Annons:
Etikettdiabetes-barn
Läst 4393 ggr
tawana
10/4/09, 1:24 AM

vill testa själv

Har en son på 5,5år med stora problem med bla magen Han är glutenintolerant och mjölkproteinallergisk och nu funderar jag på diabetes typ 1 Om han kanske har det? Jag har inte kraft och ork att gå till vår läkare igen och be om hjälp då jag antagligast ses som en hypokondrisk morsa som diagnoserar min son till olika sjukdommar=(

JAg har läst på om dibetes på nätet men jag får inte ihop informationen då sonen äter lchf kost men med en liten mängd kolhydrater hemma. På dagis äter han kost utan gluten och mjölk och blir oftast "sjuk" av det. OCh på och efter fester och kalas då han ätit mycket socker blir han som mest sjuk speciellt i magen men blir även låg, ledsen rädd mm.

Annars så har han problem med att han kissar oftare än alla andra barn på dagis och i sängen på natten. Han är väldigt låg i humör och orkar inte lika som de andra barnen. I vissa perioder dricker han jättemycket vatten. HAn har även störningar i ämnesomsättningen och är mycket känslig och nästan mot deprimerad men inte som en vuxen är då.

Eftersom han äter mest LCHF kost till vardag så fungerar det bra men han blir så dåligt när det varit mycket kolhydrater med i bilden. Så nu funderar jag på göra en glukosbelastning. Hittade den hos  kostdocktorn men undrar om en femåring ska dricka 75g druvsocker eller om ett barn ska ha mindre mängd?

Ska jag mäta blodsockret efter 12timmars fasta före man dricker druvsockret också eller är det bara den mätning som görs efter 2timmar som är intressant?

Annons:
[ngupa]
10/4/09, 1:01 PM
#1

Jag hoppas du får svar av bra kunnigt folk här och jag hoppas verkligen att ni får rätsida på sonens problem.

Bra dock att han äter lchf så mycket som möjligt. Bör ju hjälpa honom med tiden i sin intolerans och allergi. Det viktiga för han att avhålla sig stenhårt ifrån är socker och spannmål och produkter med jäst, som jag ser det.

RuiXue
10/4/09, 2:01 PM
#2

Alltså, jag tycker du borde ta din son till läkaren så får de på vårdcentralen tycka vad de vill om att du oroar dig. Skulle det nu vara så att din son ligger högt så har de bättre resurser till att hantera det på vårdcentralen än vad du har hemma, dessutom kan det bli ganska panikartat speciellt för föräldrar om barnen får diabetes. Tror man att man själv ligger högt så kan man avgöra själv om man vill testa hemma eller inte. Men med ett barn så tycker jag det är bättre att låta vårdpersonal sköta det innan en säker diagnos finns.

Jennie


2barnsMamman
10/4/09, 3:06 PM
#3

Om du misstänker att din son har diabetes, så finns det bara ett att göra; SÖK LÄKARE!

Om det är diabetes så insjuknar barn ofta mkt fort, och det kan bli allvarligt om han inte får vård i tid.

Så snälla du, i all välmening; ta din son till doktorn!

Lycka till!

tawana
10/4/09, 6:29 PM
#4

MIn son är född med handikapp och matallergier mm och inom vården får man inget serverat utan måste begära hjälp från läkare, dietister mm. Min son får inte gå till vårdcentralen dom anser att han är för sjuk för dom utan dom skickar oss till barnmottagningen och där har jag redan tjatat begärt bett och bönat om hjälp för min sjuka son. JAg får inte den hjälp jag behöver för min son utav läkare utan jag ser just nu bara en utväg och det är att ta saken i egna händer. Så hjälp mej att själv kunna utesluta diabetes så jag kan fortsätta leta vad som kan vara fel på min sjuka son.

Min mamma dog i stroke i vår och hade dibetes så jag har hennes mätare och stickor som jag kan använda mej av och om hon hade levt hade jag frågat henne om hur jag ska bära mej åt att kolla men hon är död så jag frågar er. Eller tror ni att man ska ha urinstickor som man kollar om det är socker i urinen?

Karin20
10/4/09, 7:07 PM
#5

Tyvärr tror jag inte att du kan kolla ditt barn själv, med säkerhet. Det finns urinstickor på apoteket i och för sig, men det säger inte allt.

Om er läkare inte går med på att testa är det skandal! Och du måste försöka byta läkare. Så här får det helt enkelt inte gå till!

Precis som #2 och # 3 säger, ett läkarbesök är nödvändigt.

Och om dom tycker att du är en hypokondrisk morsa, so what? Jag har curlat mina barn i 20 år och kan inte finna något fel i det, Bry dig inte om det bara, du vet bäst om din pojke, och tänk om det är diabetes.

//Karin

RuiXue
10/4/09, 9:49 PM
#6

Just med barn så är det faktiskt bättre att vara en hypokondrisk morsa än att bara tro att saker och ting går över av sig självt. Blotta faktumet att din son är glutenintollerant gör att han borde testas för diabetes snarast möjligt om han har symtom som kan vara diabetes. Glutenintollenrans eller glutenallergi kan öka riskerna för att utvecka typ 1 sägs det ju.

Men eftersom du har utrustning tillgänglig så kan du ju försöka att bara kolla ett helt random blodsocker på din son om han går med på det. Är det högt så åk in till akuten direkt.

Jennie


Annons:
Idean
10/6/09, 10:58 PM
#7

Ja e de inte nått gjort ä så ta ett faste blodsocker så å e de högt så ring läkare å få en ordentlig koll

mvh från mindre petig fassa

Karin20
10/11/09, 7:52 PM
#8

Hej, hur går det. Har du fått något kollat?

//Karin

Upp till toppen
Annons: