Medicinering

Spruta i magen

2011-03-19 21:53 #0 av: Maja

Mina ögon tåras alltid när jag ska sticka sprutan i magen. Det svider, sticker och gör hemskt ont!

Kan man göra något för att lindra det?

Tar i stort sett aldrig i magen, men tänkte ta bort mina fettknölar som jag har fått på andra ställen genom att låta dessa vila.

Anmäl
2011-03-19 22:25 #1 av: Anterrabae

Det jag gjorde för att mildra var att "känna" lite på huden med nålen, och välja de ställen som gjorde minst ont.. Det är ju inte lika många nervceller överallt.. Sidan av magen, mot höften funkar hyfsat för mig..

Annars finns ju xylocain på apoteket, en snabb- och kortverkande bedövningssalva.. har själv aldrig behövt ta till det, men kan tänka mig att det kan vara nåt..

Hoppas du hittar nåt som funkar... det gör ju så gruvligt ont när det väl blir på det sättet..

/Ida

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2011-03-19 23:18 #2 av: Maja

Jo, jag brukar försöka leta runt på magen men det gör ont överallt tycker jag. Obestämd

Ska kika på den där salvan - tack för tipset!

Anmäl
2011-03-20 02:46 #3 av: RuiXue

Testat de här tipsen som Bill nämner i videon?

Jennie


Anmäl
2011-03-20 10:01 #4 av: Maja

#3 - Videon vill inte fungera för mig... Rynkar på näsan

Anmäl
2011-03-20 12:03 #5 av: RuiXue

#4 Vad dumtRynkar på näsan Men gå till youtube och sök på 1Happydiabetic insulin injection så kommer den upp överst i listanGlad

Jennie


Anmäl
2011-03-20 12:23 #6 av: Maja

Nu hittade jag!

Hm, isbitar har jag sällan tillgång till. Klarar inte heller av att köra in sprutan fort (hjärnan har lärt sig att det gör f*******t ont så det är en instinkt som jag inte kan bli av med - har testat, men det går inte).

Men jag ska tänka på det där "Andas in - andas ut". Tack! :)

Anmäl
2011-03-20 13:08 #7 av: RuiXue

Tror en del av problemet är att du spänner dig och förväntar dig att det ska göra ont, och då gör det självklart ont. Intala dig själv att det inte gör ont, och slappna av så går det kanske bättreGlad

Jennie


Anmäl
2011-03-20 13:11 #8 av: Maja

Eller så kör jag på det sättet som jag har gjort de senaste gångerna... ;) Jag biter hårt i tungan så koncentrerar jag mig på den smärtan istället! :P

Anmäl
2011-03-20 13:51 #9 av: RuiXue

Det kan nog fungera det medTungan ute

Jennie


Anmäl
2013-02-22 17:10 #10 av: LunaMistySun


Prata med din diabetessköterska om detta.

När jag var yngre satte dom in en sorts "pump-kanul" i magen som jag stack sprutan i. Har ingen aning om dessa finns kvar, men de skadar ju inte att ta upp de på nästa träff. =)

Anmäl
2013-02-27 20:04 #11 av: Emelieeliesersson

Byt till längre nål (I fall du inte har så mycket fett på magen som jag) eller bytt till pump. JAg sätter EMLBA plåster innan nålsättning och funkar jätte bra ( har 9 mm nål) 

Anmäl
2013-02-27 20:18 #12 av: Maja

Längre nål klarar jag inte av, då gör det ju bara ondare tycker jag... Storgråter

Det är ju en rätt så gammal tråd nu, tar det mesta idag i benen efter att jag har fått knölar stora som knytnävar på sidorna (typ precis där byxlinjen går). Har inte tagit någon spruta där sedan nyår och visst har de minskat, men de syns tydligt fortfarande. Någon som har tips på hur man får bort fettklumpar?

Anmäl
2013-02-27 20:24 #13 av: Karin20

Vad trist, tråkigt att det ska bli så

//Karin

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.