Annons:
Etikettövrigt
Läst 6153 ggr
Shortforcrazy
2010-10-20 20:44

Insulinspruta i armen

I tisdagens avsnitt av House på 4:an så tog House en dos insulin för att upphäva sina hallucinationer, om det fungerar på riktigt eller ej har jag ingen aning om, men det jag undrar är om man verkligen brukar ta sina sprutor i armen? Har hört att man kan det, men själv har jag aldrig tagit dem där eller sett/hört någon annan som har gjort det.

Annons:
Karin20
2010-10-20 22:37
#1

Både att ta insulin för att häva hallucinationer som att ta i armen verkar lite koko

//Karin

Shortforcrazy
2010-10-20 23:13
#2

Det håller jag med dig om.

Ascot
2010-10-22 19:57
#3

Har haft diabetes i 45 år och förr i tiden tog man sprutan även i överarmen.

RuiXue
2010-10-22 20:59
#4

Man kan ta insulin även i överarmen. Många som gör det och det sägs att det har effekt nästan lika snabbt som en injektion i magen.

Jennie


Shortforcrazy
2010-10-22 23:35
#5

Det låter obehagligt att ta i armen tycker jag . Det måste vara svårt att komma åt.

RuiXue
2010-10-23 00:19
#6

Jag tar förvisso inte insulin, men däremot B12 injektioner och har tagit några av dem i armen och det är inte alls svårt att nåGlad Du kan ju alltid testa och se, har du inte mycket underhudsfett på överarmen så kan du bara få upp ett litet veck genom att stå mot en vägg med armen.

Ju fler områden du använder för insulin injektioner, desto lättare blir det att rotera injektionsställe och undvika ärrbildning. Känner ett flertal som till och med sätter infusionsset för insulinpump i armen och det är väl det enda jag kan tycka är lite konstigt eftersom det måste vara ivägen att ha något på armen i flera dagarFörvånad

Jennie


Annons:
Shortforcrazy
2010-10-23 00:28
#7

Na, jag kommer nog inte börja ta sprutorna i armen. Med tanke på att jag har ett självskadebeteende så skulle detta vara ett väldigt dåligt alternativ att ge mig på armarna ännu mera. Men jag förstår hur du menar. House tog dock sprutan i armvecket, och det har jag i alla fall aldrig hört talas om.

RuiXue
2010-10-23 13:19
#8

I armvecket tar man inte insulin! Insulin ges endast intravenöst när någon kommer in akut med ketoacidos (antingen nydiagnostiserad eller om något gjort att blodsockret blivit så vansinnigt högt att sjukhusvård behövs, tex vid sjukdom) eller under operationer om patienten har diabetes, och då alltid utblandat i dropp. Insulin som ges intravenöst börjar verka nästan direkt och är ute ur kroppen på få minuter så det är inget man ska experimentera med själv!

Det är helt ärligt så man blir mörkrädd när man ser eller hör om hur lite media vet om diabetes!

Jennie


Shortforcrazy
2010-10-23 14:13
#9

Jo, jag har fått intravenöst så jag vet hur det är. Men vad House tänker på vet jag dock inte.

RuiXue
2010-10-23 17:08
#10

Det är när skaparna av House och liknande progam inte har koll på något som allmänheten får än mindre koll. House ska ju ändå verka vara en geni, så varför i hela friden han tog insulin intravenöst är för mig en gåta! I det stora hela bör insulin endast användas just för att behandla diabetes, att använda det som lugnande kan vara ytterst farligt eftersom blodsockret kan bli farligt lågt. Men ja, insulin har förr använts för att lugna mentalt sjuka människor på mentalsjukhus.

Jennie


Shortforcrazy
2010-10-23 20:44
#11

I vilket fall som helst så tycker jag att House är en bra serie, och ingen kan ju veta allt om allt. Jag har till exempel aldrig hört talas om det sista du sa, att det har används för att lugna mentalt sjuka patienter. Förutom det har jag märkt att just på den här sajten så verkar alla ha superkoll på diabetes, något som inte jag har. Jag har till exempel acidoser rätt så ofta samt högt socker, och då framstår jag automatiskt som en sämre och dålig diabetiker i andras ögon. En sämre människa rent av. Den här sajten har faktiskt gett min självkänsla en rejäl törn, något som inte känns vidare kul.

Jag kan inte alla förskortningar som LCHF och allt vad det nu är - för att ingen läkare eller sjuksköterska någonsin har berättat om något sånt för mig. Är det då dem som är dåliga på sitt jobb eller har det att göra med att några av er har en överkunskap? Jag vet inte. Och jag har ingen lust i att gräva i det.

Sen vill jag starkt påpeka att min livssituation, min bakgrund och mina diagnoser spelar stor roll i hur bra jag kan ta hand om min diabetes. Något som många ignorerar. Man kan inte putta någon över kanten för att hon eller han har problem med sockret och inte kan lika mycket som alla andra. När det psykiska inte fuungerar så fungerar inte diabetesen. Och när man har mycket ångest så påverkas även sockret negativt, detta tillsammans med mediciner som innehåller sockerarter. Men kan inte dömma hunden efter håret.

Detta är nu inget påhopp riktat mot dig eller någon annan över huvud taget, men jag måste få säga som det är.

RuiXue
2010-10-23 21:26
#12

#11 Ja, House är en toppenserie! Ser gärna på det när jag har tillgång till TVGlad

Äsch, jag är bara en bokmal, även känt som typ 3 diabetes, dock har jag tendenser att få både för högt och för lågt blodsocker så jag ligger lite på gränsen, vet att det bara är en tidsfråga innan jag har fullt utvecklad diabetes men tanken skrämmer mig inte alls.

Det är inte sällan vården ligger efter vad gäller diabetes, experterna är de som lever med diagnosen!

Och bara för att någon har problem med att hålla blodsockret på en bra nivå betyder inte att personen i fråga inte tar hand om sig. Det är så många faktorer som spelar in! För vissa går det bara inte att hålla blodsockret på en bra nivå, om man så sköter sin diabetes efter konstens alla regler, det är bara för mycket annat som spelar in och gör att blodsockret lever rövare. Vid sånna tillfällen är det enda man kan göra att se över om det finns något som man kan förändra. Kanske att en insulinpump kan vara ett bättre alternativ än injektioner?

Vill du snacka med någon om allt och inget så är du mer än välkommen att skicka PM till migGlad Jag må vara en typ3 men har vänner som levt med typ1 diabetes sedan över 40 år och har god förståelse för vad sjukdomen innebär, plus att jag håller mig uppdaterad om det senaste nytt. Någon som ens hört talas om Dexcom 7 plus eller Freestyle Navigator här?Flört

Jennie


Shortforcrazy
2010-10-23 21:42
#13

Jag ser gärna på House dagligen om det skulle gå så ofta :)

Bokmal eller typ 3 har jag aldrig hört talas om (heller), men jag förstår vad du menar. Riskzonen. Det är bra att du inte är rädd. Är man rädd så kan tillståndet bli mycket värre, och det oavsett vad man är rädd för. Jag är rätt så rädd utav mig och skulle egentligen behöva tuffa till mig, men att aldrig visa rädlsa och att aldrig visa sig som svag är helt enkelt inte jag.

Det där sa du väldigt bra. Det känns skönt att veta att du verkligen förståd hur jag menade. Jag tar hand om mig själv så bra jag bara kan utifrån min livssituation. Det senaste året har jag chockat både läkare och sköterskor med att ha sänkt mitt medelvärde så mycket. Ett tecken på att det är på väg åt rätt håll.

Jag har en pump på ingång. Jag trodde att jag skulle få den redan i somras, men eftersom jag mådde så fruktansvärt dåligt då så ville de inte ge mig en förrens jag blev bättre. Nu är det bättre och den 28 ska jag till sjukan igen och då kommer jag att ta upp pumpen. Jag tror att det kan vara ett bättre alternativ eftersom sprutorna inte alltid biter. Idag har jag även bestämt mig för att till den grad jag kan så ska jag avstå från kolhydrater och istället fokusera mest på grönt. Mest för att bevisa för mig själv att jag tamejfan kan om jag verkligen satsar. Nu inte sagt att jag inte satsar på diabetesen ifråga, men jag hoppas att du förstår hur jag menar. Ibland slarvar jag visserligen med flit, men det var både länge sen och ett sett för mig att skada mig själv på när det inte funkade att skära eller att ta tabletter. Något som jag ångrar idag, men som kändes rätt då. Jag skadar mig fortfarande, ibland, men inte längre genom diabetesen.

Tack, jag tror att jag tar och PM:ar dig, men vad jag ska skriva vette tusan XD
Och jag känner inte igen Dexcom eller Freestyle, men jag kan anta att det är någon form av mätare eller dylikt.

Annons:
RuiXue
2010-10-23 22:13
#14

Dexcom och Freestyle Navigator är såna där blodsockermätare som mäter sockret väldigt ofta och man har en sensor under huden i flera dagar i sträck på det sättet kan man hela tiden se vilket håll blodsockret är på väg åt. Enligt ryktet så kommer Dexcom 7 att släppas i Sverige inom en relativt snar framtid. En ny pump är också på väg till Sverige enligt ryktet, en pump som funnits på marknaden i flera år i USA och inte har någon slangar utan man byter hela pumpen var tredje dag och man styr pumpen med en liten handdator liknande sak som även är en blodsocker mätareGlad Omnipod heter den.

Vad skönt att du kommer få en pump! Inte för att det är någon mirakel manick, men du kommer få det lättare att anpassa insulindoserna efter dygnets olika behov och på så sätt få lättare att få bra värdenGlad

Det är inte alls ovanligt med självskade beteende bland diabetiker. Diabetes i sig kan vara fruktansvärt påfrestande att leva med, och för en som tar insulin så är det så himla lätt att skada sig själv genom att ta för lite insulin.

Jag är utav åsikten att folk ska få äta vad de vill! Det finns inget som en diabetiker inte kan äta, det handlar bara om att veta eller gissa sig till hur mycket insulin som behövs för att inte må dåligt efteråtGlad

Min vän i Kanada har haft typ 1 diabetes i runt 43 år och har socker i kaffet och äter kakor med måtta, och har bra värden. Så visst går det!

Jennie


Shortforcrazy
2010-10-23 22:24
#15

En sån har jag ju haft. Det var jättebra, enklare att hålla koll på sockret och allt. Det var nästan så att jag kände mig handikappad efteråt när jag inte fick ha den kvar längre. Jag skulle nästan föredra att ha en sådan hela tiden, men eftersom de är väldigt dyra i nuläget så får jag vänta med det.
Pumpen utan slang känner jag också till, den har jag funderat lite på. Det verkar skönt att vara utan slangar eftersom det är fräsm dem så gör att jag har väntat så länge som jag har gjort. Jag är fortfarande lite rädd för att fastna i, men förhoppningsvis kommer det att gå bra.

Jag visste inte att självskadebeteende var vanligt bland diabetisker, jag trodde att det främst hängde ihop med mina psykologiska diagnoser, men där ser man. Skönt att veta att jag inte är helt ensam om det.

Jag tycker också att man ska få äta vad man vill, det är ju därför vi tar insulin. Skulle man enbart gå på en hård diet och motion så skulle insulinet antagligen inte behövas. Inte lika mycket i alla fall. Jag vill inte sluta att äta makaroner bara för att det påverkar sockret mer än gurka. O=ch har man en passion för mat så är det ju jättjobbigt att behöva lägga om kosten på ett sådant drastiskt sätt.

RuiXue
2010-10-23 22:28
#16

Dexcom 7 är mer för hemmabruk, och man ser hela tiden vad som pågår på en liten mottagare man bär med sig. Tror de som annars används är sensorer som bara går att läsa av på sjukhusetObestämd Men det kan ha förändratsFoten i munnen

Det är många många som skadar sig själva, diabulimi är en form av självskadebeteende också.

Jennie


Shortforcrazy
2010-10-23 22:33
#17

Den jag hade kunde jag både läsa av själv och sedan kunde de se alla kurvor på darorn på sjukan också, så det kanske var någon blandning då. Eller en förnyelse.

Kan du berätta mera om diabulimi? Även detta är ett nytt uttryck för mig, men jag skulle hemskt gärna vilja veta mera då min första reaktion var att det kanske kunde stämma in på mig.

RuiXue
2010-10-23 22:48
#18

Diabulimi är när en insulinbehandlad diabetiker skippar insulinet medvetet för att gå ner i vikt genom att ha högt blodsocker. Det är extremt farligt och det är många som fått bestående komplikationer efteråt. Har hört om fall där unga tjejer blivit blinda och fått kronisk nervsmärta efter att ha skippat insulinet och gått ner i vikt genom högt sockerRynkar på näsan

Jennie


nr-9
2010-10-25 23:57
#19

Tror också att (själv-)destruktivitet är mycket vanligare bland diabetiker, främst tjejer. Det hänger ihop med att man ofta får sjukdomen i tidig ålder och det är en extrem kontroll man tvingas ha, hur ska man kunna ha ett sunt förhållande till mat när varenda tugga man tar måste tas med i insulinberäkningen? Läste att "vanlig" bulimi är många gånger vanligare hos typ1-tjejer än övriga. Visste inte att det fanns ett namn för diabulimi! Höll på så när jag var yngre, inte att rekommendera! Att skippa insulinet dvs, jag har legat  för döden några gånger.. Trots att det var snart 20 år sen sist har jag fortfarande en del skador av det kvar.

Shortforcrazy- Försök ta hand om dig, man har bara en kropp. Har man sönder den finns det ingen reserv. Själv fattade jag det rätt sent. Du förtjänar att må bra!

Shortforcrazy
2010-11-08 19:08
#20

RuiXue, nu förstår jag det hela lite tydligare. Men jag har aldrig låtit bli att ta insulin för vikten, så har jag över huvud taget aldrig tänkt. Jag har mest låtit bli att ta det i syfte att få syror, för då vet jag att den "smärtan" är värre än den jag känner inuti, även om den känslan som är allra starkast är rädslan.

nr-9, jag försöker ta hand om mig så mycket det går. Jag skadar mig inte alls lika mycket nu som jag tidigare har gjort. Oavsett vilket plan det är på. Men tack för dina ord, det känns tryggt att höra någon annan säga det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: