Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 5916 ggr
puttson
2010-01-18 14:02

Diabetes typ1 + LCHF + träning

Hej!

Jag är diabetiker typ1 som har kört LCHF i drygt ett halvår med skapliga resultat: -10kg, bra blodsocker och bra hba1c samt bra blodfetter. Jag vill dock gå ner runt 5-10kg till och eftersom jag upplever att det går trögt nu har jag börjat träna (är iofs inte den enda anledningen).

Hursomhelst tar jag ungefär 0,2 enheter insulin per kilo och dygn dagen före, under och efter träning vilket väl är bra. Om jag inte tränar ligger det runt 0,3. Jag har Lantus och Novorapid (Lantus verkar under 24 timmar och Novorapid är snabbverkande, ca 3-4 timmar).

De dagar då jag tränar tar jag ingen Novorapid alls till maten (LCHF) och har ändå problem med känningar på nätterna. Som ni förstår "förstör" dessa känningar min diet eftersom jag måste äta socker. Förut tog jag insulinet klockan 22 varje kväll, men nu tar jag det istället klockan 20 för att hinna äta något efter. Jag delar alltså INTE upp dosen.

Eftersom jag aldrig har haft bättre blodsockervärden än jag har sedan jag började med LCHF är det inget alternativ att sluta med det, och ni förstår säkert min irritation över att behöva äta druvsocker på nätterna… Eftersom jag precis har börjat träna efter ett uppehåll så långt att det knappt kan kallas uppehåll (2 år) är jag beredd att köra en inställningsperiod, men jag tänkte ändå att jag kanske kan få lite tips härifrån. Nu till mina frågor:

1. Jag börjar träna med BS på ca 6-8mmol/l och när jag har tränat färdigt har jag BS på ca 10-13. Detta sjunker dock väldigt snabbt efter träningen. Det är nere på 4-6 efter 1-1½ timma och fortsätter sjunka. Varför stiger det under träningen? Jag äter inga kolhydrater i anslutning till träningen.

2. Eftersom jag vill gå ner i vikt (jag vill bli "tajt som en jävla flaggstång" ;)) kör jag konditionsträning på gymmet före och efter styrketräning, dock ganska lågintensivt eftersom jag är hutlöst otränad, detta kommer jag naturligtvis stegra efter hand som jag får bättre kondition och mina muskler vänjer sig. Har någon några förslag på hur jag ska lägga upp träningen, om jag inte redan gör det på ett bra sätt, så att jag så effektivt som möjligt blir starkare, lättare (blir av med mer fett) och får bättre kondition?

3. Insulinet. Det är här mitt stora bekymmer ligger, antar jag. Är det ett alternativ att dela upp Lantus-dosen? Ska jag ta ännu mindre? Om jag tränar på dagen, alltså inte senare än klockan 17, borde jag ändra på tiden när jag tar insulinet? Borde jag "släppa" in Novorapiden mer än jag gör? D.v.s. borde jag ta mindre Lantus och mer Novorapid (villket i mina ögon riskerar fler känningar då jag inte äter några kolhydrater)?

Nr. 3 är för mig den viktigaste frågan, och jag skulle vara oerhört tacksam om någon som vet kan hjälpa mig här!

Fridens liljor
puttson

Annons:
mattiazz
2010-01-18 21:41
#1

Hej!

1. Det är stresshormon som ställer till det,googla "stresshormon"

På mig blir det tvärtom blodsocker sjunker fort under    konditionsträning  och efter träning rusar det upp och efter ett antal timmar sjunker det snabbt ner igen.Därför har jag slutat med konditionsträning förtillfället och kör enbart kroppstyngdsträning 40min om dagen typ chins,dips.Jag ska börja konditionsträning snart igen och då ska jag bara köra lågpuls,tycker det är enklare att kontrollera blodsocker då,fast det är en djungel,och det är onödigt att sabba bra värden med konditonsträning.Om mina värden ligger mellan 4-6 några dagar så förstörs det med en gång om jag konditionstränar.

2. googla "maffeton tränig",man tränar i en viss lågpulszon under lång tid.

3.Har inget svar där.Lantus var en av de stora anledningarna till att jag började med pump,körde med 2 lantus doser på dygnet.

Labbade med alla möjliga tidpunkter för lantusen och det funkade aldrig optimalt.När jag tog som mest lantus var jag uppe i 42enheter och innan jag slutade så var dos 8*2 doser,jag märkte väl ingen direkt skillnad på 42e eller 16e.

Nu tar jag 23e humalog utan konditionsträning,med träning kanske 15-16e.Att enbart köra snabbverkande humalog med pump underlättar en hel del.

Karin20
2010-01-19 22:53
#2

Har du läst om Johan här.

//Karin

puttson
2010-01-20 17:46
#3

Tack för svar!

Jag har även ställt mina frågor till min sjuksköterska och dietist, vilka ska ta upp det med en läkare. Därefter ska jag träffa dem och vi ska diskutera detta. Jag vet inte hur det kommer att gå eller vad de kommer att säga så det ska bli spännande!

Jag upplever, såhär några dagar senare, att jag inte mår dåligt av den knappa insulinmängden jag tar, och jag kan träna lika mycket som innan.

LenaKa
2010-01-20 19:34
#4

Detta med att bls stiger vid träng kan bero på insulinbrist (enligt min diabetessköterska)

Hon förklarade så här ungefär att:

När man tränar vill musklerna ha energi. Om man har insulin endast för basbehov typ … så skriker musklerna till hjärnan att vi får ingen energi, hjärnan signalerar då till levern att den skall tillverka socker så att musklerna får…. men hos oss diabetiker har inte kroppen mer insulin än det vi sprutat in så musklerna får inte sitt och skriker ännu mera till hjärnan om att de vill ha energi och hjärnan till levern osv. En ond cirkel. Hos en frisk människa regleras detta med kroppseget väldoserat insulin.

Prova att ta någon futtig enhet innan du springer… kanske bara 0,2-0,5.  Glad

linneaennil
2010-01-20 20:56
#5

Jag har ett par råd!

Var inte rädd för att sänka det långtidsverkande insulinet. Ta och sänk någon enhet i taget tills bs inte är lågt om dagarna/nätterna längre. Ser inga problem med det om du kollar värdet ofta. Om bs stiger kan du ju komplettera med lite novorapid i små doser så att inte detta orsakar för lågt bs.

Själv tar jag ganska lite insulin, totalt 14 enheter långtidsverkande per dygn uppdelat i 10+4 (inte lantus, ett som verkar medellångt) och 2-3 enheter snabbinsulin.

Lågt bs till följd av mycket motion tror jag faktiskt inte är något som pajjar din diet då sockret du äter förmodligen används till att fylla på dina glykogendepåer i lever och muskler.

Börja antingen träna på ett bs under 4 (men över 3.5), eller ta lite insulin innan träningen. Personligen upplever jag att träningen blir lättare och effektivare ju mer jag kan sänka insulinet.

Lycka till!

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

nr-9
2010-01-20 23:01
#6

Jag fick flytta lantus-dosen till åtta på morgonen istället för sex på kvällen för att undvika lågt bs på nätterna.

Mitt bs är som ditt vid träning, det höjs. Men min långtidsverkande dos är för låg för att kunna sänka bs efter passet. Nu vågar jag ta knappt en halv enhet precis då passet börjar så är värdet bra även efteråt. Jag tar också mycket lite insulin. TOTALT mellan 4 och 9 enheter per dygn de senaste månaderna.  

Angående effektiv rippande träning skulle jag rekommendera korta, intensiva intervallpass (+styrketräning) istället för längre medelintensiva. De senare sliter på kroppen och utsöndrar mer stresshormoner. Tränar man hårt men kort kan metabolismen öka markant - lång tid efter träningstillfället. Lågintensiv träning bränner bara (få) kalorier under själva motionen.

Vill du se ut som en sprinter eller maratonlöpare?

Annons:
puttson
2010-01-21 00:10
#7

Tack återigen för alla svar!

Jag har sänkt insulinet ytterligare och har därmed sluppit känningar de senaste nätterna. Jag tar nu 16 enheter Lantus och ingen Novorapid alls under träningsdagar. Vilodagar tar jag 20 enheter Lantus och 1-2 enheter Novorapid totalt. Det låter som att jag har hållit på under längre tid vilket jag vill poängtera att jag inte har, jag har precis börjat träna, så det jag beskriver här är bara några dagar gammalt.

Att träna "hårt men kort" som nr-9 beskriver passar mig fint då jag rent ut sagt avskyr långa konditionspass, även om jag inser att jag får göra det vare sig jag vill eller inte för att nå mitt mål - att se ut som en sprinter! Cool

O, vägen dit är lång. Men jag har muskler, bara det att de ligger i dvala och dolda under ett lager av fett. Som sagt, jag vill bli av med så mycket som möjligt av min fettvikt vilket jag uppskattar ligger någonstans mellan 5 och 10kg. Så, nr-9, du tror att LCHF tillsammans med högintensiv konditionsträning under kortare stunder (fyra ggr/vecka) och styrketräning (fyra ggr/vecka) kan hjälpa mig med detta? Jag är fullständigt otränad och når en puls på 170 efter ca 7 minuter på crosstrainer utan särdeles högt motstånd… Skäms Enligt mina "beräkningar" så borde detta funka, men eftersom jag är precis i början av min återupptagna träningskarriär vore det fint med lite justeringar. Dessa vore det fint om ni bättre vetande ville hjälpa mig med, om det är så att jag är alldeles ute och cyklar.

Tack igen!
Putte

nr-9
2010-01-21 00:39
#8

Låter som en bra plan tycker jag!

Ta det liite försiktigt i början, att träna högintensivt är krävande. Och att vila är också viktigt. Det finns hur mycket info som helst om olika träningsupplägg för HIIT, googla fram ett som du tycker passar dig. Man börjar med färre, glesare intervaller och jobbar sig uppåt. De är när man "maxar" både styrkemässigt och pulsmässigt som man utvecklas.

mattiazz
2010-01-21 16:44
#9

Om du är otränad ska du abslolut inte träna högintensiv träning,då kan du räkna med skador omgående.

Speciellt löpning om det är det du kör din konditionsträning med.

Nu vet jag inte om vi tolkar högintensiv tränig på samma sätt.

85-95% av maxpuls är högintensiv för mig,är man otränad är det inte bra.

85-95% av maxpuls kommer man inte upp i under korta stunder.

Kondition byggs upp snabbare än muskler,tar man i för hårt så kommer skador.

Pulszon 4-5 tycker jag du ska vänta me.

Pulszoner 1-2 (Lågintensiv träning)

D.v.s. effektiv fettförbränning (50-70% av BMP)
Kontinuerligt arbete under 30 - 300 min
Du bränner fett optimalt. En bra nivå för nybörjare. En lagom rask promenad under minst en timme. Passar mycket bra för de som är ute efter en viktminskning.

Pulszoner 3 (Konditionsträning, lågintensiv)

(70-80% av BMP)
Kontinuerligt arbete/intervallträning under 30-150 min
Du bränner fett och ökar konditionen. Passar bla för nybörjare och de som ska komma igång efter skada/sjukdom.

Pulszoner 4 (Kondtionsträning, högintensiv)

(80-90% av BMP )
Kontinuerligt arbete /intervallträning under 30-90 min
Fettförbränningen ökar för hela dygnet.
Passar vana motionärer samt de som vill toppa formen inför tävlingar.

Pulszoner 5 (Högintensiv träning)

(90-100% av BMP )
Huvudsakligen intervallträning/backträning under 20 - 40 min
Intensiv konditionsträning där syreupptagningsförmågan ökar. Mycket ansträngande.

puttson
2010-01-21 17:02
#10

mattiazz! Du har helt rätt, jag hade inte kollat vad som menas riktigt när jag skrev det där… Skrikandes

Jag ska inte sätta igång med någon högintensiv träning ännu, jag tror uppriktigt sagt inte att jag skulle överleva det särskilt länge :)

Men jag kör konditionsträning efter varje träningspass och jag ökar var annan gång, idag kändes det mycket bättre än det gjort tidigare och jag kunde öka en hel del. Jag tänkte titta mera på det där med pulsträning om någon vecka.

TACK för all hjälp!

Karin20
2010-01-23 17:23
#11

Hoppas många som vill träna läser denna tråd. Superintressant läsning.

//Karin

puttson
2010-01-25 02:51
#12

Jag vägde mig idag efter en vecka och en halv vecka med sex träningspass. Jag har gått ner 1,3 kilo.

Yee-jävla-hoo! ;)

nr-9
2010-01-25 09:45
#13

Man gratulerar! Keep up the good work!

Annons:
Karin20
2010-01-27 21:19
#14

Grattis Puttson.

//Karin

Upp till toppen
Annons: