfetterna också - men det vet jag mindre om. Matmängd kan så klart också spela roll, och fettkvaliteten i maten man ätit (som påverkas av bl.a. tillagningsmetod, om man väljer gräsbeteskött eller vanligt kött, omega 3/omega 6-kvot, intag av härsket fett från nötter och oljor m.m.).

Det kan förstås även vara så, som du säger, att LCHF inte var något för dig.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Yamuna
6/8/12, 12:29 PM
#2

Du har helt rätt när det gäller mejeriprodukterna, det blev en del grädde och ost. Ingen yoghurt.  Matmängden var liten lika som nu och mycket mycket mindre grönsaker. Köttet däremot var jag mycket noga med.

Jag måste tillägga att jag tycker att jag äter godare mat nu. Äter ju fortfarande ingen potatis men fyller på med matkorn, mathavre till maten och det är såå gott. Men det är ju en smaksak ;) Nu äter jag t o m bröd - surdegsbröd som måste innehålla 8 g fibrer eller mer och det brödet höger inte blodsockret minsta lilla.

[Cleopatra]
7/4/12, 11:05 PM
#3

Ett bra inlägg i debatten om dieter och du ger en vinkling på att inget kan passa alla.

Upp till toppen
Annons: