Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 7536 ggr
ninni-s
2010-10-17 16:31

En fråga

Hej

jag är helt ny på just denna sidan som jag hitta idag och jag har även just fått dign typ 2.

Jag blir inte klok på detta men efter en roadtrip igår med bara en massa skit mat och mkt kolhydrater och rent socker så hade jag idag när jag vaknat ett fastesocker på 7,4. Inte så dåligt för att vara mej.

Men efter frukost så hade jag 9,7?!

Min frukost bestod av 3 stekta ägg 1 burk makrill i tomatsås varpå jag hällde av så mkt tomatsås jag kunde och 16 g majonäs. 1 glas med lös tea av rabarber och grädde med 2 påsar splenda.

Hur är detta möjligt?

Annons:
Karin20
2010-10-17 18:22
#1

Hur lång tid efter frukosten mätte du?

//Karin

ninni-s
2010-10-17 18:38
#2

mellan 1½-2 timmar

Zepp
2010-10-17 20:26
#3

Diabetes är lurigt och du måste lära dig hur just din kropp reagerar på olika mat och situationer.

Jag kan bidra med lite spekulationer;

Vid intag av protein ökar insulinutsöndringen för att transportera aminosyrorna in i cellerna.

Det frigörs även motverkande hormoner som höjer blodsockret, främst Glukagon, så man inte drabbas utav lågt blodsocker som ett svar på insulinutsöndringen, det är så den hormoniella reaktionen på proteinintag ser ut och skall så vara.

Hur kan detta nu påverka dig.. jo du är ju insulinresistent och iomed att de blodsockerhöjande hormonerna fått verka en stund så ökar ditt blodsocker, men har svårt att sjunka ner igen som det skulle gjort på en frisk.

"Glukagon är ett hormon i kroppen som utsöndras av de Langerhanska öarna i bukspottkörteln. Glukagon insöndras vid sänkta blodsockernivåer och ökar glukoskoncentrationen i blodet, framförallt genom att stimulera nedbrytning av glykogen till glukos i levern. Glukagon har alltså en motsatt verkan till insulin. Sekretionen av glukagon (från a-celler) stimuleras inte bara av hypoglykemi (lågt blodsocker), utan också av proteinrik föda (aminosyror) liksom av svält och kraftigt fysiskt arbete. Genom glukagonets verkan ökar mobiliseringen av lagrade energiförråd, i synnerhet glykogen. Det huvudsakliga målorganet är levern, där glykogenolys (nedbrytning av glykogen till glukos) och glukoneogenes (nybildning av glukos från bland annat aminosyror) stimuleras för att ge ökade glukoshalter. Det sker också en ökad lipolys i fettväven. Effekterna på övriga perifera organ är relativt begränsade. Sammantaget är glukagon kroppens viktigaste blodsockerhöjande faktor.

Vid intag av proteinrik föda kommer de absorberade aminosyrorna att stimulera sekretion av både glukagon och insulin. Glukagonet ser till att blodglukoshalten upprätthålles medan insulinet stimulerar till en ökad proteinsyntes."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukagon

Vet inte säkert att det är detta det handlar om men jag har lite svårt att se någon annan rimlig förklaring.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ninni-s
2010-10-17 22:59
#4

Tack zepp du verkar vara en riktig klok karl som vet väldigt mkt.

Jag blir iaf inte klok på detta och vet inte hur jag ska göra.

Efter att ha ätit skräpmat med mkt fett och mkt kolhydrater så är mitt blodsocker lägre än efter frukost. 9,2 nu. Tillägga att jag även smällde i mej lite godis innan middag här i soffan där jag låg sjuk och tyckte synd om mej själv…

Ska jag fortsätta att äta enligt Lchf eller vad tror du?

Imorgon är det tillbaka upp på banan igen är det tänkt.

Zepp
2010-10-18 20:53
#5

Jag tror inte du har så mycket val. för att slippa de långsisktiga konsekvenserna.

Men jag tror att det handlar väldigt mycket om att lära sig hur ens egen kropp fungerar, det är inte säkert att det som fungerar för någon annan gör det för dig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ninni-s
2010-10-18 21:02
#6

Nä det har du rätt i.

Och jag vill ju äta enligt Lc. Så I will stick with it.

Men känns ju lite tröstlöst när sockret är högre när man sköter sej än när man slarvar…

Annons:
Zepp
2010-10-19 00:30
#7

Funderar på om det inte var dagen föres utsvävningar som ställde till det för dig?

Hur tog du ditt insulin, kompenserade du för utsvävningarna, var du sjuk?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ninni-s
2010-10-19 10:57
#8

Jag tar inget insulin bara metformin.

Ja dålig i halsen har jag känt sen i onsdag och blev riktigt dålig på fredagen. Det var på fredagen som jag började äta dåligt och höll i sej hela helgen.

Igår kväll 2 timmar ca efter middag så hade jag bs på 6.7 det bästa jag fått när jag mätt själv.

Men sen i morse efter att ha varit uppe i ca 1-1½ timme så hade jag bs på 9,1 är inte det konstigt?

När jag har ätit dåligt har jag tagit 2 metformin tabletter istället för 1 st.

Zepp
2010-10-19 23:31
#9

Infektioner kan för vissa få blodsockret att svaja mer än lovligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ninni-s
2010-10-20 18:48
#10

oki

Ja detta är förkylningen from hell så vi får väl hoppas att jag blir frisk snart och att det händer nått bra med bs :)

tack Zepp

Idean
2010-10-24 04:11
#11

Utsvävningar sänker kanske sockervärdet i samband med nämnda utsvävning, med anledning av att man får ett sockerfall efter en sockertopp.   Här skall man veta att det tar flera dagar efter utsvävningen  innan kroppen börjar fungera korrekt igen.  Nu pratar vi om viktminskning och välmående.  Eller som jag vill påpeka efter ett par öl tar det 3-4 dagar innan kroppen börjar släppa vatten och börjar om sin resa, mot ett bättre välmående.

Visst kan man offra ibland, men det har sitt pris, även om det är gott ibland.

Upp till toppen
Annons: