Annons:
Etikettövrigt
Läst 4087 ggr
RuiXue
2/18/10, 11:22 PM

Låg

Har under den senaste tiden fått en himla massa låga blodsocker. Kraschar helt enkelt. Det är riktigt irriterande, och senast för någon timma sen när jag lagade middag så tappade jag nästan kontrollen av mina händer och det är väl ett smärre mirakel att jag inte skar mig i fingrarnaFörvånad Igår vart det likadant, helt plötsligt var hjärnan ute i yttre rymden, hade riktigt svårt att fokusera på något och satt just då och chattade med en kompis på MSN och det jag skrev blev både felstavat och osammanhängande ett tag.

Har hänt så många gånger nu att jag blir låg att jag börjat bära med mig druvsocker i väskan eller fickan! Har en blodsockermätare hemma (OBS! Hemma, inte med mig hos min man- glömde mätaren när jag åkte över…), så har inte kunnat testa de senaste dagarna, men enligt hur jag har känt mig så har jag legat lågt flera gånger den senaste veckan.

Jag blir verkligen tokig på alla dessa svängningar! När jag har haft min mätare i närheten så har jag sett mitt värde gå ifrån över 9 ner till 3.6 på bara en timma, och det var ingen joyride måste jag erkänna. Vet snart inte vad jag ska göra! Hade jag nu vart insulinbehandlad eller tablettbehandlad så hade svängningarna haft en logisk förklaring, men grejen är den att jag inte ens har bekräftad diabetes!

Av mina värden hemma att döma, så är jag enligt Amerikansk standard pre-diabetiker, men uttrycket existerar ju knappt här. Och att döma av mitt genomsnittsvärde på mätaren så kan mitt långtidsvärde ligga någonstans mellan 5.5-5-7 enligt någon applikation jag har på min iPhone. De har testat mitt långtidsvärde tidigare men då det inte avikit från normalt så har det liksom inte vart mer med det.

Har dragit ner på kolhydraterna en hel del, och äter mycket mer fett och protein än tidigare, men har faktiskt inte märkt ens den minsta förbättring, utan det svänger fortfarande precis som det vill.

Min kropp bara jäklas med mig!

Jennie


Annons:
Sheena
2/19/10, 10:27 PM
#1

En kollega pratade för ett tag sen om sitt barnbarn som tydligen lider utan lågt blodsocker. EJ diabetiker, ingen diagnos utan bara så att de måste va jäkligt noga med regelbunda mat-tider och så. Han är väl bara ett par år nu oh de hoppades på att det kommer växa bort.. så visst kan man nog ha nån slags "omvänd-diabetes" i ovanliga fall.

På Kif finns en länk där tjejen "lider av lågt bs", men egentligen handlar det om järnbrist. Har du kollat upp allt sånt ordentligt? Järn, salter ja allt vad det nu kan va.

Långtidsvärdet visar ju inte några svängningar så det är ju dåligt av vården att avfärda dina "känningar" Rynkar på näsan oavsett vad de beror på.

Har du mätt ditt bs med såpas kontinuitet att du kunnat se några trender, speciella tillfällen, tider på dagen/i månaden, samband med händelser??

RuiXue
2/20/10, 10:17 AM
#2

Har kollat järnbrist och allt sånt. Det enda jag inte är på topp med är B12, men det behandlas jag för med Behepan.

Jag hade gärna sett att de gjorde ett belastningstest på mig, så att de ser vad jag själv har sett. Jag har bett om det, men inte fått det gjort.

Vissa dagar tar det 3-4 timmar efter måltid att ligga under 7 igen, och jag kan lätt ligga över både 8 och 9 två timmar efter måltider, för att kanske en timma senare ligga en bra bit under 4. Har vid ett flertal tillfällen legat på 10 också och då verkligen mått apa på grund av det, och det krävs inte mycket för att komma upp i den nivån.

Jag ser inget mönster i det. Vissa dagar fungerar allt som det ska, medans andra dagar får jag gå runt och småäta hela tiden för att inte bli låg, och sen andra dagar räcker det med i stort sett tänka ordet "lunch" eller "middag" så ligger jag på 10Skrikandes

Mina fastevärden brukar vara bra. Det högsta jag haft är väl 5.6, så det är nog lite därför man bara ignoreras av vården, för "inget är ju fel" om långtidsvärdet och fastevärden är bra.

Jennie


Upp till toppen
Annons: