Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 3051 ggr
gunrose
2011-08-07 20:57

Är det verkligen sant?!

Hej! Jag har diabetes typ 1, har insulinpump. Min vän som också har diabetes, säger att han har sett på nyheterna, att eventuellt kommer diabetiker få betala sina egna insulinpumpar, medicin och sprutor! Jag tycker det låter inte klokt!Förvånad Jag försöker övertala mig själv att min vän bara har hört fel, men såklart blir man orolig eftersom en insulinpump kan kosta runt 30 000kr. Vilket man inte bara kan dra upp ur sin ficka ifall den man har går sönder.

Jag undrar nu om min kompis bara har blivit knäpp eller det han säger är sant? Jag vill gärna ha många svar och berätta för mig om detta är så.

Kram

Annons:
[Cleopatra]
2011-08-08 00:47
#1

Jag tror inte att det är sant då diabetes är en livshotande sjukdom som alla måste få behandling emot oavsett ekonomi.

moody
2011-08-08 01:08
#2

Tyvärr har din vän uppfattat saken rätt.

Hänvisar till denna länk; http://www.nyheterna.se/1.2226464/2011/08/03/kan_bli_dyrare_for_diabetiker

MiroSputnik
2011-08-08 08:59
#3

Nu är det ju inte riktigt sant längre… TLV har gjort en pudel.Obestämd

Enligt dem var det aldrig meningen att patienten själv ska behöva betala, utan att landstingen ska ta över kostnaden från staten.

En konsekvens av detta kan vara att färre nya patienter erbjuds pumpbehandling, men så vitt jag förstår ska "vi" som redan har pump drabbas!

Hänvisar till Diabetolognytt - Dagens diabetes. Googla på diabetesnyheter så hittar ni en hel del matnyttigt om ämnet.

kitabu
2011-08-08 14:28
#4

Detta är det senatse jag sett.

http://www.skl.se/press/nyheter_2/landstingen-subventionerar-insulinpumpar

Men visst kakn det bli skillnad. Alla landsting har inte samma beräkningsgrunder för olika insatser.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

gunrose
2011-08-08 15:18
#5

Jag ringde och pratade med min sjuksköterska om detta när jag ändå skulle prata om min egna insulinpump. Hon sa att diabetiker inte skulle betala hela pumpen själv. Det var något om 18 000kr bara.

Det diskuteras om detta bara för de människor som har andra sjukdomar, tycker det e orättvisst att diabetiker får sin behandling gratis.

Karin20
2011-08-15 22:04
#6

Ni som har pump

Gå in på denna sida

Rör inte min pump

//Karin

Annons:
Upp till toppen
Annons: