Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 5174 ggr
[Billan]
2013-03-04 22:25

Ojämt sockervärde.

Kan någon ge mig råd.

Mina sockervärden hoppar hit och dit, trots ganska lika mat och aktiviteter varje dag. Haft så här fem år nu att det hoppar, ändrat med. intag många gånger utan resultat.

Tar Mindiab och metformin samt Insulatard på morgonen.

Mindiab + metformin vid lunch samt metformin till middagen.

Ligger mellan 7,5-8 på morgonen 11-14 på kvällen.

Blir ofta låg 2,8-3,8 ett par timmar efter lunch.

Annons:
Karin20
2013-03-05 18:29
#1

Du borde prata med vården. Låter som om du måste omfördela över dagen.

//Karin

[Billan]
2013-03-05 19:05
#2

Jag har kontakt med diabetes sköterska varje vecka, gör helt efter deras ordination. Träffat läkaren två gånger/ år.

Har bett om att få bli inlagd så det blir ordning på det hela, men det tycker inte dom. Tar ju så på kroppen med dessa svängningar.

Ville lyssna om någon här inne har några andra förslag, någon måste väl haft samma problem.

sussie
2013-03-17 15:24
#3

Hur äter du? LCHF borde hjälpa dig att slippa dippar eftersom de oftast kommer efter toppar som du slipper med reducerat kolhydratintag.

Lycka till

[Billan]
2013-03-21 17:27
#4

Jag skulle vilja äta LCHF men får ingen riktig start på det. Tyvärr älskar jag potatis.

Karin20
2013-03-21 23:22
#5

Gör ett nytt försök och unna dig en 1 litenpotatis tillhelgen. Skippa resten av de stärkelserika kolhydraterna, dvs socker förstås, men sen pasta, bröd, ris.

//Karin

[Billan]
2013-03-22 09:46
#6

Ni som är hemma på den dieten, finns någon bra litteratur som är lätt att läsa.

Annons:
Record
2013-03-22 11:40
#7

TS, Du bör älska dig själv i stället för potatis, det är det sämsta för diabetiker att äta för mycket av.

Lyssna på #1 Karin och ta kontakt med din diabetessköterska. Tål du inte metformin? Är det därför du sprir ut det över dagen, metformin gör ingen omedelbar inverkan på dina celler, den är långtidsverkande. Det kan vara "gryningsfenomenet "när det gäller höga väden på morgonen .Kanske du kan få tips på:

http://kolhydrater.ifokus.se

Det har räddat mig från att gå under efter 10 år på Record-studien och dess medicin-matning.

[Billan]
2013-03-22 18:55
#8

#7

Min diabetes sköterska har inga åsikter om någon ting, man får ta sitt eget ansvar .

 Vad gäller medecineringen har jag delat upp bara för att magen reagerar på metformin. Nu har jag även delat insulindosen och tar två gånger/dag och då fungerar det bättre. Men är ofta låg på morgonen nu i stället 2,8-4. 

Håller på att studera LCHF om jag ska göra ett försök igen.

sussie
2013-03-23 10:09
#9

Det som fick mig att hoppa på LCHF var Sten Sture Skaldemans bok Ät dig ner i vikt, en bok för feta män och runda kvinnor. Det är helt fantastiskt att inte behöva vara hungrig hela tiden och samtidigt vara överviktig som jag var. Nu vet jag att LCHF är en livsstil, vikt normaliserande tack vara att maten påverkar våra hormoner på rätt sätt så vi slippet höga och låga blodsockervärden.

Det finns nu mera massor av bra böcker och information här på nätet. Kolhydrater i fokus och Kostdoktorn har massor av matnyttig information.

Lycka till!

Karin20
2013-03-23 10:25
#10

Lars-Erik Litsfeldt, själv diabetiker, har skrivit så många bra böcker. Den senaste heter lchf på 14 dagar. Den bästa heter Diabetes nej tack.

//Karin

Record
2013-03-23 11:10
#11

#8 Billan

Tråkigt att höra att din diabetessköterska inte bryr sig, faktiskt åtalbart. Är du typ 1 diabetiker får du ta små steg när du doserar det kan vara svårt att vara precis med insulinet.

Ett bra instrument för att bestämma din dos kan vara Matdagboken, Dumbel, gratissidor där du först skriver in vad du tänker äta och med hjälp av summan kolhydrater får ett närmevärde till din insulindos. En ny sida som är snabb o bra är.

http://kostbevakningen.se

Försök också balansera ditt proteinintag (E%) till din vikt i kg. Kanske skall du byta diabetesteam vilket skall vara ditt stöd vid behov.

[Billan]
2013-03-23 18:08
#12

Tack för tips, ska kika på det.

#11

Jag har typ 2 men de säger att den är svår behandlad. Jag ska byta vårdcentral så då får jag min sköterska jag hade tidigare igen, hon är bättre.

fridelfina
2013-03-26 16:38
#13

Tusen tack för tipset om kostbevakningen, verkar var toppen och funkar utan inloggning mm som tar tid att göra!

 
 

Annons:
Upp till toppen
Annons: