Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 6027 ggr
Maja
2009-09-25 16:14

Alkohol och diabetes

Alkohol innehåller ju en hel del socker, det vet vi alla om.

Men hur är det egentligen med alkohol och diabetes?
Bryter en diabetiker ner alkoholen på ett annat sätt?

När jag är på fest eller går ut på stan en kväll så kan jag dricka öl, vin, cider eller någon annan drink men har koll på mitt sockervärde och ser till att inte dricka allt för mycket. Sedan varvar jag med vatten (vilket även andra gör).

Finns det något "regel" eller vad man ska säga som lyder "du ska inte dricka mer än två öl" eller något sådant?

Annons:
Lottizen
2009-09-26 13:26
#1

Hej Maja

Alkohol i sig själv innehåller inte socker utan energimängden kommer just från alkoholen. Så energimängden är hög men av socker. Men det är många som just förväxlar kalorier (energi) med kolhydrater (socker, stärkelse). Och för blodsockret är det kolhydraterna som höjer och vilka måltidsinsulinet ska doseras efter - inte kalorierna

Men det finns ju många alkoholhaltiga drycker som även innehåller socker (kolhydrater) öl, cider, likörer och drinkar där man blandat med söta drycker el juice.

Jag dricker bara rött vin och drinkar med ren alkohol dvs vodka och blandar med lightläsker och sockersnåla smakgivare vilket gör att mitt blodsocker på verkas inte alls. Men man måste se upp för alkoholen i sig har en blodsockersänkande effekt då levern tar hand om alkohol hinner den inte ut socker i samma mängd.

En lista över kolhydratsinnehåll i alkohol har jag bifogat från www.kolhydratsrakning.se där kan du se att just starksprit och röttvin inte innehåller kolhydrater.

Jämför med mjölk som är 5 g per dl eller Fanta Free Apelsin som ligger på 0,8 g per dl.

Med vänliga hälsningar Lotti

Karin20
2009-09-26 13:33
#2

Vilken bra lista!

Jag brukar göra en drink av Absolute Hallon (0 kolhydrater), blanda med Loka Skogshallon och lägga i några frysta hallon som is.

Och rött vin för det mesta.

Det man också ska komma ihåg är att man tål väldigt mycket mindre när man inte äter kolhydrater, så som du säger Juve, drick mycket vatten mellan alkoholen.

Törsten släcker man med vatten, alkoholen är för skojs skull.

//Karin

Tilda-T
2009-09-26 17:00
#3

Det man också ska vara observant på är dom blodsockerdippar som kan bli följden av ett större alkoholintag som ofta gör att först stiger sockret för att sedan dippa väldigt och t.o.m  bli toklågt senare på nattkröken. Det man som diabetiker måste vara vaksam på är att man inte är så pass onykter att man inte känner av dom väldigt låga värdena.

Ett bra tips är att ALLTID noga kolla sockervärdena innan du kryper till kojs och antingen tillföra lite nattamat eller insulin beroende på hur det står till med värdena.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Maja
2009-09-26 19:48
#4

Åh, tack för svaren! =) Intressant läsning!

papa-bear
2009-09-27 21:52
#5

om ni går in på bolagets hemsida så står det vid många produkter vilken mängd socker vätskan innehåller. var själv in en gång just för att kolla det här och såg att många alkoholhaltiga drycker inte innehåller mer än ½ g socker/100 g dryck, och det är ju inte mycket.

Upp till toppen
Annons: