Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 13004 ggr
Stimma
3/1/11, 12:01 PM

Pump / Sprutor

Jag har använt insulin Pump under flera år och har i perioder varit väldigt nöjd men jag känner inte att jag kan lite på pumpen till 100 % och funderar nu på att byta tillbaka till sprutor men samtidigt tycker jag att man blir friare med Pump, Vad säger ni nån som har Pump och upplever samma sak?

Vad ser ni för fördelar/nackdelar med dom olika behandlings allternativen?

Annons:
LenaKa
3/1/11, 1:28 PM
#1

Jag har pump och har haft i 8-10 år (minns inte:)

Vad har du för pump och har den krånglat?

Jag har pump från Medtronic (Paradigm 712) och det är den andra jag har nu. Den första krånglade med batterierna. Fick lämna in den en gång, bytte den sedan då det var svårt att få reservoarerna att hålla tätt.

Den jag har nu har inte krånglat en enda gång (peppar peppar) under de drygt fyra år jag haft den.

Visst tänker jag ibland att saker kan hända med tekniken. Men samtidigt kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till sprutor och urusla natt och morgonvärden.

Onni
6/11/11, 11:49 PM
#2

Min egen erfarenhet av pump resp spruta är att pumpen inte fungerade så bra. Insulinet ansamlades och togs inte upp så bra av kroppen med pumpen. Jag tappade kontrollen helt över värdena. Sedan samsov jag med mina barn och vid flera tillfällen drog barnen m hj a händer och ben bort kanylen, trots att jag var ordentligt klädd och tejpad osv. Man rör sig ju så mycket i sängen och med två små så… Annars är pump bra, gärna i kombination med blodsockermätare!

En släkting fick fel på pumpen och höll på att stryka med- aj aj. Skyhöga värden och ingen blodsockerkoll när han var matt o trött av annan sjukdom gjorde att felet fick fortgå ett par dagar. Slutade turligtvis bra.

Leo-Henry
6/13/11, 1:38 PM
#3

Har haft pump i över 20 år så för mej är det bara fördelar

Skulle jag nu gå tillbaka så skulle jag helt glömma bort att tasprutorna.

kat_lundmark
6/18/11, 2:30 PM
#4

För mig är den största fördelen att jag kan stänga av den när jag tränar, och slippa alla dessa insulinkänningar med åtföljande iproppning av socker o mat.

Det andra fördelen är att det funkar på natten. Det Långtidsverkande insulinet (t ex Lantus) är ju verkligen opålitligt och kan uppföra sig olika från dag till dag.

Största nackdelen tycker jag är på sommaren när man vill sola och bada eller resa till något varmt land. Då blir insulinet så lätt förstört i den tunna slangen. Då funkar det bättre med en penna som man kan skydda i en väska eller i skuggan.

Men jag skulle aldrig byta tillbaka till sprutor. Fördelarna uppväger nackdelarna till 1000% för mig:-)

På vilket sätt litar du inte på pumpen?

Anterrabae
6/27/11, 5:05 PM
#5

Hag har pump sen 7 år eller så, kommer inte riktigt ihåg. Jag upplever i stort sätt bara fördelar.

En nackdel som jag kan tänka mig  är väl att jag inte är så bra att fylla på så att jag alltid har med mig batterier och ny reservoar och sånt, så jag är lite dålig förberedd när insulinet tar slut.. men det problemet hade jag även med sprutor och då var det ännu värre..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Lejonhjarta
7/6/11, 12:58 AM
#6

Sonen har pump sen 5½ är tillbaka. Aldrig i livet att vi vill byta!! Visst krånglar det ibland men vad gör inte det? Han e supernöjd med å slippa sticka sig hela tiden, bara byta nålen på magen varannan-var 3dje dag. Det är stor skillnad. Man kan ju verkligen ställa in det fint så hela dygnet ligger tipp topp. Vi har ANIMAS. Har bytt några gånger, måndags ex, men e mkt nöjda. ALDRIG MER SPRUTOR!!

Annons:
GAKA
7/10/11, 6:25 PM
#7

Hej!
Har varit helt emot pump tidigare men har nu börjat svänga lite, Det som tar emot är dock detta med slang (tränar mycket och hårt. Nu börjar det ju komma lite nyare modeller (som Omnipod) men jag vet inte vad som är godkänt i Sverige (har för mig att jag läst att Omnipod fått avslag på ansökan om att ingå i högkostnadsskyddet?) Är det nån som har lite koll på vad som finns att tillgå och är slanglöst?
mvh GAKA

LenaKa
7/11/11, 2:58 PM
#8

Vad är Omnipod?????

GAKA
7/11/11, 4:43 PM
#9

The world’s first tubing-free insulin pump, the OmniPod insulin pump System is discreet and durable. Wireless and waterproof. And incredibly easy to use. 

With just two user-friendly parts that communicate wirelessly, the OmniPod Insulin Management System simplifies insulin pump therapy. The Pod integrates the pumping mechanism, cannula, needle, and insulin reservoir into one wearable unit. The PDM (Personal Diabetes Manager) wirelessly programs insulin delivery, calculates suggested doses, and has a convenient, built-in FreeStyle® blood glucose meter.

http://www.myomnipod.com/

mvh GAKA

LenaKa
7/11/11, 9:19 PM
#10

Tack för info. :)

Måste säga att jag tycker det verkar trassligare än en slang. Den stoppar man ju under kläderna hur lätt som helst… och man har bara en liten "plutt" i magen och alltid pumpen med, men kan lätt kopplas bort små stunder då det krävs.

Omnipoden verkar stor att ha direkt på kroppen. Åtminstone skulle jag lätt famsa bort den.

Men vi är olika som tur är :)

Jag bär min pump i små påsar som jag hänger i en byxhälla eller i bh. Jag har den alltid innanför kläderna. Männen har den ofta utanpå, men jag vill inte ha den synligt.

Men allt, eller det mesta är vanesaker. Hoppas du finner en för dig bra lösning. :)

MiroSputnik
6/23/12, 11:48 PM
#11

Nu är det ju ett tag sedan denna tråd skapades, men med tanke på Omnipod, så finns tyvärr inget liknande system i Sverige. Ännu. Pratade med min sköterska och tydligen är intresset stort. Vi får hoppas på att det blir godkänt här snart.

För mig verkar det underbart. Bara 2 delar, varav en är själva "fjärrkontrollen". Inga slangar, nålar och pumpar som kan strula. visst kan det säkert bli nåt strul med podden oxå, men då kan man ju ha med sig en extra, kanske redan färdigfylld.

Många tycker att den har en kort livstid, 72 timmar, men för mig som ändå måste byta ampull minst varannan dag då jag har så höga insulindoser, skulle det vara ett mycket bra system.

Läste nånstans att nåt landsting skulle ta upp frågan igen, men kommer inte ihåg var jag läste det.

Nån som vet mer?

Anterrabae
6/24/12, 1:07 AM
#12

Har ingen koll alls. Men det låter onekligen intressant!

Det får kollas upp, ska försöka komma ihåg att ta upp det med diabetes-ssk när jag ska dit nästa gång. Mest för att se vad hon säger. Läsa kan jag ju göra redan nu.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

CceB
9/10/12, 8:05 PM
#13

För mig var det tvärt om! Jag kände mig mycket sjukare med pump som jag alltid var tvungen att ha på mig. tyckte också det var obekvämt för min kunde få "Oklution upptäckt" lite hela tiden och med min djupsömn märkte jag inte det förns på morgonen, och eftersom pumpen ger all insulin så blev jag ju utan under en hel natt ibland och det är ju inte bästa starten på dagen. Men sprutor har jag ju alltid en "grund" med mitt långtidsvärkande insulin

Annons:
Anterrabae
9/10/12, 8:15 PM
#14

Tänk så olika man kan vara! Jag var tvungen att gå på sprutor en period pga dåligt upptag (behövde börja sticka i benen) då gick HbA1c upp direkt, och sjönk när jag kunde återinföra pumpen igen ;) Nu ser jag fram emot att ta upp diskussionen om kombinerad blodsockermätare och insulinpump. Jag tror att jag kan kvalificera mig för en sån pga att jag är synskadad och dessutom inte känner mina känningar.. Det blir spännande! Någon med erfarenhet av sån?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

CceB
9/10/12, 8:22 PM
#15

Starta en ny tråd med det? Det är nog många som är inresserad av det :)

Anterrabae
9/10/12, 8:28 PM
#16

Bra idé! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

nagontogmittnamn
9/19/12, 10:36 PM
#18

SKa evnetuellt få en pump snart. Ser fram emot det!!

Anterrabae
9/19/12, 11:25 PM
#19

Jag är jättenöjd med pump! Jag hoppas att du blir det också :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[RC1393]
10/16/12, 1:46 PM
#20

Jag har pump och har haft det i 3,5 år ungefär. Jag bytte tillbaka till sprutor tidigare i höst under några veckor pga att jag fick slut på reservoarer och apoteket tar minst 1 vecka på sig att få hem detta då jag är ganska ensam om att vara pumpanvändare i kommunen.

Jag tyckte att dessa dagar var vedervärdiga! Jag glömde sprutorna hemma, jag glömde ta dem, jag fick mycket högre blodsocker och det var en del krångel med att ställa om insulindosen, och jag behövde mycket mer än förut.

Annons:
Karin20
10/18/12, 4:51 PM
#21

Finns det tvåor med pump här?

//Karin

Anterrabae
10/18/12, 5:46 PM
#22

Vet inte, men i min pupmstartsgrupp hade vi en! :) det är ovanligt har jag förstått..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[peter54]
10/20/12, 7:31 PM
#23

Jag har haft diabetes typ 1 i snart 45 år och följdaktligen gått igenom alla olika stadier av sprutmodeller, från tunga glassprutor med helstålsnålar som man skulle slipa var fjortonde dag, över tiden med 2 ml sprutor med 30 mm engångsnålar, till pennan med 8 mm nålar som jag har idag.

De nålar jag använder nu, går in i hålet på de första engångsnålarna jag hade. På den tiden skulle man sticka djupt och följdaktligen fick jag skador - bindvävsväxt i hela låren och nedre delen av magen och där går det inte att sticka mer.

Jag ville aldrig ha pump när de kom, det kändes som en stor risk att ha en mojäng på kroppen som dessutom har en nål i huden konstant. Nu har jag varit utan njurfunktion i 22 år och gått i bloddialys hela den tiden och då får jag inte ha pump pga infektionsrisken, men jag tror inte att jag skulle vilja ha en även om jag fick.

Glad

GAKA
12/29/12, 9:42 AM
#24

Gammal tråd, men har nån ännu testat kombon mätare/pump? Måste ju vara toppen!!?

Emelieeliesersson
12/30/12, 2:06 AM
#25

Jag har en animas pump, inte säker på siffrorna men kanske 2020. Jag ska ALRDIG byte till sprutor, jag kan leva med pump krånglet, mycler hellre än stt ta den där helvetes sprutan med långtids verkande i benet, det var hemskt!

Anterrabae
12/31/12, 12:21 AM
#26

Får inte byta än, först när receptet löper ut om två år, eller om pumpen jag har nu havererar. Men nästa blir en Animas Vibe eller motsvarande. Man måste mäta sockret och kalibrera två gånger om dagen, man kan inte tro att pumpen håller koll år en. Dock slipper man omedvetna sockerras. Man måste fortfarande mäta bs själv och så. Kombipumpen ger bara en vink om vartåt det pekar. Detta var min diabetesläkare noga med att poängtera.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
1/8/13, 12:33 AM
#27

Det finns Medtronic Veo och kan hända att Animas Vibe kommit till Sverige nu också, det låter jag vara osagt. Men har hört sägas att sensorerna till Medtronic är några riktiga monster till nålar och sändaren är stor och klumpig. Dexcom är tydligen mycket bättre och minns jag rätt är det Dexcom som jobbar med Animas.

Gällande Omnipod så är det mixade reaktioner världen över. Finns många som är supernöjda och andra som anser att det är den absolut värsta pumpen på marknaden. Många som har mycket problem med pods som inte fungerar osv. Medtronic eller Animas verkar mer driftsäkra.

Hade jag själv vart diabetiker och funderat på pump så hade jag nog valt Medtronic eller Animas, hade nog absolut inte valt Omnipod i och med att man får slänga poden om något händer med den ens innan det egentligen är dags att byta= himla slöseri!

En pump med slang är säkert mycket behagligare att bära också eftersom det finns så många olika infusionset att välja mellan, olika längder på själva katetern och nålen, vinklad eller rak och olika längder på slang, så är det ju även olika med hur slangen ansluts till katetern. Det finns något som passar alla helt enkelt. Med Omnipod finns inte många alternativ, den går in vinklad och oavsett vart den är så är det en stor knöl under kläderna.

Och nej, jag jobbar inte med diabetes eller tillbehör (längre, när jag jobbade på lager hade vi diabetes relaterade produkter också) men är rätt så påläst av rent intresseTungan ute

Jennie


Annons:
Anterrabae
1/8/13, 12:34 PM
#28

Vilken tur för oss Jennie! :) tack för info! Jo Animas Vibe finns i Sverige sen ett tag, och vad jag förstått så är det den och Medtronic som är stabilast drift. Det är dessa två som min diabetesmottagning även rekommenderar om man ska ha kombipump. Personligen väntar jag på att mitt recept ska gå ut, eller pumpen jag har ska haverera innan jag får byta. Det kan ta upp till två år. (Då receptet går ut) jag är inte jätteglad åt det, eftersom jag har problem med mina känningar och därför safear och lägger mig högre. Får högt HbA1c med allt som följer med. :P men så är reglerna. Jag är hur som helst jätteglad att jag får förmånen att ha pump, hade aldrig haft råd att bekosta det själv! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
1/8/13, 6:10 PM
#29

För något årsedan så fanns funderingar på att plugga till diabetessköterskaTungan ute Har lagt det på is, men intresset finns fortfarande kvar och försöker vara påläst om det senaste, hur det fungerar, för och nackdelar osv.

Har luskat runt lite på nätet och det verkar som om Dexcom har kommit till Sverige som separat CGM också (kan användas både när man har pump eller tar sprutor), det är den CGM som Animas Vibe använder sig av också till sin Vibe, så frågan är om du kan få igenom en separat Dexcom genom landstinget? Om du får det så kan du ju ha en CGM innan du måste byta pump, plus att du kan välja vilken pump som helst såvida du inte vill att pumpen ska vara mottagare. Men vet att landstingen är väldigt restriktiva till och med med insulinpump i Sverige!

Inte alls lika hög andel pumpanvändare i Sverige jämfört med USA där många med privat sjukförsäkring kan få en pump och/eller CGM helt eller delvis bekostad av sin försäkring, de som å andra sidan inte har försäkring kan ha problem med att ens ha råd med sitt insulin och teststickor. Ofta kostar teststickor typ 50 dollar för 50stk. Här i Sverige kostar teststickorna kanske 250kr för samma antal om man köper på egen bekostnad utan hjälpmedelskort.

Jennie


Anterrabae
1/8/13, 6:54 PM
#30

Jo de är restriktiva, och värre blir det.. Pratet går ju om att all pumpförmån ska tas bort. Alla ska klara sig med sprutor/pennor. Jo en cgm vore intressant, men har även i tresse av att pumpen ska vara mottagare. Ju färre grejer att hålla koll på desto bättre ;) har fått stickor till 2in1 Smart, för IPhone, just för att det ska vara enkelt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
1/9/13, 3:35 AM
#31

Det vore rent ut sagt förjäkligt om de tar bort pumpförmånen!

Visst, många klarar sig bra med sprutor eller pennor, men alla gör det inte! Finns ju många där ute som kanske har väldigt varierande insulinbehov under dygnet, då kan inte långverkande och kortverkande tillfredställa behovet så som en pump kan, där man kan ställa in basal dosen timma för timma.

Det enda de i så fall kan få vara lite restriktiva med är om någon bara vill ha en pump istället för sprutorna, men att det inte föreligger något som helst medicinskt behov att byta till pump.

Helst av allt skulle jag se att fler kan få en pump om de vill eller behöver! Det är ju bara bra om folk är proaktiva gällande sin hälsa och vill ha så bra kontroll som bara går över sitt blodsocker, och det är något en pump kan klara bättre än injektioner i och med att pumpen kan finjusteras in i minsta detalj för individens behov.

Men visst, en insulinpump är dyr, en sisådär 40000kr i inköp och dyra förbrukningsartiklar till den sedan, men då kan man ju börja fundera på vilket som egentligen är billigast i längden? Insulinpump åt fler som gör att fler kan hålla blodsockret på en bra nivå och därmed minska risken för komplikationer? Eller billigare behandlingsmetod som kanske inte fungerar för alla och därmed ökar risken för komplikationer för vissa?

Det lär nog inte vara billigt med ögonoperationer eller långvarig dialys… Förvisso kan ögon eller njurkomplikationer uppstå även med bra blodsocker kontroll, så det är aldrig några garantier, men det är i alla fall lägre risk vid bra kontroll. Sen finns det ju även folk som inte bryr sig alls och ändå klarar sig från komplikationer.

Tycker folk ska få välja fritt vilken metod de vill använda för att ta sitt insulin, vården och politikerna borde bara vara glada över att folket i landet värderar sin hälsa högt.

Jennie


Anterrabae
1/9/13, 11:04 AM
#32

Jag håller helt med dig! Särskilt viktigt att barn ska kunna få pump om de vill och behöver. De har ju hela diabeteslivet kvar! Jag tillhör de där som inte kan sköta diabetesen med sprutor, har varit tvungen i perioder pga dåligt upptag på stickställena för pumpkanylerna. När HbA1c ligger på 75 brukar alla vara överens om att det är pumpades igen! Och då har jag så gott som alltid nattliga känningar :P jag är så varierande i insulinbehovet pga mediciner.. Jag mer än dubblar insulinbehovet på eftermiddag jämfört med på natten. (Pratar då bara basaldos) Nåväl, jag håller med! Kan man motivera folk att i tressera sig dör att hålla ordning på sin diabetes, även om det kostar lite extra i form av pump och tillbehör så är det värt så mycket! Både i livskvalitet och i sparade vårdkostnader för komplikationer, mediciner osv. Man har ju hela hjärt-kärlproblematiken som följer med svängande och höga blodsocker också. Det är dyra komplikationer, precis som dialys osv..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
1/11/13, 4:38 AM
#33

Jo, det är ju det. Dyrare än sprutor eller pennor, men i och med att det kan bidra till en bättre kontroll för många så sparas pengar på att behovet för dyra behandlingar av komplikationer förhoppningsvis minskas. Livskvalitét är otroligt viktigt också!

Jennie


Upp till toppen
Annons: