Annons:
Etikettkost
Läst 15544 ggr
map2ster
2010-04-23 12:12

Sötpotatis / diabetes !

Såg precis på tv att sötpotatis ska vara nyttigt och inte få blodsockret att skjuta i höjden.
Stämmer detta…?
Är det något att rekomendera mig som lider av diabetes typ 2 som komplement till vanlig potatis…?
Har precis beställt pasta på LowCarb shopen då jag ska försöka se över mina matvanor för att må bättre och få bukt med mina sockervärden.

Annons:
PerH
2010-04-23 14:48
#1

Hej map2ster

Här kommer min Typ2-syn på det hela.

Ser även att du är nydiagnostiserad.

Det finns en tåd här intill av Karin20 hennes tråd heter "Diabetes inte" om en bok som skrivits av Lars-Erik Litsfeldt. Jag tycker att du skall läsa densamma, här får du dom svaren du söker just nu.

För egen del

Tycker inte vi skall jaga påstådda lowcarprodukter i butikerna.

Äter själv allt från havet, protein/landkött och fett, ovanjordsgrönsaker.

Undvik Cerealiers alla produkter, bröd mm.

Diabetiker skall väl undvika höja blodsockret över huvud taget, vare sig snabbt eller långsamt. Vi vill undvika sockerdriften för att vara medicinfria i möjligaste mån.

Vilken kanal kikade du på angående sötpotatisen?

Tasteline har en annons formad som en artikel som handlar just om sötpotatis, ingår kanske tv-inslaget i samma drive som utgår från potatisodlarnas behov att öka försäljningen.

Annonsartikeln lyder.

"Dietisten upprättar potatisens skamfilade rykte

Potatis är det mest omdiskuterade livsmedlet bland GI-anhängarna. Den har beskrivits som mycket ohälsosam och likställts med vanligt socker. Nu slår potatisodlarna tillbaka. Det är inte potatisens fel om du är överviktig, slut citat

Som TYP2 händer det att jag smakar lite av kall uppstekt potatis, inte varje dag alltså ingen frekvent vana.

Definitivt äter jag inte pasta, inte ens några påstådda lowcarprodukter.

Jag är medicinfri.

Karin20
2010-04-24 11:49
#2

Jag köper inte det som i butiken kallas för Low Carb, vill inte hitta substitut till vad jag ska undvika. Då lär jag mig inte något utan blir kvar i gamla vanor.

Att sötpotatis ska vara bra för blodsockret ,nja. Men det har ett lite lägre GI-värde. Jag försöker med GI-noll det är bäst för blodsockret.

//Karin

sussie
2010-04-24 22:47
#3

Jag åt gärna sötpotatis förut, det har ju lägre GI än vanlig potatis och är faktiskt jättegott speciellt om du har något riktigt kryddigt till. Nu vet jag dock bättre det som växer under jorden är inte bra för oss diabetiker. Håller helt med Karin20 GI-noll är det som gäller om man vill vara en frisk diabetiker.

Upp till toppen
Annons: