Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 7245 ggr
Loppan10
4/25/10, 1:08 PM

Kan jag ha diabetes?

Min läkare vill kolla om jag har eller har en benägenhet för att få diabetes.

Har två morgnar i rad kollat mitt blodsocker. I går låg det på 6,9 och i dag 6,0. Enligt inf jag läst på internet så tyder dessa värden inte på diabetes då man ska ligga på minst 7,0. I informationen på blodsocker mätaren så står det att den mäter i blodplasma och att vuxna friska ska ligga på max 5,0. Vad betyder det? Är ju så stora skillnader på värdena.

Har lämnat ett glukosprov som mäter mitt sockervärde under 4-6 v men ännu inte fått något svar på det (kommer inte i håg vad provet heter).

Denna utredning görs pga att jag har fått en hudsjukdom som man i regel bara får om man har diabetes. Har glömt bort vad den heter eftersom den inte är farlig eller på någotsätt är obehaglig för mig, bara kosmetiskt besvär då de är "fula".

Kan också tala om att jag är törstig jämt och kissar stora mängder ofta. Alltid trött trots hyfsad natt sömn. Ingen viktminskning.

Annons:
Nyfiken66
4/25/10, 2:48 PM
#1

Låter som att du har en pre-diabetes alltså håller på att utveckla diabetes. Diabetes idag= tre fastevärden över 7,0.

Hade samma symptom som du under flera år utan att läkarna kunde konstatera att jag hade diabets trots uttalade symtom. Ingen sa heller att det var på väg att utvecklas diabets utan jag skulle äta enligt lvismedelsverkets rekommendationer fettsnålt och långsamma kolhydrater vilket till slut ledde till att jag fick högre blodsocker och därmed diagnosen diabetes.

Det klokaste du kan göra oavsett vad värdena visar är att minska på/sluta med kolhydraterna, det har jag gjort och jag har idag helt normala värden 5,0 i fastevärde. Hade mellan 10-15 när jag fick min diagnos.

RuiXue
4/25/10, 4:18 PM
#2

Det är med all sannolikhet ett HbA1c de har tagit för att se hur dina värden legat under en längre tid. Dock kan tilläggas att man inte kan förlita sig på ett HbA1c fullt ut eftersom man kan ha ett normalt HbA1c men ändå ha knasiga värden i övrigt. Det finns de personer som har HbA1c som inte alls avspeglar deras verkliga värden.

Låter som om du har pre-diabetes i alla fall. Har du möjlighet att mäta efter måltider?

Själv har jag normalt HbA1c men ligger inte sällan över 5 på morgonen och efter måltider ligger jag lätt för högt. Tar jag kortisontabletter för min allergi ja då har jag fullt utvecklad diabetes under den tiden! Fick kortisontabletter i tre dagar runt påsk och hade morgonvärde på över 8 och låg på 10 runt 2-3 timmar efter måltid och hoppsan, så låg jag på över 12 också ett par gånger. Rätt som det är överreagerar kroppen också och jag får låga värden en bra bit under 4.

Jennie


Loppan10
4/25/10, 8:48 PM
#3

Ja det var HbA1c jag tog, känner igen det namnet! Har möjlighet att mäta efter måltider men har inte gjort det eftersom inte ett sådant värde säger mig något. Vet bara att man inte ska ligga över 7,0 i fastevärde.

Hoppas att jag får provsvaret även om det är normala HbA1c värde. Vet att mitt hudprov kommer att ta ca en månad.

Loppan10
5/3/10, 6:43 PM
#4

Har nu fått svar på mitt HbA1c. Det var 5,1%  och enl min hudläkare så var det normala värden. Dessa siffror säger mig inget???!! Men jag litar på att han vet vad han pratar om.

Valkyrie
5/3/10, 9:31 PM
#5

Vad händer om man skulle strunta eller inte veta att man har diabetes?
Jag har också gjort prov flera gånger men inget har visats men jag tänker att om jag får det kommer jag aldrig börja med sprutor eller så!

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

RuiXue
5/3/10, 9:47 PM
#6

#5 vad som händer om man struntar i symtomen eller ignorerar sin diagnos är att man dels ständigt mår dåligt och dels utsätter sin kropp för otroliga påfrestningar om blodsockret är för högt. Man kan förlora både syn, njurfunktion och benen om man går med höga värden under en för lång tid. Enkelt uttryckt så är det ett långsamt smärtsamt självmord att inte ta hand om sin diabetes.

Jennie


Annons:
Valkyrie
5/3/10, 9:54 PM
#7

6# Okej =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[rolnor]
5/8/10, 8:51 PM
#8

Det här med stark törst och urinering är väl något att ta på allvar?

Karin20
5/9/10, 1:48 AM
#9

Vi som har fått diagnsen typ 2 har ofta haft det i många år utan att det blivit upptäckt, Vi mår helt enkelt inte lika dåligt på en gång som ettorna. Oftast upptäcks det i samband med någon form av hälsoundersökning.

Vi tvåor kan också hjälpa till själva att slippa sprutor genom att äta LCHF, dvs att låta bli kolhydrater som höjer blodsockret.

Är du ung och fått diabetes typ ett, blir nu nog tvungen att ta sprutor ganska snart, eftersom den sjukdomen betyder att din bukspottkörtel inte producerar insulin så man måste tillföra det utifrån.

Utan insulin dör du!

//Karin

Kalendula
5/14/10, 1:01 AM
#10

Jag fick åka till vårdcentralen igår pga att jag plötslingt fick väldigt ont i lugtrören och lungorna. På vc tilg dom syreprov som låg på 98% och nått socker prov som låg över 11. Läkaren var orolig och ville göra diabetesprov, och då ska jag vara på fastande mage.

Hela dagen igår var jag snurrig och svimfördig om jag inte åt något. Fick äta var 3:je timma och samma idag. Idag på morgonen så fick jag slängaihop något snabbt som sjutton för jag var hugrig och svimfärdig samt skakig och yr. Tog lite mjölk direkt ur paketet och blev liksom lite bättre efter någon minut.

På dessa 2 dagar har jag ätit mer än jag någonsin gör. Och jag blir väldigt trött när jag känner mig hungrig och svimfärdig. Idag på kvällen han jag inte laga klart maten jag höll på med, utan var tvungen att tsoppa i mig sallad mens jag skar den och ett glas mjölk.

Kan detta vara diabetes?

PS: Det onda i luftrören och lungorna är en allvarlig halsinfektion, som jag inte har en aning om var den kommer ifrån. DS

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Upp till toppen
Annons: