Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 4324 ggr
exitingsvillemo
3/14/10, 2:54 AM

Typ 2? Läs detta!

I denna artikel jämförs människans diabetes typ 2 med en sjukdom som finns hos hästar.

Jag har typ 1 och vet inte riktigt hur typ 2 fungerar, men men jag har reagerat på vissa påståenden i artikeln då jag inte alls tycker att sjukdomarna liknar varandra.

Sjukdomen hos häst innebär att hästen drabbas av insulinresistens, dvs kroppen överdoserar insulin, vilket får häste att sätta fett.

Men diabetes iinebär väl en minskad produktion av insulin, inte en överdos?

*förvirrad*

Så ni som kan typ 2, läs artikeln och förklara för mig hur det hänger ihop =)

Annons:
Sheena
3/14/10, 9:54 AM
#1

Typ 1 handlar om att kroppen inte klarar av att producera insulin längre, typ 2 däremot handlar främst om insulinresistens och för vissa/till viss del m produktionen av insulin precis som hos typ 1or.

Det är därför typ2or rekommenderas motion och kostomläggning istället för mediciner, iaf i början. Med tiden krävs oftast medicin.     Den höga produktionen av insulin gör att man lägger på sig kilon, vilket bidrar till en ännu högre resistens.

Vi typ1or skulle ju inte klara oss särskilt länge utan injecerat insulin hur noga vi än är med vår kost. Har prövat detta själv, fixade drygt 2 dagar på enbart basdosen(långtidsverkande) och en STRIKT lågkolhydratskost. Jobbigt i längden att vara såå petig och helt utan insulin så klara man sig ju som sagt inte så länge.

Lågkolhydratskost kan för en typ2a däremot vara det som gör skillnad för om hon behöver medicin eller inte.

Har nu inte läst artikeln så den vill ja inte kommentera, nån annan vill?

PatrikHagglund
3/14/10, 11:52 AM
#2

Rapporten verkar beskriva typ 2-diabetes och metabola syndromet bra, och mycket av det som sägs gäller också människor. Som sagt i #1 så är typ 1 och typ 2-diabetes olika. Typ 2 medför ofta förhöjda insulinnivåer. Det är först vid framskriden typ 2-diabetes som beta-cellerna kan tröttas ut och insulinnivåerna minskar. (Även typ 1-diabetiker borde åtminstone teoretiskt sett kunna drabbas av även typ 2-diabetes samtidigt.)

Häståkomman fång känner jag däremot inte till någon motsvarighet till hos människor.

exitingsvillemo
3/14/10, 3:17 PM
#3

#2 nej, du har rätt fång finns inte hos människa. Det var just diabetes jag tänkte på i artikeln.

Jag har aldrig tänkt på att typ1 och typ2 är så olika.

Det jag har fått förklarat för mig, är att Typ1-människan inte producerar eget insulin alls, därav måste insulin tillföras.

Medans typ2-människan producerar lite insulin, men nte tillräckligt, vilket gör att kost och motion kan räcka.

Därför blev jag nu förvirrad när det pratas om överdos av insulin hos typ2.

Jag tror att mina läkare har get mig ytterst lite information om ämnet, när jag läser här inne så framkommer det att det är så mkt mer det egentligen handlar om.

Men har jag förstått er rätt nu; Typ2-folk har ett överskott av insulin i kroppen, men som inte tas upp av kroppen på ett korrekt vis?

Blodsockret stiger och mer insulin pumpas ut, men pga sjukdomen så kan inte insulinet sänka sockernivån.

Överdosering av insulin betyder för mig, sockerfall/insulinkänning så när jag läser detta om typ2 med överdoser av insulin så ser jag framför mig en människa som har insulinkänning hela tidenTungan ute

Karin20
3/14/10, 4:04 PM
#4

Den förklaring jag fått via Karolinska Institutet är att typ2 förloppet börjar med insulinresistens, men man behöver inte få diabetes bara därför. Vad som händer är att kroppens celler inte släpper in glukosen i cellerna och bukspottkörteln producerar allt mera insulin för att hjälpa cellerna få in glukosen, så vi har mycket höga insulinnivåer (och blir då också allt fetare)

Vid en viss tidpunkt orkar inte bukspottkörteln längre producera så mycket insulin som behövs, det behövs mer och mer. Den ger nästan upp och då är diabetes typ två ett faktum. Då har vi alltså mycket insulin i blodet, höga blodsockervärden och insulinresistens, allting samtidigt.

Det som dessutom är lite konstigt med det här är att vi mår ganska bra under det här förloppet, kanske flera år. Det är först när bukspottkörteln gett upp som det börjar märkas och insulinnivåerna sjunker, man kanske t o m går ned i vikt utan att förstå varför.

Då finns det lite olika sätt att "friskna till". Ett är mediciner. Metformin för att minska insulinresistensen, den som jag fick, Daonil, som hjälper bukspottkörteln att producera med insulin och till slut äveb för oss injektioner med insulin.

Motion är jättebra, den minskar också insulinresistensen, men ofta har det gått för långt för att motion ska hjälpa. Och ofta är också personer med t2 överviktiga och orkar inte ens att gå till brevlådan!

Att lägga om kosten till Low Carb är mycket användbart. Det är ju kolhydraterna som är sockret och utan socker behövs ju inte så mycket insulin.  Så så lite socker som möjligt, så hjälper man kroppen bäst. Med low carb botar man inte sjukdomen, men man ser till att man som sagt inte behöver så mycket insulin.

//Karin

exitingsvillemo
3/14/10, 4:20 PM
#5

Tack Karin för din förklaring, som tom jag förstod =)

Cowboy
3/17/10, 1:58 PM
#6

Eftersom jag har en häst som haft fång och är bättre nu och själv fått diabetes typ 2 har jag sett likheterna och tänkt på att det nog är liknande.

För häst har jag tror jag att för mycket protein är farligt.

Annons:
exitingsvillemo
3/17/10, 7:35 PM
#7

#6 protein har ingenting med fång att göra, det är ett vanligt missförstånd =)

Upp till toppen
Annons: