Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 5222 ggr
[wonderchild]
9/18/10, 12:37 AM

diabetes typ 1 OCH gluten?

hej är jag den ända i världen som har både glutenintolerans och diabtes typ1`?
nej jag tror inte det men ibland känns det som de för jag har aldrig träffat nån med båda derlarna men det skulle va sjukt kul att få träffa nån finns det nån här kanske ?

Annons:
Anterrabae
9/19/10, 12:22 AM
#1

Nä du är inte enskam, jag har det oxå. Fast i mitt fall är det inte bara gluten utan allergi mot hela sädesslaget. Vete, råg och korn.

När jag fick diabetes typ 1 för 10 år sen, så tog de glutentest för att man kommit på att det är vanligare med glutenintolerans hos diabetiker än hos andra. Då visade testet inget, Jag upptäckte själv min allergi några år senare.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DagStjarnan
10/25/10, 2:06 PM
#2

Det är vanligt att de som har diabetes även har gluten.
Jag har det inte själv, men min dotter har diabetes & gluten.

Kalendula
10/31/10, 9:59 PM
#3

Intressant att veta. För jag får klåda när jag äter för mycket produkter med gluten. Jag har testat mig för gluten med det var okej. Men däremot så har min mamma gluten, och hon kan inte äta minsta tillstymme till gluten, inget som är utvunnet ur vete, korn, råg eller havre heller. Och jag har hört att glutenallergi kan vara arftligt. Så detta ska kollas upp, ytterligare något att tjata på läkeren om.

Fick diabetes i maj i år…

Och jag mår väldigt bra i magen och i huden när jag äter glutenfri kost.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

mickeh
3/11/11, 9:56 PM
Maja
3/11/11, 10:05 PM
#5

Det var det första provet de tog på mig när jag hade fått min diabetesdiagnos, men jag är "frisk" på den sidan.

Anterrabae
3/13/11, 12:15 PM
#6

Samma sak med mig, det första provet de tog på mig med, när jag fick diabetesdiagnosen..Jag tål enligt det provet gliadin.. men VET att jag blir apsjuk av vete, råg och korn och allt som kommer därav. Tom vodka… Min misstanke är att jag har en IgE eller riktig allergi mot sädesslagen.

Det man mäter är bara immunförsvarets IgA-antikroppar mot proteinet gliadin när man ska kolla celiaki. Man mäter inte gluten eller generellt spannmål..

Dessutom finns två antikroppar till som kan reagera på födoämnen, (just nu pratar vi spannmål) nämligen IgG och IgE..

Det betyder att även om provet man tar i sjukvården är Ok, så kan man bli sjuk av det iaf… antingen man reagerar på något annat än gliadinet, eller med någon annan antikropp än IgA.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: