Annons:
Etikettövrigt
Läst 1627 ggr
Maja
2009-09-24 00:33

Åka hem eller bo på sjukhus?

När jag fick min diagnos (typ 1) så var det ingen tvekan om att jag skulle läggas in på sjukhus. Där fick jag ligga från onsdag morgon till söndag med dropp utan att lämna rummet (ja, när jag inte gick på toaletten eller fram och tillbaka i korridoren för att jag höll på att klättra på väggarna av tristess).

Under måndagen fick jag gå ut en lite sväng på stan tillsammans med min mamma, där jag mötte min syster och vi gick och åt lunch tillsammans. Sedan var det raka vägen tillbaka till sjukhuset!

Efter detta fick jag lämna sjukhuset i några timmar då och då. Åka hem, fika, åka tillbaka till sjukhuset. Åka hem, åka till stallet och hälsa på, sedan tillbaka till sjukhuset igen.

Det tog nästan upp emot en månad innan jag blev utskriven helt och hållet och inte behövde komma tillbaka på ett tag.

När jag istället pratade med en kompis i en annan stad med diabetes så blev hon fundersam när jag talade om hur det hade varit för mig. När hon blev sjuk så hade hon fått komma till sjukhuset, få diagnosen, få dropp i någon timme, sedan lära sig att ta sin spruta och åka hem dagen därpå.

Det kan alltså skilja sig jättemycket åt, beroende på var man bor. Jag och min kompis har en likvärdig diabetes, ingen av oss har en vidare "svår" typ, utan klarar oss bra och har gjort det sedan vi blev sjuka.

Hur var det för dig? Fick du åka hem samma dag, eller fick du stanna på sjukhuset i flera dagar/veckor?

Annons:
Cowboy
2009-09-24 02:32
#1

Jag fick ligga inne över natten med dropp och insulin. Jag vet nu att jag har typ 2 men det var oklart om det var typ 1 eller 2 då. Eftersom det var fullt på vårdavdelningen lyckades jag få åka hem med en insulinpenna efter samtal med läkaren. I veckan efter fick jag komma till diabetessköterska och prova ut blodsockermätare och fick även recept på insulin. Det blev senare klart att jag hade typ 2 och jag kunde gå över på tablettbehandling.

Att ligga på lassarettet längre än jag gjorde hade jag inte velat göra och jag var glad att jag fick komma hem. Jag hade ju mina hästar att ta hand om och det fanns säkert de som behövde sjukhusplatserna bättre.

vildarosen
2009-09-24 18:03
#2

Jag fick ligga inne en vecka ca för att lära mig allt o det tyckte jag va för lång tid,nåra dar hade räckt för man fick ju träffa diabetesssk ofta i början.

Jag har en svår diabetes enligt läkarena som inte kan bestämma sig för vilken typ det är då kroppen sprutar eget insulinn men jag bär på antikropparna för typ 1 vilket dom misstänker mest.. Det jobbigt att aldrig kunna få en riktig diagnos på det,dom tar prover på det 2 ggr år nu för att kkolla det men läkaren sa att det  kommer bli lite oftare nu då det skenar iväg blodsockret alltså trots allt jag gör för att förhindra det…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Upp till toppen
Annons: