Annons:
Etikettmedicinering
Läst 8154 ggr
Maja
2011-03-19 21:53

Spruta i magen

Mina ögon tåras alltid när jag ska sticka sprutan i magen. Det svider, sticker och gör hemskt ont!

Kan man göra något för att lindra det?

Tar i stort sett aldrig i magen, men tänkte ta bort mina fettknölar som jag har fått på andra ställen genom att låta dessa vila.

Annons:
Anterrabae
2011-03-19 22:25
#1

Det jag gjorde för att mildra var att "känna" lite på huden med nålen, och välja de ställen som gjorde minst ont.. Det är ju inte lika många nervceller överallt.. Sidan av magen, mot höften funkar hyfsat för mig..

Annars finns ju xylocain på apoteket, en snabb- och kortverkande bedövningssalva.. har själv aldrig behövt ta till det, men kan tänka mig att det kan vara nåt..

Hoppas du hittar nåt som funkar… det gör ju så gruvligt ont när det väl blir på det sättet..

/Ida

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Maja
2011-03-19 23:18
#2

Jo, jag brukar försöka leta runt på magen men det gör ont överallt tycker jag. Obestämd

Ska kika på den där salvan - tack för tipset!

RuiXue
2011-03-20 02:46
#3

Testat de här tipsen som Bill nämner i videon?

Jennie


Maja
2011-03-20 10:01
#4

#3 - Videon vill inte fungera för mig… Rynkar på näsan

RuiXue
2011-03-20 12:03
#5

#4 Vad dumtRynkar på näsan Men gå till youtube och sök på 1Happydiabetic insulin injection så kommer den upp överst i listanGlad

Jennie


Maja
2011-03-20 12:23
#6

Nu hittade jag!

Hm, isbitar har jag sällan tillgång till. Klarar inte heller av att köra in sprutan fort (hjärnan har lärt sig att det gör f*******t ont så det är en instinkt som jag inte kan bli av med - har testat, men det går inte).

Men jag ska tänka på det där "Andas in - andas ut". Tack! :)

Annons:
RuiXue
2011-03-20 13:08
#7

Tror en del av problemet är att du spänner dig och förväntar dig att det ska göra ont, och då gör det självklart ont. Intala dig själv att det inte gör ont, och slappna av så går det kanske bättreGlad

Jennie


Maja
2011-03-20 13:11
#8

Eller så kör jag på det sättet som jag har gjort de senaste gångerna… ;) Jag biter hårt i tungan så koncentrerar jag mig på den smärtan istället! :P

RuiXue
2011-03-20 13:51
#9

Det kan nog fungera det medTungan ute

Jennie


LunaMistySun
2013-02-22 17:10
#10

Prata med din diabetessköterska om detta.

När jag var yngre satte dom in en sorts "pump-kanul" i magen som jag stack sprutan i. Har ingen aning om dessa finns kvar, men de skadar ju inte att ta upp de på nästa träff. =)


Luna MistySun,

diabetesresan.wordpress.com
mistysun.n.nu

Emelieeliesersson
2013-02-27 20:04
#11

Byt till längre nål (I fall du inte har så mycket fett på magen som jag) eller bytt till pump. JAg sätter EMLBA plåster innan nålsättning och funkar jätte bra ( har 9 mm nål)

Maja
2013-02-27 20:18
#12

Längre nål klarar jag inte av, då gör det ju bara ondare tycker jag… 😭

Det är ju en rätt så gammal tråd nu, tar det mesta idag i benen efter att jag har fått knölar stora som knytnävar på sidorna (typ precis där byxlinjen går). Har inte tagit någon spruta där sedan nyår och visst har de minskat, men de syns tydligt fortfarande. Någon som har tips på hur man får bort fettklumpar?

Karin20
2013-02-27 20:24
#13

Vad trist, tråkigt att det ska bli så

//Karin

Annons:
Emelieeliesersson
2013-02-27 21:13
#14

Mina blir också kvar, fast med pump så blir det inte lika stora av någon anledning :P Jo det gör kanske pytte lite ondare att ta in men du slipper fettbublorna.. :D Men jag tycker du ska köra på pump, jag satt också och grät när jag skulle ta sprutorna.. :(

Upp till toppen
Annons: