Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 21161 ggr
[Billan]
2011-10-18, 23:02

Domningar och kramper.

Jag undrar om ni som får medecin för diabetes har några problem med domningar, sendrag,, muskel och ledvärk.

Jag har hemska kramper i benen särskillt natte tid. Armar och halva händerna, lillfinger och ringfinger på båda har domnat bort så jag kan sticka mig med nål utan att det gör ont.

Höger ben gör  hiskeligt ont då jag använder foten,, det känns som ett kraftigt sendrag som inte släpper, sen känns det innuti benet som det skulle vara ett öppet sår. Sväller också mycket i det benet.

Lite snurrigt men om man läser så kan tydligen problemen bero på diabetesen. Läkaren säger dock att så är inte fallet.

Annons:
Karin20
2011-10-22, 15:13

Ibland får jag också kramper. Jag tar en tablett magnesium varje kväll och peppar peppar, det händer inte lika ofta då.

//Karin

[Billan]
2011-11-01, 22:44

Ingen mera ?

Sweli
2011-11-03, 10:10

Jag märkte också när jag tog insulin (typ2) att jag ofta hade svåra kramper i benen främst men också i händerna.

Jag började att ta Magnesium 500mg tabletter varje dag och det hjälpte något.

Men det var först när jag ändrade kosten till LCHF (fast mera åt Atkins) som det slutade helt. Har gått ner 8 kilo sedan mitten av juni. Kunde lämna insulinet efter 2 veckor med den nya kosten.

Idag tar jag ingen insulin varken långsam eller snabb och min långsigtiga blodsockret ligger på 5.

Jag märkte att när jag började att äta D3-vitamin i 5000IU/dag ca 2 månader, förbättrade insulinkänsligheten, nu vaknar jag ofta men 4.9 eller 5.5, vilket jag inte gjorde tidigare. Normallt efter att ha lämnat insulinet var min morgon värde mellan 5.9 och 6.5.

Det kanske inte beror på själva diabetes utom på medicineringen.

Idag har jag diabetes typ0 och inga kramper Skrattande

Fortsätter att ta magnesium, D-vitamin och Omega-3.

[Billan]
2011-11-03, 17:13

Så skönt att slippa både insulin och kramper. Jag ska ta och prova samma.

Mitt morgon värde brukar ligga mellan 7-10, och det är ju på tok för högt. Långtids det jag tog sist var på 8,9…Tar inga sprutor bara piller.

Sweli
2011-11-03, 22:12

Om du ska ändra din kost till LCHF och tar piller borde du avråda din läkare/diabetessköterska så att ni reglerar ner styrkan på pillerna så att du inte hamnar för lågt.

Insulinet plus andra mediciner gjorde att jag gick upp 25 kilo som jag nu håller på att gå ner i lugn takt.

De jag märker efter koständringen är att jag mår så mycket bättre.

Nisse B
2011-11-06, 20:24

Skrattande

Hej! Jag har själv diabetes2, och kurerar mig själv med Vanadin,magnesium,och Alfa-Liponsyra. Jag gick för länge med min diabetes vilket medförde att jag  fick perifer neuropati, dvs. tårna somnar och det känns som att gå på bubbelplast. Dom perifera nerverna har blivit skadade dvs. i fötter och händer. Skall prova fettlöslig Tiamin (B1) som skall vara bra mot Neuropati.

Vanlig B1 är vattenlöslig och det mesta försvinner i mag tarmkanal, effekten blir liten, medans den fettlösliga tar sig igenom cellmembranet. Vad gäller kramper ibenen så kan jag hålla med karin att ta magnesium, det funkar.

Jag har även kurerat diabetesen med Kanel, men det måste vara äkta kanel eftersom den vanliga kanelen innhåller ett ämne som heter Kumarin, och det är giftigt för levern. Äkta kanel innehåller mycket mindre Kumarin. En halv tesked per dag är den dos jag tagit.

Nisse B

Annons:
Agneta2006
2011-11-28, 14:00

Nisse B, vad märker du för skillnad när du tar Vanadin och Alfa-Liponsyra? Var hittar du äkta kanel?

[sakring]
2011-11-29, 11:30

Gå till läkare och kolla upp ditt kaliumvärde. Det kan vara för lågt. Var gång jag får kramp så är det mitt kalium som är för lågt.

[Billan]
2011-11-30, 22:49

Tack för intressanta svar. Magnesium har jag provat länge utan resultat, men ska be att få Kalium värdet testat. Vadkramperna finns fortfarande kvar.

# 6 #

Jag har också problem med att de perefiera kärlen är skadade i händer och fötter, är som du säger. Även halva ansiktet är domnat.

Är det någon som fått problem med hörseln av sin diabetes ? Man påstår att min hörsel blivit nedsatt av diabetesen.

Mina värden har sista dygnet legat på ~10, tagit före och efter måltid som brukligt.

Nisse B
2012-09-19, 21:54

Hej!

Magnesium och kalium är bra att ha bra balans på, särskilt när man har kramper i benen, vilket besvärar en nattetid. Agneta frågade var jag får tag på äkta kanel och svar: Jag köper det på nätet från Zmaka.se. Förr fanns det kaneltabletter, men det drogs in av apoteket på grund av risken för leverskador. Den kanel som säljs ibutikerna är oftast från Vietnam, och har höga Kumarinvärden.

Vad gäller Perifer Neuropati, har jag upptäckt att det inte finns något att köpa som lindrar. Det enda som hjälper och har en reversibel effekt är Cannabis.

Läkemedelsverket och Socialstyrelsen har släppt på Narkotikastämpel vad gäller Cannabis, och har för avsikt att godkänna ett företags spray som innehåller,cannabis. Man skall spraya under tungan, vilket gör att domningar och stickningar i händer och fötter försvinner. Det är tydligen mest framtaget för MS patienter, vilka oftast har svår Neuropati.

Något som är bra att ha koll på är blodfetter, kolestroler och triglyserider vilka orsakar åderförfettning.Lätt åtgärdat med antingen Niacinsyra (B3 vitamin), men det skall Non-rusch, som inte orsakar blodrusning, vilket kan uppfattas som obehagligt. Man blir kanonröd i ansiktet och det känns som man somnat i solen, kliar på kroppen. Det varar i 10  minuter, sen är det som vanligt igen.

Ett annat bra ämne som sänker blodfetter är Lecethin (fraamställt av fermenterad soya) efter en månads ätande av en kapsel om dagen är blodfetterna normala.

Om diabetes2: Kromtabetter verkar inblandat i kroppen förmåga att tillverka fler insulinupptagande receptorer. Vanadin kan enligt senaste forskning ersätta insulin.

Kolla alltid vad som sägs om olika medicner och hälsopreparat på nätet. Skriv medicinens/preparatets namn och biverkningar.

[Borttaget]
[Borttaget]
2012-09-21, 13:45

Inlägget är borttaget

Karin20
2012-09-27, 16:04

Observera att samtliga personliga råd och medicineringar som ges här på Diabetes iFokus inte står för sanningar, utan för den personliga uppfattningen. Om man vill får man naturligtvis testa själv, men på eget ansvar.

Och förbjudna preparat rekommenderas överhuvudtaget inte.

//Karin

Upp till toppen
Annons: