Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 2538 ggr
Solrosen-2009
2010-01-25 13:13

Boktips?

Nån som vet vilken bok jag ska välja för att introducera en 19-åring med diabetes typ-1 till en annan kosthållning?? LCHF tänker jag mig då. På svenska så att han inte kan komma med den undanflykten att han inte orkar läsa.

Idag äter han enligt dietistens kostråd vart 4:e timme - fyller upp med insulin - slarvar ofta = ambulans emellanåt.

Vill gärna tränga mig in i kosthållningen med en liten bok. Vad ska jag välja?

Annons:
Solrosen-2009
2010-01-28 07:39
#1

Testar en gång till. Är det någon som kan tipsa om nåt bra läsvärt för en diabetiker typ-1  som kan hjälpa till att få lite insikt?

Karin20
2010-01-28 21:15
#2

Det är jättesvårt att hitta en bok som är till för LCHF till typ 1 och en ungdom. De allra flesta som jag vet om är mera tillämpliga för oss vuxna och med typ 2.

Men om man kan närma sig mera GI genom att titta på Pauluns böcker. Han har en som heter Blodsockerblues. Här är hans shop. Tror att det kan vara tillräckligt att börja med

//Karin

Solrosen-2009
2010-01-29 09:23
#3

Tack snälla för svaret! Ska kolla upp det. Om inte det funkar så får jag väl visa honom DiFocus kanske. Han är tyvärr inte så mottaglig för kostråd. Han vill leva sitt enkla liv och blunda för att han åker upp och ner stup i kvarten med ambulanshämtning några ggr/år. Det känns hemskt att se på och veta att många fått det bättre med ändrad kost. Samtidigt vill jag inte progagera för mycket och axla rollen som frälsare av rädsla för att han blir helt bortskrämd. Det är synd att det inte finns någon enkel och bra bok att sticka ner i fickan för att tas upp efter exempelvis en ambulansfärd.

Upp till toppen
Annons: