Annons:
Etikettmedicinering
Läst 3269 ggr
Maja
2009-10-26 20:41

Antal ampuller?

När jag fick min diabetes så fick jag hämta ut 4*5 (fyra stycken fempack) ampuller med insulin. På senaste tiden har de gjort om det så jag bara hämtar ut 2*5 (två stycken fempack) ampuller.

Det känns rätt så dumt, för då måste jag ju ta mig till apoteket oftare och dessutom så har mitt apotek oftast inte insulin inne så där, utan de måste skicka efter.. Känns ju bättre om jag kan hämta ut fler på samma gång, istället för att ta lite nu, lite då..

Hur är det för er? Hur många förpackningar hämtar ni ut åt gången?

Annons:
RuiXue
2009-10-26 22:40
#1

Det där låter ju verkligen lite smått idiotisktObestämd Man skulle ju kunna tro att de gör det för att ditt insulin inte ska bli för gammalt innan det används, men mig veterligen håller ju insulin rätt länge om det förvaras på rätt sätt oavsett om det är hemma eller på ett apotek. Årskostnaden för insulinet är nog det samma oavsett om du hämtar 2 eller 4 paket åt gången.  

Kanske något att ta upp med din läkare? Det borde ju vara en självklarhet att få hämta ut så mycket man vill åt gången så man inte måste ranta iväg till apoteket stup i minuten.

Det enda jag hämtar på apoteket på recept är mina minipiller, senast fick jag utskrivet för 18mån förbruk och har hämtat 2 askar åt gången istället för att springa till apoteket vart 3e månadTungan ute

Man blir nästan lite småskraj på apoteket också, speciellt om det är i nära anknytning till en vårdcentral. Känns som om det är en massa baccilusker i luften dåFörvånad

Jennie


Maja
2009-10-26 22:42
#2

#1 - Mjaa, jag ska höra med min läkare om jag inte kan få ut mer åt gången.. :P

RuiXue
2009-10-26 23:11
#3

Har du fått det tidigare så borde du ju kunna få det nu också kan man ju tycka. Du kan ju använda något argument om att apoteket inte alltid har ditt insulin hemma utan måste beställa hem. Det om något borde ju göra det lättare både för dig och apoteket om du inte behöver gå dit lika oftaObestämd

Jennie


sussie
2009-10-27 10:15
#4

Apoteket är överhuvdtaget inte någon serviceanrättning nu mera. Alltid lång väntetid att få lämna in receptet, det tar lång tid för personalen att hämta en burk eller två sen ska man ställa sig i en lång kö för att få betala, suck.

Kanske blir mer service i nya apoteket samtidigt som jag inte tycker att apoteket ska vara en privat liten butik. Jag undrar om de verkligen kommer att kunna hålla hålla ett bra lager?

RuiXue
2009-10-27 10:39
#5

Jag tror inte så där jättemycket på att privata apotek kommer fungera, trots att de har systemet i Danmark och det funkar bra. Men å andra sidan så har de öl, vin och sprit i vilken kiosk eller mataffär som helst också, och det funkar i Danmark, men skulle nog inte fungera i Sverige.

Vad jag vill säga med det är att olika system fungerar på olika platser. I Danmark är både apoteken och alkohol i butik väl etablerat sen flera år. Men frågan är hur det blir med privata apotek i Sverige. Kan nog bli lite problematiskt med leveranser ifrån leverantörer å så till en början i alla fall. Jag tror helt enkelt inte att de som startar ett apotek vet vart de ska köpa in ifrånObestämd

Men det är OT…

Jennie


Sheena
2009-10-29 19:14
#6

Man kan ju beställa över internet (man måste registrera sig) från apoteket och sen hämta ut hos sitt apoteksombud. Brukar beställa mitt insulin till ICA här. Skrattande Bara när jag ska ha massa kanyler o grejjer, o kanske lite annat med som jag tycker det känns bättre att åka in till stan o gå till "riktiga" apoteket.

Annons:
LenaKa
2009-10-30 12:10
#7

Jag brukar få ut den mängd jag önskar…. det har aldrig varit något problem med vare sig sköterska eller läkare eller vad jag vill ha.

Upp till toppen
Annons: