Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 4641 ggr
viska333
12/18/09, 5:51 AM

inte ovanligt törstig?

Hej hej,

är det möjligt att jag har diabetes även om jag inte dricker så värst mycket och inte går på toaletten sådär värst ofta (det är lite svårt att veta vad som är normalt, speciellt när man dricker endel kaffe… då beror det väl mer på det). Jag har funderat på att gå och be om ett test men tänkte det var onödigt om det är ett symtom alla har.

Jag är väldigt ofta väldigt trött, får lätt blodtrycksfall och känner av när jag inte har ätit på ett tag tydligt, och förr när jag åt lite för lite var min puls väldigt låg (40-50/min).

Om man har den lättare formen av diabetes, behandlas man på något annat sätt än att lägga om mat och träna?

Annons:
Sheena
12/18/09, 7:32 AM
#1

Njae, låter väl inte som direkta diabtessymptom men om du är orolig så skadar det ju inte att be om ett test. Är ju inga krånglighteter att göra. Eller om du känner någon diabetiker som har en blodsockermätare hemma, be att få prova om inte VC vill hjälpa till.

Det här med törst och toaspring brukar ju vara det mest typiska och det är oftast det som göra att man kommer på tanken om diabetes överhuvudtaget. Blodtrycksfall har jag inte hört att det skulle ha ngt samband med just sockret, utan om de inte ligger nån allvarligare sjukdom bakom så brukar väl tex. järnbrist vara en vanlig anledning till det.

Den "lättare" formen av diabetes, antar att du mena typ2, sk åldersdiabetes då, behandlas först och främst med kosten, sedan finns tabletter att få (rätt vanligt) inte helt hundra på hur de verkar dock. Har dock även förstått att mnga typ 2or kräver insulinbehandling efter ett tag.

Hoppas du kan få klarhet i vad det handlar om!! Aldrig bra att gå o va orolig..

Upp till toppen
Annons: