Annons:
Etikettmedicinering
Läst 6068 ggr
Maja
9/24/09, 12:15 AM

Injektionsställen

På vilket eller vilka ställen tar du dina sprutor?

Annons:
Maja
9/24/09, 12:18 AM
#1

Ytterst få gånger tar jag mina sprutor i magen, då jag har svårt för det och får blåmärken, smärta och en obehaglig känsla där vid injektioner.

Jag tar istället mina sprutor någonstans ovanför byxlinningen, fast "på sidan" av kroppen.

veomi
9/24/09, 2:10 AM
#2

tar humalog i magen (lite överallt, utspritt) och lantus i benet.har gjort detta ända sedan jag fick diabetes typ 1. men provat att ta i skinkan 3 ggr, men de känns konstigt att ta just där Cool

" Dont dream your life, Live your dream "

vildarosen
9/24/09, 6:22 PM
#3

magen humalog,levemir i låren o nån enstaka gång i överarmen på utsidan

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Karin20
9/24/09, 9:55 PM
#4

Förlåt en okunnig, men spelar det en roll om var och vad?

//Karin

Maja
9/24/09, 10:42 PM
#5

#4 - Ja. Olika ställen tar upp insulinet olika snabbt och olika insulin verkar lite olika också (långtidsverkande, korttidsverkande, mellansnabbt). :)

Tilda-T
9/26/09, 12:36 PM
#6

Jag tar mitt insulin på nederdelen av magen.

Har också blivit lärd att det ska injeceras så att det hamnar i fettet under huden och absolut inte i en muskel.  Måste alltså vara svårare för den som är smal??!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Annons:
Klasselover
10/8/09, 11:38 PM
#7

snabbverkande i magen och långtidsverkande i låren..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

YaHilweh
10/10/09, 2:46 PM
#8

Nu har jag iof pump, men innan pumpen satte jag dom alltid i magen då jag visste att "där gjorde det inte ont".

Idag sätter jag oftast pumpen i benen då det är smidigast och inte lika lätt att fastna i.

LenaKa
1/26/10, 11:02 PM
#9

Jag har pump och den sätter jag i magen.

Innan pumpen hade jag penna (Humalog) och den tog jag i magen och Insulatard i magen eller gubben fick sticka mig i höften.

Tinwe
1/27/10, 11:08 AM
#10

Min pojkvän tar humalog i magen, och levemir i benet, typ låret.. Men han tar på samma ställe eftersom att han är så smal och får så lätt ont.. Nu har han en knöl där, och jag vet inte hur jag ska gå till väga för att övertala honom att ta den någon annan stans, men är det farligt att ta på samma ställe hela tiden när man tar nattinsulin? Han har inte pump..

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Sheena
1/27/10, 7:40 PM
#11

#10

Det kan bli så om man får för kraftiga knölar att insulinet får minskad effekt när man sticker i dom. Kan li väldigt skumt den dan man äl sticker på ett nytt ställe sen, då kan dosen bli alldeles för stor. Dessutom så tar det en jäkla tid att bli av med knölarna, i övrigt vet jag inte / tror jag inte att det är FARLIGT! Men så klart är det inte bra. Mestadels för att det påverkar hur kroppen reagerar på insulinet. Garanterat kommer hans diab.sköterska påpeka detta vid nästa besök, de brukar vara rätt noggranna med att kolla på sådant. Iaf min sköterska :)

[peter54]
1/27/10, 11:31 PM
#12

Jag började med sprutorna i låren då på 60-talet när man hade andra idéer om hur insulinet skulle tas.

Nålarna var 25 mm långa och så grova att de nålar jag har nu går in i hålet på de gamla. Därför fick jag ganska snabbt problem. Det bildades bindväv under huden och det blev hårt, ömt och blödde kraftigt när jag stack där. Numera går det inte att sticka i låren, det gör helt enkelt för ont.

Sedan gick jag över till området ovanför rumpan och där stack jag mig ända till början av 90-talet när jag började få ont i axlarna.

Nu använder jag buken, Humalog på vardera sida om naveln och Lantus i de så kallade "love handles" på sidorna. Jag har ganska ofta rejäla blåmärken eftersom jag står på blodförtunnande mediciner och det har bildats en hård valk nedanför magen som jag inte längre kan sticka i, det gör ont och blöder.

Tinwe
1/28/10, 10:37 AM
#13

#11 Han var där igår, men dem frågade ingenting.. Kollade inget heller, kan vara så att dem "litar" på honom för att han har haft diabetes sedan han var 8 år.. Han vägrar ta sprutan på andra ställen, men jag försöker verkligen pusha honom att göra det, samtidigt som jag inte vill vara tjatig. Igår glömde han t.o.m att ta nattinsulinet! -.- Skärpning säger jag bara till honom.. :/

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Annons:
Upp till toppen
Annons: