Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 3604 ggr
lundsabin
2011-10-11 17:26

Höga morgonvärden hos son m typ 1?

Hej,

jag har vad jag minns aldrig skrivit här innan, men gör ett försök nu för att se om jag kan få tips eller råd.

Min son, 8 ½ år, fick diabetes typ 1 för knappt ett år sedan. Jag o hans pappa är skilda sedan förra sommaren, och får därför hantera diabetesen och insulin var och en på sitt håll.

När han är hos sin pappa ligger blodsockret ofta på ganska ok och jämn nivå, vilket jag tror till stor del beror på att de äter ganska enahanda kost, dvs samma/liknande mat dag efter dag, och han hellre ger honom cola light att dricka till maten än mjölk, som exempel.

När han är hos mig varierar blodsockret mer, då jag varierar maten mkt mer och har inställningen att han ska kunna äta det mesta som man istället reglerar med insulindoser. Men det har visat sig lättare sagt än gjort, och undrar om det finns ngn som har några tips. Ska jag behöva ruta in vardagen så som hans pappa har gjort för att få koll på det?
Därmed inte sagt att han får gå och småäta dagarna i ända, men jag vill ha flexibilitet och vill att han får fredagsmys, t.ex. Sen är han ingen större godisälskare ändå, förutom choklad där han gärna äter mörk choklad, och glass.

Som exempel på sådant jag inte förstår kan jag berätta att igår när sonen la sig hade han 7 i blodsocker, hade inte ätit ngt precis innan, men vaknade med 13.
Då tar han långtidsverkande morgon och kväll, och måltidsinsulin inför varje måltid.

Vad kan det höga värdet i morse bero på? Det är inte ofta han vaknar så högt, men i detta fallet förstod jag inte varför det hade gått upp så mycket.

Skulle vara jätteglad för lite tips och lite tips i just det här fallet.

Tack på förhand!

Annons:
Mala09
2011-10-12 17:01
#1

Hej!

Jag har varit diabetiker sedan jag var 9 år och är nu 30. Har inte alltid varit så bra, men har mycket erfarnehet och är frisk och energisk nu.

Mjölk är som läsk vad gäller socker, vissa diabetiker har också intoleranser som kan göra att dem borde utestå från det dem reagerer på. Typiska saker kan vara mjölk,ägg eller gluten. Mjölk är inte viktigt att dricka.Trots alla kampanjer som påstår så. Själv äter jag mjölkprodukter men med högt fettinnhalt, då är det mindre sött och också mindre laktos om det spelar någon roll. Jag drickar bara mjölk om jag har te eller kakao (blandar med värmt vatten och har litt mjölk i ).

Efter min erfarenhet, kan det vara problematisk att tänka att en typ 1 diabetiker skall få äta som andra, på längre sikt lönar det sig inte eftersom man tar mer och mer insulin, blir mindre kännslig mot det, går upp i vikt, och får mer problem. Att variera kan vara en bra idé, men samtidigt inte. Stabilitet är bra, om maten är ren och näringsrik. Och det är bättre att må bra med maten i balanse och bli självständig, änn att hela tiden kämpa för att vara som andra. Tycker jag. Det låter konstig möjligens, men jag tror redan din son har blivit äldre på ett vis med ansvaret han nu har med sin diabetes. viktigt också att inte fokusera för mycket på det och får inn roliga saker gärna fysiskt aktivt (sport, friluftsliv). Om maten har en viss rutin kan det faktisk vara lettare att ha ett annat liv, då behöver man inte hela tiden fokusera på att variera. Och skapa stress moment kring maten. Läs gärna om kolhydrater fett och protein balans, Fedon Lindberg fex har bra böcker men möjligens inte på svenska.

Upp till toppen
Annons: