Annons:
Etikettmedicinering
Läst 17096 ggr
Kalendula
2010-10-28 14:18

Metformin

Hej där!

Jag skriver för att jag behöver veta vad andra har för erfarenhet av Metformin och på vilket sätt du kände en skillnad när du började med din medicin. Hur lång tid det tog att känna någon positiv förändring?

Bivärkningar finns ju, men det går att läsa om på nätet. Men inte andras erfarenhet om den positiva förbättringen.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
[Jeremina]
2010-10-30 13:25
#1

Är du intresserad av att gå ner i vikt så brukar det vara det som händer säger min man nu när jag frågar vad jag som händer. Den som är överviktig brukar gå ner i vikt men den som är smal gör det ju inte.

Metformin har fungerat mycket bra i 16 år för min man och han började inte med nattinsulin förrän förra året då han haft diabetes sedan 1992.

Min man blev ju piggare på en gång han började med det men medicinen hette Glucophage. Lycka till det kommer gå bra Glad

Kalendula
2010-10-31 10:17
#2

Bara någon timme efter att jag tog min första tablett gick min värk i halsen över som jag har haft i drygt ½ år. Sedan kom biverkningarna. Mår illa, spyr lite då och då, och har diarré. Men känner att det går ju över. Under dom dagarna jag nu tagit dem (4 dagar) Så känner jag mig lite piggare i huvudet :O)

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Yamuna
2010-10-31 11:16
#3

Jag kände inget positivt utan bara negativt. LCHF-kost och håller på det sättet mina sockervärden normala.

Yamuna
2010-10-31 11:18
#4

Ser att hälften av texten ramlat bort. Min mage brakade samman totalt och blev ej bättre på tre månader. Har IBS sen tidigare. Så det blev LCHF och magen är lite bättre.

[Jeremina]
2010-10-31 20:46
#5

#2 Hur många tabletter är du ordinerad? Biverkningarna brukar komma i början. Men mår man illa sedan och har diarré så säger de till min man att då tar du för många tabletter. Jag hoppas det ordnar sig.

LCHF har min man ätit och värdena gick ner och han gick ner 18 kg på 6 månader!

Kalendula
2010-10-31 21:45
#6

#5

Jag ska ta en tablett på kvällen i 21 dagar, sedan ska jag öka dosen till 2 tabletter. 1 på morgonen och 1 på kvällen.

Nu har illamåendet börjat gå över, och jag börjar bli bättre i magen. Har fått behålla maten sedan igår eftermiddag.

Men jag har huvudvärk, förmodligen för att jag spydde upp maten i förrgår och igår. en stund. Är lite skakig också men förmodar att det också berodde på att jag inte fick behålla maten riktigt. Har dock druckit vätska och lite tunn proteinshake och nyponsoppa för att få i mig lite näring.

Det bästa är nog ändå att min halsvärk som jag gått med i drygt ½ år gått över, mina halsmandlar har verkligen gått ner i sin svullnad, och att jag känner mig piggare i huvudet, och kisset är inte lika starkt. Inte lika törstig som jag var förut heller. Så jag ser nästan bara positivt på det. För nu kan det ju bara bli bättre Skrattande

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
[Jeremina]
2010-11-01 01:30
#7

Nu blir det bara bättre ja. Min man undrade om du fått kolesterolsänkande medicin med? De brukar ge det från början vid nyupptäckt diabetes säger hans nya diabetssköterska.

Min man har bra värden och han tar ingen sådan medicin.

Vad hade du för Hba1c?

Kalendula
2010-11-01 10:14
#8

Vad är Hba1c?

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Jeremina]
2010-11-04 01:05
#9

Det är ett blodprov som visar hur blodsockret legat i 6 veckor!

Kalendula
2010-11-04 12:27
#10

Oj, det har jag inte tagit på länge. Säkert tre månader sedan. Men då låg det på 5.7. Jag har ingen apparat o stickor heller ännu. Men överväger starkt på att införskaffa det.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Jeremina]
2010-11-04 23:43
#11

#10 Ett Hba1c på 5,7 är toppen för gränsen för diabetes går vid 5,3.

Jag frågade om du också fått kolesterolsänkande i förebyggande syfte?

Kalendula
2010-11-05 10:39
#12

#10

Oj, det glömde jag att svara på, f´låt Skäms. Nej, jag har inte fått kolestrolsänkande. För dom värdena var redan rätt låga. Under normalt.

(Mitt akuta illamående har gått över, och vallningarna, men magen är fortfarande lite i olag, speciellt på morgonen. Men jag känner mig lite piggare i kroppen med)

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Jeremina]
2010-11-05 11:25
#13

Tack för svar och min man blir förvånad när han skulle få kolesterolsänkande fast han hade 3 i värde Förvånad Men han har sagt ifrån för hans värde har gått ner 0,7 utav sig självt genom motion och mathållning. Han åt LCHF länge!

Annons:
Kalendula
2010-11-05 14:42
#14

Hm, vad konstigt! Kan det vara så att en del läkare skriver ut vissa mediciner i förebyggande syfte tro?

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

kitabu
2010-11-05 20:37
#15

#11

"Gränsen för diabetes går vid HbA1c 5,3." , skriver du.

Såvitt jag vet använder man inte alls HbA1c för diagnosticering av diabetes typ 2.

Man använder fasteblodsocker. Är detta över 6,2 vid 2 tillfällen får man diagnos diabetes typ 2.

Har man denna diagnos kan man få blodsockermätare och recept på stickor genom att kontakta

http://www.everymed.se/erbjudande.html

Ring eller maila dem så kontaktar de dig omgående.

Det finns flera olika sorters Metformin.

Man kan må dåligt av en sort men inte av en annan. Det beror på att det finns två sorters bindemedel att tillgå. Men man kan även må dåligt av själva metforminet.

Om man klarar av övergångsperioden brukar det bli bättre. Metformin är ett betryggande läkemedel i stort sett utan biverkningar.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Kalendula
2010-11-05 20:48
#16

#15 vad har du för positiva erfarenheter av Metformin bluefish?

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Jeremina]
2010-11-05 20:55
#17

#15 Där ser du kitabu att det är så olika på olika vårdcentraler runt om i landet. Min man som jag skrivit om har haft diabetes sedan 1992 så vi vet hur man sköter sig för att må bra.

Men hur de nu diagnostiserar nya diabetesfall vet jag inte!

kitabu
2010-11-05 21:05
#18

Man brukar tala om ett "målvärde" för HbA1c. Man rekommenderar diabetiker typ 2 att ligga under 6%.

6% i HbA1c motsvarar ungefär ett genomsnittsblodsocker på 8 mmol/L

Dr Richard Bernstein som skrivit "The diabetes solution" och som har genuin erfarenhet av diabetiker av alla slag, rekommenderar att man aldrig skall låta blodsockret gå över 7,5 eftersom det är ungefär vid den nivån senkomplikationer sätter in.

http://www.ssdf.nu/om-diabetes/blodsocker.php

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Kalendula
2010-11-05 22:57
#19

Fast jag skulle nog hellre vilja veta vad folk har för positiva erfarenheter av Metformin faktiskt!

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Jeremina]
2010-11-05 23:37
#20

#18 Tack…..

#19 Min man tycker att Metformin har fungerat så bra i alla år att få ner blodsockret och han har inga biverkningar av dem.

Annons:
Kalendula
2010-11-05 23:39
#21

#19 Tack så jättemycket, jag gillar dig Skrattande

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Jeremina]
2010-11-06 00:02
#22

#21 Tack, jag gillar dig med och min man svarar gärna på frågor om diabetes då han har en hel del erfarenhet. Så gillar jag ditt nickname Kalendula. Min favoritört och blomma är ju Calendula (Ringblomma)

Kvällskram Flört

mar044
2013-09-09 18:07
#23

Vet någon var jag kan köpa blodsockerapparat , stickor mm.

Har fått låna på VC men ska ev nu lämna tillbaka den

Kalendula
2013-09-10 00:05
#24

Men en sån ska du få ju. Annars finns dom att köpa på apoteken

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

phantera
2013-09-29 15:19
#25

Dom tar alltid långtidsprovet på mig,och jag har diabetes 2, jag blev jättedålig i magen av metformin och har nu minskat intaget från 4 till 3 st om dagen,har Ibs oxå!

Thomas Jansson
2013-09-30 08:46
#26

Metforminet stoppar upp glykonegenesen samt ökar insulinkänsligheten i musklerna, dessutom saktar det ned förloppet i tarmarna.

Detta medför att blodsockret minskar och därmed insulinhalten. Minskar insulinet går man sannolikt ned i vikt - de flesta T2 är ju som regel överviktiga.

Nya sätt att diagnosticera diabetes kommer nog att införas - bland annat så kommer diabetes att anses föreligga om Hba1c överstiger 48 mmol/mol enligt det nya sättet att mäta (den här tråden är så gammal att det gamla sättet att mäta finns med!).

Med minskad bukfettma kan leverns insulinresistens minskas och glykoneogenesen avtar, vikten minskar ytterliggare o s v och i gynsamma fall kan Metforminet sättas ut helt då vikten normaliserats.

Värt att notera är att man i USA använder sig av Metformin som bantningsmedel trots att de inte klassas som diabetiker. Anledningen är så klart att Metforminet sänker insulinhalten hos den överviktige. De här personerna kan man nog med fog kalla för prediabetiker - de har ett ännu normalt blodsocker men alldeles för höga insulinnivåer i blodet,,,

annikah
2013-10-10 10:26
#27

Jag har ätit LCHF i snart 6 år och lyckades gå från insulinbehandlad till kostreglerad, är för övrigt typ 2:a. Nu har mina sockervärden börjat stiga igen trots oförändrad kost. Låg på över 6 i långtidsvärde nyligen. Kommer förmodligen bli insatt på Metformin eftersom det är min önskan. Nu har jag en undran! Jag har även kronisk tarminflammation (ulcerös colit ) finns det någon som har erfarenhet av detta och metformin ?

Annons:
linuxchick
2013-10-10 15:16
#28

Jag äter Metformin dagligen och är väldigt känslig gällande vilket bindmedel som finns i. Jag har suttit och tagit reda på att det finns två uppsättningar av bindmedel i Metformin. Jag har delat in dem i två grupper, de som jag kan äta och de som jag inte kan äta. De som funkar är från Mylan, EQM Pharma och Bluefish. Sen har vi resten där min mage ger upp totalt redan efter en tablett.

linuxchick
2013-10-10 15:19
#29

Positiva erfarenhet av Metformin har jag också. Blev mycket piggare, mycket gladare, lugnare och "den kvinnliga veckan" blev en dröm vad gäller humöret. Humörsvängningarna har minskat drastiskt och jag orkar leva ett vanligt liv med jobb och fritid, innan orkade jag knappt med jobbet och fritid var inte att tala om mer än att ligga i soffan och titta på tv.

Upp till toppen
Annons: