Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 11349 ggr
Bookia
2010-06-04 15:01

Högre blodsocker vid varmt väder?

Hej, jag är en nydebuterad typ2 diabetiker. Diabetesen upptäcktes vid ett rutintest för ca 2mån sedan och sen dess har jag jobbat på att försöka få sockret under kontroll.

Jag äter strikt LCHF, har uteslutit mjölkprodukter, dragit ner på kalorierna, har börjat träna varje dag före frukost, styrketräning alt kondis på crosstrainer, sen hem och äta frukost. Så länge jag gjorde så lyckades jag hålla sockret under 7, för det mesta.

För en vecka sedan lyckades jag med konststycket att skära upp en redig tjock hudflik på hö pekfinger, vilket har omöjliggjort träning, så det har mest blivit promenader. Nu märker jag att blodsockret är mycket högre än det var tidigare under träningsperioderna, så nu är min fråga om det varma vädret påverkar ert blodsocker på något viss, eller kan jag jag dra slutsatsen att det högre snittsockret helt och hållet beror på för lite motion?

Allt är väldigt nytt för mig, jag känner ju till diabetes sen tidigare och vet hur det fungerar, men att jag som har ätit LCHF i 4-5år nu ska få diabetes hade jag aldrig väntat mig. Sen är det helt annan sak att läsa om diabetes och att faktiskt ha det och upptäcka att kroppen verkar leva sitt eget liv. Ibland blir jag så himla frustrerad, särskilt när sockret sticker iväg och jag däckar helt, utan att jag har en susning om anledning och då har jag ändå bra koll på både kropp och diabetes som sjukdom. Obegripligt. Rynkar på näsan

Annons:
ErikEdlund
2010-06-05 12:12
#1

Det kanske inte är renodlad typ 2 som du har. Det finns ett par varianter, varav LADA mycket väl kan förväxlas med typ 2.

LADA: (Latent autoimmune diabetes in adults) liknar typ 1-diabetes. Den är en autoimmun sjukdom men debuterar lugnare och senare i livet än vanlig diabetes typ 1. Genom att insulinproduktionen inte minskar lika dramatiskt så kan den förväxlas med diabetes typ 2 och under några år behandlas som sådan. Jag har stött på beteckningen diabetes typ 1.5. Med tiden sjunker dock insulinproduktionen så långt att insulininjektioner krävs.

MODY: (Maturity onset diabetes of the young) Även detta är en typ 1-diabetes, men beror av genetiska faktorer som utlöses i vuxen ålder.

Stress av olika former höjer blodsocker genom att glukos frisätts från levern via hormonpåverkan.

mvh / Erik

Bookia
2010-06-05 23:23
#2

Måste erkänna att jag inte alls kände till dessa två varianter. Ingen av de låter bra på något viss. Om det är vanlig typ2 jag har, då kan jag leva med det. Med superstrikt kost och galet mycket träning kan jag nog hålla mig så frisk som möjligt under återstoden av mitt liv.

Att behöva tillföra insulin är det absolut värsta scenariot jag kan tänka mig. Jag går ju och hoppas att det är typ2 jag har, förhoppningsvis blir det lättare när jag lyckats gå ner i vikt.

Jag skriver upp allt jag äter varje dag, all träning och var fjärde dag mäter jag blodsockret. Detta för att spara stickor och eftersom jag i stora huvudrag äter samma mat varje dag, så det är onödigt att testa oftare. Det jag har noterat sedan min debut och sedermera manisk observation är att man ska akta sig för restauranger, de verkar gödsla varenda rätt med socker, något jag upptäckt när jag 1h senare däckat totalt. Vidare triggar mjölkprodukter av alla dess slag blodsockret otroligt mycket, vi snackar sockerkoma och sockerdisighet i mer än 1 dygn efter intag. Likaså verkar inte motion ge någon direkt blodsänkandeeffekt alls, så som jag har läst på flera ställen ska vara. Jag kan gå en rask promenad på 5km och för det mesta har blodsockret inte ändrat sig ett dugg, som mest har den sjunkit med 0.2 enheter.

Jag funderar på att be läkaren på VC testa min sköldkörtelfunktion samt min kortisolhalt, då jag faktiskt misstänker att det kan vara stressen som höjer sockret. Det hoppas jag i all fall, då är det i alla fall något jag kan åtgärda utan att blanda in mediciner.

Hur kunniga är allmänläkare om LADA/MODY egentligen? Hur blir man testad för dessa varianter? Vad ska jag be om för tester?

RuiXue
2010-06-06 22:45
#3

MODY är oftast ärftligt och det finns olika typer av MODY varav att vissa är mer som typ2 och andra liknar mer typ1 enligt vad jag hört.

LADA eller typ 1.5 är inte ovanligt bland vuxna, men i och med att den autoimmuna processen går såpass långsamt i fall av LADA så är det allt för ofta förväxlat med typ 2 även bland läkare. Det är i stort sett inte förens varkens kostomläggning, motion eller tabletter hjälper längre som läkarna kan dra slutsatsen att det kan röra sig om LADA.

Det bästa sättet att upptäcka LADA är att be om ett GAD antikropps prov vilket kan visa om det finns antikroppar mot betacellerna i kroppen, samt ett C-peptid test som visar om man har normal, nedsatt eller förhöjd insulinproduktion. Normal eller förhöjd insulinproduktion betyder oftast typ 2 eller pre-diabetes medans nedsatt kan indikera typ 1.5 eller LADA, alternativt typ 1 då produktionen ofta saknas helt.

Jennie


Bookia
2010-06-07 03:08
#4

Tack för svaren. Skrämmande det där. Imorgon ska jag till VC och se om någon läkare där är villig att ta emot mig.

Sen får vi se om de ens vill gå med på att testa mig för LADA/MODY.

ErikEdlund
2010-06-07 12:51
#5

Att motion sänker blodsockret är en vida spridd åsikt, men då räknar man inte med att kroppen vid ämnesomsättningen även producerar eget glukos (glukoneogenes) av aminosyror samt glyceroldelen i fett.

Om kroppen då inte gärna använder blodsockret som energikälla för muskler (diabetiker typ 2, sockersjuka) så sjunker det inte utan kan lika väl stiga en del. Det är helt logiskt att kroppen reagerar så och skapar fördelar hos friska, men om inte musklerna är beredda att ta upp överskottet blir stora delar kvar i blodet till dess de röda blodkropparna, hjärnan, njurarna samt fettväven tagit hand om det. Nå, det är lite mer komplicerat än så då även muskelceller tar hand om en del glukos utan inverkan av insulin.

Jag tror att många läkare, även de som behandlar diabetiker, är måttligt väl informerade om de finare aspekterna av diabetes.

mvh / Erik

Bookia
2010-06-07 13:19
#6

Jaha, då var inte mina biokemikunskaper så mycket värda.

Erik, har du några lästips/länkar som du kan rekommendera mig? Du behöver inte fundera om stoffet är svårt skrivet, jag är molekylärbiolog så jag har inga problem att läsa avancerade forskningsartiklar, likaså funkar engelska utan några som helst problem. Övriga språk får man väl köra igenom Google Translate.

Jag känner att det enda sättet att få ner mina kortisolnivåer nu (utöver träning) är att läsa läsa läsa och lära sig in i detalj hur allting funkar när det gäller biokemin bakom diabetes.

Tack i förhand.

Annons:
Karin20
2010-06-07 23:34
#7

Bookia, tråkigt att du fått diabetes trots LCHF.

Det är mycket intressant med de svar du fått, jag har också trott att det skulle vara omöljigt då man äter LCHF, eftersom inga kolhydrater är med och "spökar", men vet numera bättre, jag också.

Det här tyder ju på att diabetes är en mycket mer komplicerad fråga än vad många tror och det är viktigt att förstå hur mycket som spelar in och att det definitivt inte är självförvållat.

//Karin

RuiXue
2010-06-08 00:29
#8

Kroppen behöver insulin oavsett hur mycket eller hur lite kolhydrater man får i sig. Kroppen tillverkar ju eget glukos också. Det är därför typ 1 diabetiker måste ta insulin även om de äter enligt LCHF.

Saknas insulin, eller om kroppen inte kan utnyttja insulinet väl så går sockret upp oavsett vad.

Jennie


ErikEdlund
2010-06-11 18:10
#9

#6: Du kan läsa i grundläggande fysiologilitteratur om detta, inget konstigt med det. Den egentliga skillnaden ligger i tolkning om vad som är orsak och verkan.

Ta t.ex. den starka samvariationen mellan diabetes typ 2 och övervikt/fetma. Först lite bakgrundsfakta:

1) I runda slängar 30-40% är överviktiga eller feta (ö/f) i dagens Sverige.

2) Cirka 4% har diabetes, främst typ 2.

3) Cirka 80% av diabetiker typ 2 är ö/f redan när de diagnosticeras.

Ovanstående uppgifter är inte kontroversiella. Ur detta brukar "man"(traditionell vård) tolka fram att ö/f leder till diabetes typ 2. Kanske inte så konstigt när läkarna ständigt ser en ö/f patient framför sig när de just skall till att överbringa de tråkiga nyheterna.

Men är det så säkert att det går till så? Så här kan man också se det:

A) Av nydiagnosticerade diabetiker typ 2 är 80% ö/f. (som punkt 3 ovan)

B) Av ö/f (30-40% av befolkningen) blir 13-10% (baserat på 4% av hela befolkningen) diabetiker typ 2.

Det är alltså en 6-10 gånger högre sannolikhet att en nydiagnosticerad diabetiker typ 2 är ö/f än att en ö/f kommer att bli diabetiker typ 2.

En statistikers tolkning av detta är alldeles säkert betydligt mer nyanserad, men skillnaden mellan det ena och det andra utfallet är så pass stor att åtminstone jag betvivlar den traditionella beskrivningen, där ö/f utmålas som orsak till diabetes typ 2.

Att samband finns är tveklöst, men betydligt lättare att förstå om högt blodsocker och därmed högt insulin förorsakar ö/f snarare än tvärtom.

Skillnaden ligger ofta i vad som är orsak och verkan, inte nya basfakta.

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Upp till toppen
Annons: