Diabetes typ 1

24 h Insulin

2010-01-18 17:09 #0 av: rore

Vilka långtidsverkande insulin sorter finns det, som sträcker sig över hela dygnet?

Så att man bara behöver ta den dosen 1ggr/dygn?

Har förnärvarande Levemir. Men det verkar som om den inte räcker till alla timmarnaObestämd.

VågDet förflutnas läxa. Blir framtidens lärdom Regnbåge

Anmäl
2010-01-18 18:06 #1 av: kitabu

Det finns också Lantus. Både Levemir och Lantus marknadsförs som 24-timmars insulin.

Själva använde jag Lantus, men märkte att det fungerade bättre om jag delade upp dygnsdosen på två tillfällen. Det finns mycket skrivet om detta på både svenska och internationella diabetsfora. Många, många delar upp doserna av både Levenir och Lantus.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Anmäl
2010-01-18 22:53 #2 av: [peter54]

Jag använder också Lantus, men ganska snabbt efter att jag startade upp med Lantus insåg jag att durationen inte är hela 24 timmar, utan snarare 21 timmar.

Eftersom jag brukade ta min Lantusdos kl 22, kom "glappet" att hamna under kvällstid, vilket var problematiskt för min insulinregim och blodsockerbalans, så jag flyttade Lantusdosen till kl 18 istället, så att "glappet" hamnade på eftermiddagen.

Därmed blev det mycket lättare att hålla blodsockret jämnt.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2010-01-19 07:51 #3 av: rore

#1 kitabu #2 Peter,,

Tack för era svar. Hade hoppats på att det skulle fungera med en en enda levimir dos. Då jag tycker det är krångligt att komma ihåg kvälls dosen....

Jag försöker veckan ut, men börjar misstänka att tvådos systemet fungerar bättre.. Attans ocksåSkrikandes

Tack ska ni ha för era svarGlad

Anmäl
2010-03-22 13:39 #4 av: miniimee

Håller med de andra;

Har oxå lantus, delat på två dos, varav kvällsdosen tar jag lite tidigare, för jag håller med peter, lantus håller ej 24h...snarae 20-21h.

Jag hade oxå svårt med att komma ihåg dosen på kvällen, men klockan 18 tycker jag är ett bra ritkmärke...

lycka till!

Anmäl
2010-03-22 19:49 #5 av: MatsL

För mig funkar Lantus i endos. Den beskrivs ofta som något mer långtidsverkande än Levimir, så det kan vara idé att testa.

Anmäl
2010-03-23 17:29 #6 av: rore

Tack för tipset,,,

Anmäl
2010-03-23 23:21 #7 av: [peter54]

Annars brukar diabetesläkare tipsa om att Lantus inte riktigt håller den duration som tillverkaren utlovar, dvs 24 timmar, utan att 20-21 timmar är mer realistiskt.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2010-03-29 22:54 #8 av: Maja

Jag har också Levemir och nej, det är inte ett insulin som räcker 24 timmar.

Min läkare sade "Ta halva dosen på kvällen och andra halvan på morgonen". Då räcker det bättre! :)

Anmäl
2010-09-18 00:35 #9 av: [wonderchild]

jag tar lantus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.