Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 3432 ggr
Therés
6/10/11, 11:56 PM

Meformin kontra ökad motion

Hej,

eftersom man äter metformin (bl a) för att minska motståndet i cellytan för att öka absorption av blodsocker och därigenom sänka blodsockernivån (om jag fatta det hela rätt?) men att samtidigt så är cellerna tröga eftersom (typ 2:a) individen är för stillasittande och då borde väl egentligen viss mått av dalig motion kunna kvitta bort metforminet?

Jag hoppas någon har någon tanke, erfarenhet kring det här för jag äter metformin dagligen men vill gärna slippa det.

Tacksam för svar! :-)

Annons:
Zepp
6/11/11, 5:06 PM
#1

Ökad daglig motion kan öka antalet GLUT4, om det är det du menar?

Man har alldrig mer GLUT4 än vad man behöver, antalet i varje cell beror på med vilken hastighet man förbrukar glukos.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metformin

http://en.wikipedia.org/wiki/GLUT4

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Therés
6/11/11, 6:01 PM
#2

Okej, hade jag ingen aning om! :-) Vad jag undrar är hur mycket motion man behöver per dygn för att helt slippa äta metformin. Om man nu äter lc kost och förövrigt jobba mycket med att inte stressa, sova bra osv? Eller kan man inte tänka så med metformin?

Tack för svaret btw…

Zepp
6/12/11, 12:41 AM
#3

Antagligen hjälper det bara om man har väldigt lite GLUT4 sen innan.. och Metformin dämpar även Glukoneogenesen.

Dvs kroppen egenproduktion av glukos.

Och motionens betydelse för kontroll av diabetes är mest ett teoretiskt resonemang, en av teorierna var det jag skrev om och det det finns väldigt lite vetenskapligt stöd för att det fungerar i praktiken.

En annan teori är att med ökad muskelmassa så får man en större buffert att lagra glykogen i och därmed kan man knuffa undan mer glukos ur blodet.. men då krävs att man redan har tömt delar av lagret.. dvs motionerat eller liknande.

Det bygger mest på premissen att motion är allmänt hälsosamt.

"De få och små befintliga behandlingsstudierna stöder att motion påverkar insulinresistensen positivt, kanske finns det en liten effekt på LDL-kolesterol och möjligen kan systoliskt blodtryck ”slightly be reduced”. Daglig motion på 30 min har ingen effekt på övervikt, kanske kan 1h motion per dag ge effekt på vikten. När det kommer till det absolut viktigaste, motionens effekt på framtida hjärt-kärl sjuklighet och död konstaterar man att ”No randomised clinical trials… exists”. Och hur var det med den psykiska effekten? Jo, det visar sig att den som motionerar för att förebygga en sjukdom har den största psykologiska nyttan. Den som redan har komplikationer av sin sjukdom har den minsta nyttan."

http://diabetesdoc.bloggsida.se/motion/motion-som-medicin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

GAKA
6/12/11, 5:38 PM
#4

Hej!

För mig utgör motion en lika viktig del av min behandling som kost och insulin. Eftersom jag har typ1 kan jag säga att det fungerar på mig i praktiken, inte endast i terorin som Zepp menar. Alla fungerar dock olika, men jag kan rekommendera dig att öka motionen (både konditionsträning och styrketräning) och se hur det påverkar ditt bs. Jag kan dock inte säga hur mycket av ditten och hur mycket av datten som krävs för att kunna minska metformindosen, du får testa dig fram.

mvh Gaka

Upp till toppen
Annons: