Annons:
Etikettmedicinering
Läst 9362 ggr
Maja
3/29/10, 10:51 PM

Insulin i rumstemperatur

Insulinet ska förvaras i kylen, det har jag alltid fått höra. Ibland kan jag dock vara slarvig om jag åker och hälsar på föräldrarna (2-3 nätter) så ligger ofta insulinet kvar i min väska. Jag har inte märkt att det fungerar sämre av det…

Hur är det egenligen? Vad är det som försämras om man inte har det i kylskpået?

Annons:
Sheena
3/29/10, 11:20 PM
#1

Ingen aning, jag har bara mitt insuin i kylen så länge det är obruten förpackning. Pennorna har jag i badrummet och i handväskan hela tiden. Kan ju inte lägga dem i kylen hela tiden då lär man ju glömma att ta dem med sig när man ska ut. Tror inte det är så himla farligt med det där egentligen så länge de inte förvaras alldeles för varmt, tex har dom liggande i bilen på sommaren utan kylning och så.

RuiXue
3/29/10, 11:47 PM
#2

Det håller i rumstemperatur i upp till en månad även i bruten förpackning, och längre än så i obruten. Bara mitt på sommaren när det är väldigt varmt, eller på varma resor som det kan finnas skäl att oroa sig. Men i normal rumstemperatur är det inga problem enligt vad jag hört.

Jennie


[linnzy]
12/29/10, 12:52 AM
#3

Jag har pump och "flaskorna" som insulinet finns i skall förvaras i kylskåp så länge den är obruten, när man öppnat den skall den förvaras i rumstemp. enl. instruktioner.

Ascot
12/29/10, 6:34 PM
#4

Jag har fått lära mig att det insulin du inte använder skall förvaras i kylskåp. Det du använder skall du ha i rumstemperatur. Typ 1 sedan 1965.

Kengun
1/2/11, 8:58 PM
#5

Jag gör likadant med Lantus (långverkande) och Humalog (mer snabbverkande) och har dem i kylskåp när de är obrutna och i rumstemperatur när de är påbörjade. Har hört att de håller sig i cirka tre dygn i rumstemperatur men är i riskzoonen i varmare klimat.

Uppgifterna går isär men det kan kanske bero på olika fabrikat.

Diabetes typ 2 sedan 1985

Har också haft problem med att lätt få små sår på¨fötterna och de förvärras snabbt och vill inte läka på långa tider men har klarat mig från amputationer men däremot tvingats ligga i omgångar på sjukhus med intravenöst antibiotika för att få fason på problemet

[Jeremina]
1/4/11, 5:24 PM
#6

Samma som #4 har min man fått lära sig nämligen att obrutna pennor ska vara i kylskåpet medans påbörjad ska vara i rumstemperatur tills den är slut. Han har haft typ 2 sedan 1992 och började med långtidsverkande insulin för 2 år sedan.

Annons:
xxmammaxx
1/4/11, 8:17 PM
#7

Insulinet som man använder kan ju va framme men dom oöpnadde kan va i kylen men därimot ska Lantuset va i kylen för då käns det mindre.

[linnzy]
1/4/11, 8:40 PM
#8

Jag bara undrar..varför kan öppnade insulin ligga framme men oöppnade ligga i kylen?

På sjukhuset förvarades dock mina pennor alltid i kylen. (för sådär en 13 år sen, då jag hade Humalog)

xxmammaxx
1/4/11, 8:48 PM
#9

Dina oöpnade ska ligga i kylen för då holler dom länge alltså dom går inte ut i datum lika fort. en öpnad holler i rumstemperatur en månad Har dom sagt till oss på sjukhuset annars vet jag inte. Vi gör ju som vi blir tillsagda. om det är rätt eller fel har jag ingen aning om!

Upp till toppen
Annons: