Annons:
Etikettmedicinering
Läst 4138 ggr
Maja
3/14/11, 11:06 PM

Har bytt insulin

Var på sjukhuset idag och drog upp det här med att jag tror att jag är allergisk mot Levemir, så jag fick Lantus istället.

Så nu har jag Lantus (långtidsverkande) och NovoRapid (snabbverkande). Fick nya pennor till bägge insulinen som är lite olika från de som jag är van vid, så jag håller på att lär mig dem nu. Smart med en "låsning" på NovoRapid-pennan måste jag säga! Mina förra pennor är nog 5-6 år gamla, så de hade inte samma finesser.

Tänkt höra om det är någon annan som har bytt från Levemir till Lantus? Märkte ni någon skillnad (tog det ena insulinet bättre än det andra)?

Annons:
Mala09
3/15/11, 2:34 PM
#1

Hej!

Jag funderade på om insulinet kunne ha något med intoleranser att göra (jag hadde flera men har blivit av med dem nu.) och då är det gluten ägg och mjölkprotein som brukar vara ett problem. Det finns en på kolhydrater i fokus som hadde en tråd om detta, som också har typ 1, anterrabae. hon har en blogg anterrabae.wordspress.com

..då blev jag glad när jag såg attt Lantus inte har något från spannmål men jag tror (minns inte helt) Levemir var den som hadde det. Men, det var också en teori Hulda Clark beskrev som intressant, om parasiter och virus som i kombination kan orsaka typ 1 diabetes och problem med blodsocker.(Googla Hulda Clark diabetes cure).

En kort sammanfattning, wood alcohol gödar en svamp som hindrar oss att bekämpa parasiten som fås från ku produkter och sätter sig i pancreas. Efter en period där jag provade ta allt bort som hadde plast, (redan har jag inget som konstgjorda sötningsmedel som också har dette) blev jag galen av detta och valde bara sluta med plast cylindrer på insulinet , och vin från plastkartonger, efter att ha blivit konfronterat med faktum att det går inte att leva i en normal vardag utan det som gödar denna parasit/virus, om detta stämmer.(Jag tror det finns något i det, men inte hela sanningen.) Har nu slutat med kaffe och fått medisin mot svampinfektion som jag har haft (katter och häster kan orsaka det som på norska heter ringorm. Kan du ha nässelutslag av samma orsak, kombination parasit från häst i kombination med något i insulinet?) .Det interssanta är att Clark skriver detta mögelsvamp som finns i huden, och even vissa köper for att få vitare hud (på salva) finns i kaffe och potatis som är grön. Konstig, att jag nu ser att jag inte får frisk hud, så länge jag dricker kaffe.Det finns en direkt koppling mellan kaffe och hudproblemet.Som kan bety att jag har denna genetiska koden for att inte kunna bekämpa svampen, som ledar till problem med parasiten.Märk att denna svamp kan ha positiva sider också, detta kan vara vad som gör att det finns en darwinistisk orsak till at den har överlevd. Jag tror det kan spesiellt vara så i klimat med mycket fukt och lite sol.Och mycket sjukdomer relaterat till det igen.Svamper fungerar antibiotisk, vilket man jo har behövd, från vad jag läser.

Detta hjälper antagligen lite, men iallafall har du litt info om en annan som har fått problem med huden och funderat på insulinet och intoleranser. Hoppas Lantus fungerar, jag tycker den är bra.

Maja
3/15/11, 4:52 PM
#2

#1 - Intressant, tack!

Tog Lantus för första gången igår kväll och drog ner på dosen några enheter och låg bra på morgonen. :)

Mala09
3/16/11, 8:03 PM
#3

BRA!:)

Anterrabae
3/19/11, 9:32 PM
#4

Hej… Jag är här oxå Flört

Spännande det du berättar om intolerans mot insulin… Själv hade jag humulin och humalog  när jag först fick min diabetes (jan 02), men eftersm jag inte fick stabilt socker på humulinet så bytte de mot lantus..

Detta var dock innan jag upptäckte mina födoämnesintoleranser och även innan jag testat LCHF, så jag kan inte yttra mig om skillnaden….

Däremot kan jag berätta att för några år sedan fick jag insulinpump och har sedan dess bara NovoRapid direktverkande insulin, jag upplever att jag mår bättre på bara en sort, men så har ju insulinpump den fördelen att man kan anpassa dygnsdoserna efter klockslag och behov..

Jag tycker att Hulda Clark har att skriva om parasiter, träsprit och annat… Nu var det ett tag sen jag läste in mig på det, så jag behöver påminna mig.. En läskig grej som fastnat är däremot att just träsprit lagras i bukspottskörteln, och är en bidragande orsak till att diabetes uppkommer och förvärras. Det man desinficerar ampuller för insulin med innan de fylls och skickas till apoteket är just detta träsprit.. billigt och bra, man tänker inte på att det kommer med rester som förvärrar diabetesen. Ytterligare ett skäl till att ha så låga doser som man bara kan..

På strikt LCHF har jag kunnat sänka mina insulindoser med 50-75%! Lite beroende på hur mycket andra mediciner jag har för tillfället.. Skrattande

/Ida - http://anterrabae.wordpress.com

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mala09
3/20/11, 12:47 PM
#5

Mycket intressant! Jag har varit i en period där allt har varit ok (mat) och höjd mina doser.Men nu märker jag att jag med detta, har fått en sämre insulinkännslighet mot det insulinet jag tar,(såklart) och fåt tilbaka poly ovarian cyst syndrome symptom lite. Så jag vill tilbaks till att ta så lite som möjligt igen. Att sluta med kaffe kommer vara en stor faktor i mitt fall,jag har druckit enorma mängder sedan jag var 16 år. Om jag forstår de/Huldat rätt är problemet med att handtera parasiten att man som diabetiker har överväxt av denna mögelsvampen som finns i kaffe eller potatis (genetisk är det så att man inte har evnen att ta hand om den som vissa har) och nu har jag varit på antisvamp medisin, och senaste 2 veckorna, slutat med kaffe. Det konstiga är, det var inte svårt.Jag har ingen abstinenser som jag brukar ha när jag provar sluta. Jag tror det är pgav att svampmedisinen har dödat så mycket, att den har forlorat sitt grepp och inte klarar "manipulera" mig att ha en oemotståndelig trång efter kaffet.Parasiter, om man tittar på natur och science program, har jo mycket manipulerande evner.

Om jag får bort denna överväxt, kommer jag om jag uppfattar rätt, klara handtera parasiten (kroppen klarar.) OCH jag dricker Pau Darco te´igen från i dag, och det är helt vansinningt vad effekt det har på mina drömmar.Det er som film, helt klårt.I mina mest svåra år, har mina drömmar helt forsvunnit. Magnesium också har en positiv effekt.Man kan jo undra om det handlar om en stopp i signaler i hjärnan som forbättras av att döda parasiter och svampar i kombination med magnesiumet. Just denna morgonen, min 1.dag med striktare frukost, fall jag i sömn igen efter Pau Darco te´och ett päron, vaknade med 2,3 i bs -efter en filmaktig dröm hvor jag la inn en handling med en person som fick en svår känning, glad jag klarar bli medveten i drömmen och stanna och fatta, det är ingen dröm, det är jag!VAKNA!! så det blev en amputerad men på ett vis positiv 1.dag av nya vanor.(tilbaks till, men med et bättre utg.punkt.Har aldrig slutat med kaffe,"bara " gluten och mjölk innan.)

Jag har också reduserat mycket, men jag vill ha en kombination av paleo och lchf, mår mycket bra av lite frukt, och orkar inte ha så mycket ägg som bas.Jag har också fått det testat med 100 procent intolerans innan.

Maja
3/20/11, 1:05 PM
#6

Lantus fungerar bra, lite störande bara att den pennan är mycket större än min NovoRapid-penna så NovoRapiden ligger löst och ramlar runt i fodralet hela tiden. :P

Annons:
iiichigo
4/6/11, 8:16 PM
#7

Ang. lantus (nu är jag pumpbehandlad, då sprutor överlag inte biter så bra på mig) så får jag utslag utav det när jag tar det, pratade med min dia.ssk och hon sa att det var vanligt när man tog lite högre doser av det (jag tar 16 morgon och 16 kväll då jag går på sprutor.) Någon annan som upplevt samma sak?

Hälsningar Astrid :)

Maja
4/6/11, 11:33 PM
#8

Jag tar runt 50 enheter vid ett och samma tillfälle och jag har inte märkt något. :)

iiichigo
4/7/11, 7:11 AM
#9

Gött för dig :) Mina ben var rödfläckiga :P

Hälsningar Astrid :)

JereMina
4/19/11, 12:11 AM
#10

Min man tar långtidsverkande Lantus sedan 1 1/ år tillbaka och hans blodsocker ligger jämnt och bra.

Upp till toppen
Annons: