Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 6693 ggr
Shortforcrazy
2010-10-21 11:45

Högt socker

Jag undrar två grejer.

Mitt socker ligger väldigt högt ofta. Brukar vakna med ett fastvärde mellan 11 och 20 fastän jag brukar ta insulin innan jag går och lägger mig ibland. Jag har dock märkt ett samband. När jag äter något på kvällen utan att ta insulin så ligger morgonvärdet lägre än när jag inte äter. Jag vet inte om jag hyar en för hög lantusdos och om denna ger mig en rekyl varje natt. Jag äter sömnmedicin och vet inte om jag kan få lågt socker utan att vakna. Min läkare tror också att det skulle kunna vara en rekyl, men nästan varje natt? Jag brukar även kunna få högt socker även om jag tar insulin och inte äter. Jag är inte så bra på att äta men desstå nogrannare med insulinet. Iblande verkar insulinet inte ens ta, även om det värkar bättre när jag tar i låret istället för i magen. Det är inte helt ovanligt att jag kommer upp i ett Hi-värde, då är det väldigt jobbigt att insulinet inte tar. jag går även på en hel del mediciner och jag är inte säker på om det kan vara dem som hjälper till att höja sockret. Jag ligger visserligen på mitt bästa hba1c på länge, men värdena känns fortfarande för höga och jag vill gärna få ner dem. Är det någon mer som har samma problem?

Sedan undrar jag vad Lchf står för? Jag har aldrig hört talas om det och nu har jag blivit rätt så nyfiken på vad det är.

Annons:
Inkanyezi
2010-10-21 20:50
#1

LCHF är väl det enklaste att förklara. Det går ut på att sänka andelen kolhydrater i maten, för att kunna få lägre insulinnivåer. Energin som man inte får från kolhydrater ersätts med energi från fett, därav Low Carb High Fat.

För den som har diabetes kan det vara knepigt att trimma in. En del tvåor kan sluta helt med insulin när de går över till LCHF-kost, medan andra måste sänka sina doser men inte blir kvitt dem helt.

Eftersom LCHF belastar metabolismen mindre med socker än annan kost, kommer även ettor som äter LCHF-kost att behöva mindre insulin, och därmed kan man slippa den viktuppgång som ofta följer på höga insulindoser.

Och kolhydrater ingår i mycket som den vanliga kosten innehåller. De största källorna är bröd och andra spannmålsprodukter, som pasta, couscous och liknande, ris, bulgur, potatis, majs och rotfrukter, och i viss mån grönsaker. När man äter LCHF-kost undviker man kolhydratkällor, och de som man inte kan undvika begränsar man. Det finns kolhydrater också i en del andra livsmedel, som mjölk och andra mejeriprodukter.

Hur strikt man måste vara med att undvika kolhydrater varierar mellan olika personer. Vissa tål inte mejeriprodukter, medan andra gör det. Protein är också i viss mån likt kolhydrater, genom att det lätt kan bilda blodsocker i vår metabolism, och därmed kräver insulin för nedbrytningen. Man ska alltså inte öka proteinet när man äter LCHF-kost, utan man ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett. Kroppen behöver inte mycket socker, och den kan producera allt socker vi behöver utan att vi behöver äta kolhydrater. Alla kolhydrater (stärkelse) omvandlas till socker i kroppen och kräver insulin, vilket höjer insulinnivåerna hos den som är frisk, och till sist kan leda till insulinokänslighet och diabetes typ 2.

LCHF-kost minskar den glykemiska belastningen och gör att man kan ha lägre nivåer av insulin, och därmed minskar man risken för komplikationer som hör ihop med diabetes, vilket gör att man kan leva ett friskare liv.

Det duger inte med vilka fetter som helst, eftersom vissa fetter är inflammationsdrivande och ökar cirkulationsproblem, medan anra fetter är mer nyttiga, och vissa fetter är neutrala när det gäller blodfettsbilden. LCHF höjer blodfetterna generellt, men i regel brukar det "goda kolesterolet" öka, vilket är bra. Man bör sträva mot att ha en god balans mellan Omega 3 och Omega 6 bland de fleromättade fetterna, medan enkelomättade och mättade är i stort sett neutrala när det gäller hälsoaspekter. Det fett som kan vara skadligt är främst Omega 6.

Man ska undvika, eller helst helt utesluta, processade industrifetter, som margarin. Smör däremot är ett bra livsmedel, liksom kokosfett. De relativt kolesterolrika äggen är likaledes nyttiga och mycket goda livsmedel. Kolesterol i maten ska man inte vara rädd för; det är inte skadligt, och om man inte äter kolesterol kommer kroppen ändå att producera det.

Shortforcrazy
2010-10-21 21:04
#2

Herregud vad det låter komplicerat. Jag förstod det mesta av vad du skrev, men det är inget som jag skulle kunna klara av på egen hand.

Inkanyezi
2010-10-21 21:20
#3

Det är inte komplicerat alls. Man äter som vanligt, men skippar bröd, potatis, allehanda sorters fröer, och äter i stället något mer fett. Eftersom fettet ger mer energi per vikt- eller volymenhet, behöver inte fettmängden ökas mycket. Det enda man egentligen behöver hålla reda på är vilka livsmedel som innehåller huvudsakligen kolhydrater, för att man ska kunna undvika dem, och vilka fetter som är alltför rika på Omega 6, så att man kan undvika dem.

Oljor rika på Omega 6 är majsolja, solrosolja, sojaolja, druvkärnolja.

Till salladen passar olivolja bäst, och den är bra i lagom doser.

Kokosfett och smör är helt oskadliga och kan användas i matlagningen.

Man skär inte bort fettranden på kött eller det feta i entrecôte, och man väljer i första hand fullfeta produkter, som helfet ost, gammaldags mjölk, köttfärs med 15-20% fett, och man undviker produkter där fettet är borttaget.

Det är inte särskilt krångligt alls, och man kan äta gott och varierat. Grönsaker, ovanjords-, är gott och innehåller en del nyttiga grejer, så det finns ingen orsak att avstå från sallad.

Skillnaden från exempelvis GI-kost är att man undviker alla kolhydrater, oavsett deras glykemiska index, för att minska den glykemiska belastningen och därmed kunna sänka sina insulinnivåer, oavsett om man är diabetiker eller inte. Höga blodsockernivåer under lång tid är mycket skadliga, och de nivåer som diabetiker kommer upp i är skadliga även på ganska kort sikt. Med mindre kolhydrater i maten får man lägre och framför allt jämnare nivå på sitt blodsocker, och det blir lättare att kontrollera.

Målet, för en diabetiker, med att äta enligt LCHF, är att få ett friskare liv och inte besväras så mycket av sjukdomen, och att i längden kanske också få ett längre liv. Men framför allt handlar det om att bli friskare, att ta mindre medicin och må bättre och få färre komplikationer eller skjuta upp dem så länge som möjligt. I stället för ett blodsocker som åker bergochdalbana och ibland är uppe i närheten av tjugo, strävar man efter ett jämnt och lågt blodsocker som håller en hälsosam nivå, dvs i stort sett aldrig dyker under den lägsta godtagbara nivån, men inte heller överskrider den högsta.

Zepp
2010-10-22 00:40
Shortforcrazy
2010-10-22 23:42
#5

Men nu är det så att jag har väldigt svårt att äta överlag. På egen hand klarar jag nästan enbart av ljusa saker och då mest yoghurt eller bröd. Detta är ett psykiskt problem och inget som går att fixa över en natt. Mina andra diagnoser utöver diabetesen spelar in och att börja äta på det här sättet på ett helt eget sätt kommer jag inte klara oavsett hur lätt ni påstår det vara. Förtjänar man inte att äta så spelar det ingen roll i alla fall.

Och ja, jag är riktigt negativ just nu.

Zepp
2010-10-22 23:51
#6

Du förtjänar en bättre blodsockerkontroll, iallafall!

Det måste finnas livsmedel som även du kan äta som inte höjer blodsockret.. kanske ägg, med smör?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Shortforcrazy
2010-10-22 23:54
#7

Blodsockerkontrollen är det inget fel på, jag kontrolerar ofta. Det är värdena som är problemet. Men jag ligger ändå på ett hyfsat bra hba1c, så jag antar att nätterna är bättre än dagarna.

Zepp
2010-10-22 23:59
#8

Det räcker ju inte bara att mäta, man får anpassa födan så att blodsockret inte stiger.

Att anpassa insulinet till vad man äter leder i längden till det sk naturalförloppet med förstörda blodkärl och nerver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Shortforcrazy
2010-10-23 00:04
#9

Men herregud, kan ingen förstå att det är svårt att kunna greja allt det där?!

Zepp
2010-10-23 00:11
#10

Jodå.. jag tror att alla förstår din situation, men du har knappast något annat val.

Inser att du knappast kommer att fixa det utan vidare, men någon matvara med mindre kolhydrater och mera fett kan du väl ändå få till?

Tex så finns det turkisk youghurt med 10% fett.

Man kan ta ordentligt med smör på brödet och ost, så blir det färre smörgåsar och därmed lägre blodsocker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Shortforcrazy
2010-10-23 00:25
#11

Jag har högt kolesterol, så jag bör undvika ost och sådant som är fett vad jag vet. Och skulle man inte undvika bröd?

Och nej, inegn annan förstår min situation. Inte hela min situation. Diabetesen är bara några få procent av allt, men visst har jag ett val.

Inkanyezi
2010-10-23 00:30
#12

Nej, högt kolesterol är inte en sjukdom och knappast farligt, och det är inte någon orsak att undvika fett. Högt kolesterol kan rentav vara bra. Om du inte äter det, kommer din kropp ändå att producera kolesterol, så fettet man äter hör inte intimt ihop med kolesterolnivåerna. Däremot brukar mer fett och mindre kolhydrater i födan leda till bättre fördelning av blodfetterna, med större LDL-partiklar, mer HDL, färre VLDL.

Och som diabetiker är det du ska undvika i första hand kolhydrater.

Zepp
2010-10-23 00:33
#13

Högt kolesterol är inte farligt, framförallt inte för kvinnor.

Det som kan vara lurigt är en konstig blodfettfördelning, speciellt med höga triglycerider och många små LDL, samt lågt HDL.

Det brukar komma med diabetes och beror på högt blodsocker och höga insulinnivåer.

Snabbkurs i kolesterol

Diabetes - ät dig till normalt blodsocker

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: