Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 4434 ggr
Man61
2011-03-04 08:33

Högre blodsocker av insulin

Min diabetes är känd sedan 5 år. All medicinering har gett mig konstiga biverkningar. Bl.a. så har ökning av insatt insulin gett mig de högsta blodsockervärdena någonsin!

Jag har en kraftig intolerans mot vissa kolhydrater, bl.a. från apelsin. Jag har även gluten. Misstänker även att jag reagerar på härdat fett. Motionerar regelbundet och äter någon slags LHCF, ändå sjunker inte mitt fastesocker. Jag är inte överviktig.

Jag är intresserad av andra förklaringar till diabetes än de sedvanliga.

Är du en med diabetes som inte stämmer med lärorna, eller har annan kommentar?

Annons:
MickeB
2011-03-05 21:55
#1

Har läst att det finns risk för att om kvällsdosen av insulin är för hög, så kan blodsockret dippa för mycket under natten.
Resultatet blir en rekyl av högt fastesocker på morgonen, då levern gör allt för att höja blodsockernivån genom att göra om aminosyror(protein) till blodsocker.
Kostdoktorn hjälpte Nancy Alke med detta fenomen för några år sen. Jag har läst en väldigt lång tråd om detta på diabetesförbundets diskussionsforum. sid 42 och framåt

http://diabetesforum.funkanu.se/forum_posts.asp?TID=78&PN=42

Nancy är alltså Nancy Alke diabetiker och Doc är Kostdolktorn, som rekommenderade Nancy att prova minska kvällsinsulinet för att sänka morgon/fastesockret tvärtemot vad Nancys läkare sa, men mycket bra resultat.

MickeB
2011-03-05 22:03
#2

Tillägg till förra posten
Där Doc pratar om" gryningsfenomenet" med högt fastesocker börjar på sid 44, som sagt det är en vädldigt lång tråd

Upp till toppen
Annons: