Annons:
Etikettlada
Läst 5220 ggr
Suhair
6/13/10, 9:45 PM

LADA och nikotin

Hej, Jag är nydiagonotiserad LADA och har sökt information på nätet. Bl.a. fann jag att rökare inte drabbas lika lätt av typ 1 diabetes, och man misstänker att det har med nikotinet att göra. Jag slutade röka sommaren 1992 med hjälp av nikotintuggummi vilka jag tyvärr blev fast på. Först våren 2008 orkade jag ta itu med det, och använder numera inget nikotin. För min nyfikenhets skull undrar jag hur det är med er andra LADAr/typ 1:or. Har ni varit nikotinister/rökare men lyckats sluta och därefter drabbats?

Nu ångra jag absolut inte att jag har slutat med allt vad nikotin heter, utan det har med ren nyfikenhet att göra. Kanske finns det även sådana som aldrig har använt nikotin eller rökt som ändå drabbats av LADA?

Nyfiken i en strut

Annons:
Elsa-46
2/18/11, 3:45 PM
#1

Hej.

Jag har precis också fått diagnisen LADA och slutade röka för 3,5 år sedan.Jag började då använda potionsnus.Alltså får jag ju fortfarande i mej nikotin men slipper en del andra gifter.

Jag har också underfunktion i sköldkörteln och medicinerar för detta sedan 10 år.Läkaren säger att bukspottskörtel och sköldkörteln har en viss koppling till varandra.

Hur går det för er att leva med Lada.Jag är rätt orolig.

Maria E
8/4/11, 2:32 PM
#2

Hej!

Är en LADA sedan snart fem år. Har ALDRIG rökt en cigarett eller provat snus men fick min diabetes 2,5 år efter min graviditet och fick i samband med det även struma som jag blev opererad för.

Har för cirka två veckor sedanbörjat att provat på Lchfmat vilket har gjort att jag klarar mig i stort sett utan måltidsinsulin och sänkt Lantus-dos, så det verkar ju vara bra. Äter dock lite kolhydrater för det "vågar" jag fortfarande inte sluta helt med…

Vilka symtom gjorde att ni blev diagnostiserade?

Själv gick jag med en feldiagnostiserad typ 2a i cirka ett år innan jag bad om att få ta reda på vilken typ jag hade eftersom jag ville skaffa syskon till min dotter. Då blev det fart på Vårdcentralen och fick istället insulinbehandling och kontakt med mer kompetent personal på diabetesmottagningen på sjukhuset…

Elsa -46, vad är det som du är orolig för? Jag är mest orolig för de låga blodsockerdipparna men de är färre sen jag började med Lchf!

Upp till toppen
Annons: